کد خبر: ۸۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷ 03 September 2015

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دستور آغاز عملیات احیای پناهگاه حیات‌وحش سلکه صومعه‌سرا در تالاب انزلی را صادر کرد.
خبرگزاری فارس: طرح احیای حیات‌وحش سلکه آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سیاهکل، معصومه ابتکار بعد از ظهر امروز در جریان بازدید در ارتفاعات خشک‌آب این شهرستان با حضور استاندار گیلان واردات چوب و توسعه زراعت چوب را موجب توقف بهره‌برداری و برداشت از جنگل‌های طبیعی دانست.

وی با بیان اینکه برنامه‌های خوبی توسط سازمان جنگل‌ها در دولت یازدهم برای تغییر الگوی مصرف در حال اجراست، تصریح کرد:  طبق برنامه‌ای جامع، عدم برداشت از جنگل‌های طبیعی  و اتکای کارخانه‌ها به چوب وارداتی و صنعتی اجرایی می‌شود.

معاون رئیس جمهور تغییر نوع فعالیت‌های بهره‌برداری از جنگل‌ها را از برنامه‌های مشترک دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری عنوان کرد.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از جنگل‌تراشی برنامه جامع دولت در دست اجراست، خاطرنشان کرد: مصوبه عدم برداشت از جنگل‌ها در طبیعت در دست اجراست.

ابتکار وجود جنگل‌ها را در حفظ منابع خاک، آب و ... تاثیرگذار و مهم خواند و گفت: برای جلوگیری از تغییر کاربری‌ها و ساخت ویلاها در منابع طبیعی نیاز به مشارکت گسترده مردم بومی مناطق جنگلی است.

این مسئول حفاظت از جنگل‌ها را موجب بهبود معیشت مردم روستا دانست و یادآور شد: حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی توسط مردم موجب ایجاد انگیزه‌در بین مردم روستاها می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تخریب جنگل‌ها را موجب نابودی زندگی مردم روستاها دانست و متذکر شد: این موضوع زندگی تمام افراد را تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، در جریان بازدید مذکور ابتکار در تماس تلفنی با فرمانداران صومعه‌سرا و انزلی آغاز عملیات اجرایی پروژه احیای پناهگاه حیات‌وحش سلکه را اعلام کرد.

ابتکار در این تماس تلفنی از همکاری مسئولان گیلان در احیای تالاب بین‌المللی انزلی قدردانی کرد و گفت: این امر اقدامی جمعی است و حرکت مردم منطقه بسیار در موفقیت این طرح مهم است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به محور و اهداف اجرای طرح احیای پناهگاه حیات‌وحش سلکه تصریح کرد: برداشت رسوبات به صورت رویه‌برداری مناسب با رقوم ارتفاعی و شیب اراضی خشک محدوده جنوب پناهگاه حیات‌وحش سلکه به منظور افزایش سطح آب از جمله اهداف آن است.

وی بازسازی بازوهای حاشیه پناهگاه حیات‌وحش برای افزایش زمان ماندگاری آب، استفاده از پمپ آب برای پمپاژ و تزریق آب به کانال‌های جنوبی و الحاق بخش شمالی پناهگاه حیات وحش سلکه که سال‌های گذشته به عنوان آب‌بندان مورد استفاده می‌شد، را از دیگر اهداف طرح مذکور برشمرد.

ابتکار با اشاره به اینکه موفقیت اجرای پروژه مذکور در دستور کار قرار دارد و بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: امروز گام اولیه برداشته شده و این طرح برای گیلان و دریای خزر و بهبود شرایط زیست‌محیطی تالاب انزلی بسیار مهم است.

قربانعلی محمدپور، مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در مراسم مذکور اعتبار طرح احیای پناهگاه حیات‌وحش سلکه را 18 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: زمانبندی این طرح تا اوایل سال آینده است و با اجرای آن 200 هزار متر مربع رسوب انباشته شده در تالاب انزلی برداشته می‌شود.

به گزارش فارس، پناهگاه حیات‌وحش سلکه با وسعت 360 هکتار در بخش جنوب شرقی تالاب انزلی قرار دارد و در مرداد ماه سال 1354 مورد حفاظت قرار گرفته و این منطقه به دلیل مهاجرت پرندگان در فصول زمستان یکی از مناطق مهم اکولوژیک برای زمستان‌گذرانی پرندگان محسوب می‌شود.

منطقه حفاظت شده سلکه از چهار جهت به رودخانه تراب‌خاله، اراضی زراعتی قرا هنده‌خاله و صوفیانده، رودخانه هنده‌خاله و تالاب بندر انزلی منتهی می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار