کد خبر: ۸۷۵۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳ 15 July 2020
«سلطان جعل مدرک» از کاخ سن‌پترزبورگ تا میز محاکمه/ اوایل مرداد دادگاه مدارک جعلی برگزار می‌‌شودسلطان جعل مدرک که روزگاری از سالن همایش‌های صداوسیما تا برج خلیفه و کاخ سن‌پترزبورگ به مدرک‌فروشی مشغول بود، حالا منتظر است تا اوایل مرداد در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی در مشهد پای میز محاکمه حاضر شود.

۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۷ دستگیری سلطان مدارک جعلی در مشهد خبرساز شد و ابعاد این ماجرا از جمله کشف هشت هزار مدرک جعلی و نیز کشف مهر وزارت علوم از دفتر «امیررضا ثابت» در رسانه‌ها مطرح شد.

مدرک فروشی از سالن همایش‌های صداوسیما تا کاخ سن‌پترزبورگ

پرداخت‌های میلیونی از طرف تولیدکنندگان داخلی، برگزاری همایش‌های مدرک فروشی در مکان‌هایی که اعتبارزایی دارد همچون سالن همایش‌های صداوسیمای تهران، وعده اخذ آسان‌تر اقامت کانادا با دریافت تندیس‌های بی‌اعتبار موسسه آفتاب، جشن در کاخ Санкт-Петербург (سن‌پترزبورگ) روسیه و اعطای مدرک جعلی به اسم دانشگاه Golden State آمریکا، همایش‌های بین‌المللی در کشورهای قبرس، دبی و مالزی برای فروش مدارک نامعتبر و عرضه مدارک افتخاری از کارشناسی تا حتی دکترا بدون داشتن مجوز وزارت علوم مواردی از این پرونده بود که در گزارش «فروش مدرک دکترا در یک موسسه تبلیغاتی!/ مراسم اعطای مدرک در مرکز همایش‌های صداوسیما، برج خلیفه و کاخ سن پترزبورگ!» به آن پرداختیم.

مدرک دکترا بخرید، در تلویزیون رایگان تبلیغ شوید!

به گزارش فارس اوایل شهریور ۱۳۹۸ پرونده امیررضا ثابت در شعبه ۲۰۹ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد به آخرین جلسات بازپرسی و برگزاری جلسه مواجهه حضوری رسید.

قبل از شروع جلسه مواجهه حضوری بود که پیرمردی خیاط در مورد ماجرای خودش و متهم به فارس گفت: «من طلبی داشتم که در ازای آن به من پیشنهاد مدرک دکترای خیاطی دادند...» و شاکیان در جلسه از ارتباط بین دریافت دکترای «میکی موتو» از دانشگاه ژاپن، که وجود خارجی ندارد! با تبلیغ شدن رایگان در تلویزیون پرده برداشتند.

فروش آنتن صداوسیما برای معرفی مشتریان «ثابت» با عناوین مختلف در حوزه‌های اقتصادی مثل تلاش‌گران این عرصه بدون سنجیدن صحت اعتبار و صلاحیت‌شان، ثبت شرکت به نام آبدارچی و گم شدن پرونده موسسه فرهنگی هنری آفتاب در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد نیز از موارد دیگری بود که در گزارش «شگرد سلطان جعل مدرک؛ مدرک بخرید در تلویزیون تبلیغتان می‌کنم/ به جای طلبم دکترای خیاطی گرفتم!» به آن پرداختیم.

اوایل بهمن ماه ۱۳۹۸ بود که کیفرخواست این پرونده صادر شد و حجت‌الاسلام سید جواد حسینی سرپرست دادسرای ناحیه ۲ عمومی و انقلاب  مشهد در رابطه با اتهامات متهم اصلی پرونده یعنی امیررضا ثابت به فارس گفت: اخلال در نظام اقتصادی، کلاهبرداری شبکه‌ای به میزان حدودا ۱۰ میلیارد ریال، جعل مدارک تحصیلی، جعل رایانه‌ای حدودا ۱۰۰ سایت، پولشویی حدودا ۹۰ میلیارد ریال و فرار مالیاتی حدودا ۸۵۰ میلیارد ریال اتهاماتی است که در این پرونده وجود دارد.

سلطان جعل مدرک در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی محاکمه می‌شود

وزارت علوم اصلی‌ترین شاکی پرونده سلطان جعل مدارک است، آخرین وضعیت پرونده موسسه فرهنگی هنری آفتاب را از دبیر هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم تحقیقات و فناوری خراسان رضوی به عنوان نماینده وزارت علوم در خراسان رضوی جویا می‌شوم، حسین جعفری ثانی می‌گوید: این پرونده یکی از پرونده‌های مهم در حوزه جعل مدارک دانشگاهی در سطح کشور بوده و چندین سال پیگیری شده است و احتمالا اوایل مرداد آغاز جلسات رسیدگی به این پرونده در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی در مشهد به ریاست قاضی سید هادی منصوری است.

دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با پرونده جلسات هماهنگی برگزار می‌کنند

وی از برگزاری جلسات هماهنگی با دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با پرونده اطلاع می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: امیدواریم به زودی ابعاد این پرونده در سطح عمومی مطرح شود و شاهد پیشگیری از امثال این مجموعه اقدامات مجرمانه در حوزه آموزش عالی و آسیب رساندن به وجهه آموزش عالی باشیم.

دبیر هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم تحقیقات و فناوری خراسان رضوی ضمن تاکید بر ابعاد مختلف این  پرونده، یکی از ابعاد آن را جعل مدارک دانشگاهی دانسته و بیان می‌کند: ابعاد دیگر کلاهبرداری و فرار مالیاتی هستند که در حاشیه جعل مدارک دانشگاهی ایجاد شده‌اند.

اشکال اصلی کار امیررضا ثابت چیست؟

جعفری ثانی در توضیح اشکال اصلی کار امیررضا ثابت و موسسه فرهنگی هنری آفتاب متذکر می‌شود: این موسسه با ثبت شرکت و مجوزی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته و آن مجوز هم در سال ۱۳۹۴ لغو شده است و نیز بدون کسب مجوز از وزارت علوم اقدام به صدور گواهینامه‌های مرتبط با وزارت علوم و مدارک دانشگاهی اعم از مدارک معادل و مدارک افتخاری کرده است.

وی می‌افزاید: این مدارک در حوزه آموزش عالی بودند و نیز برخی از آن‌ها با همدستان متهم در سطح کشور، در حوزه علوم پزشکی بوده و این فرد با هلدینگ جعلی که ایجاد کرده به نام آفتاب مدارک دانشگاهی جعلی را صادر کرده است.

دبیر هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم تحقیقات و فناوری خراسان رضوی تاکید می‌کند: جلسات هماهنگی بین سازمان‌ها تا برگزاری دادگاه نهایی با هماهنگی در سطح وزارت علوم و نهادهای مرتبط در استان برگزار خواهند شد.

عاقبت امیررضا ثابت درس عبرتی برای دیگران می‌شود؟

سلطان جعل مدرک که روزگاری از سالن همایش‌های صداوسیما تا برج خلیفه و کاخ سن‌پترزبورگ به مدرک فروشی مشغول بود و از عطش مدرک‌گرایی مردم این سرزمین کسب درآمد می‌کرد این روزها منتظر است تا اوایل مرداد ماه در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی در مشهد پای میز محاکمه حاضر شود و باید دید عاقبت امیررضا ثابت درس عبرتی برای دیگران می‌شود؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار