کد خبر: ۸۹۰۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸ 23 August 2020

 

 
 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین، سهمیه به جای خودرو به افراد تعلق می‌گیرد و هدف آن این است که سوبسید‌ها به قیمت واقعی‌تر به دست افراد نیازمند برسد.


 

خبرگزاری تسنیم: روبرت بگلریان در ارتباط با طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین اظهار داشت: ایده کلی این طرح که برخی اقتصاددان‌ها هم در مورد آن صحبت کرده‌اند این بود که سهمیه بنزین به جای خودرو به افراد تعلق بگیرد و به نوعی قابلیت معامله بین افراد و دولت را هم داشته باشد؛ به عنوان مثال افرادی که خودرو ندارد این سهمیه را دریافت کرده و در آخر ماه دولت آن را از آن‌ها خریداری کند.

وی با اشاره به اثرات اقتصادی این طرح عنوان کرد: مهم‌ترین عامل این است که ببینیم آیا سیستم‌های مدیریتی ما امکان هدایت‌گری و مدیریت این قضیه را دارند یا خیر، چراکه هدف این طرح رساندن هدفمند منافع بنزین و سوخت و درواقع سوبسید‌ها به قیمت واقعی‌تر به دست افرادی است که نیاز دارند، فارغ از اینکه چند و چه نوع خودرویی دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: الان ما منابعی داریم که به عنوان یارانه بین مردم توزیع می‌شود و ظاهرا این طرح باید جایگزین آن شود بنابراین از نظر اقتصادی هر اثری داشته باشد همان است و موضوع مهم این است که افراد نیازمندتر به طور مشخص سهمیه‌ای را دریافت می‌کنند و لزوما به خودرو‌ها تعلق نمی‌گیرد.

وی پرهیز از عجله در این طرح را ضروری دانست و بیان کرد: شاید از نظر مصرف و نوع توزیع بنزین طبیعتا مدیریت بهتری داشته باشد و به نظر من، چون اقتصاددان‌ها هم ایده‌های مشابهی را داشتند، می‌تواند طرح خوبی باشد، اما باید نظرات کارشناسی مختلف و متعدد هم مطرح شود و نباید در این کار عجله کرد تا طرح به اندازه کافی به محک و آزمایش گذاشته و بررسی‌های نظری و عملی انجام شود.

بگلریان با بیان اینکه دولت الان به هر خانواده‌ای مبلغی را تخصیص می‌دهد، تصریح کرد: باید محاسبه شود که به فرض چه خانواده‌هایی بنا بر اطلاعات موجود الان بخشی از این سوبسید را دریافت می‌کنند که نباید دریافت کنند چراکه بخشی از این سوبسید همین الان در قیمت سوخت مستتر است و بخش دیگر هم همان هزینه‌ای است که الان به عنوان هدفمندی یارانه‌ها به مردم می‌دهیم بنابراین من فکر می‌کنم اگر منابع از آنجا به این سمت جهت پیدا کنند دولت متضرر نخواهد شد.

وی ادامه داد: فقط اینجا بحث این است که ما براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها باید برخی منابع را به بخش‌هایی توزیع می‌کردیم که البته الان دولت یا این کار را نمی‌کند یا با کم و کسری انجام می‌دهد، اما تکلیف آن باید روشن شود و قانون جدیدی می‌خواهد که خود قانون هدفمندی را یا نسخ و یا تکمیل کند.

بیشتر بخوانید

دستگیری راوی فیلم درگیری پمپ بنزین در رشت / اقدام متهم "هدفمند و مغرضانه" بود

جزییات طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار/الزام دولت به خرید باقیمانده سهمیه سوخت مردم

عضو کمیسیون اقتصادی: طرح سهمیه‌بندی بنزین سرانه خانوار غیرکارشناسانه و خام است

نماینده مردم ارامنه جنوب کشور در رابطه با کاهش مصرف سوخت در راستای اجرای این طرح بیان کرد: قضاوت در این باره زود است چراکه اگر یک فرمولی برای معامله بین مردم هم وجود داشته باشد و سازوکار آن تعریف شود کسانی که از نظر مالی توان داشته و خودرو‌های زیادی هم دارند از این منابع و خرید سهمیه دیگران سوخت خود را تامین خواهند کرد.

وی افزود: بنابراین نمی‌توان گفت که لزوما مصرف سوخت کاهش می‌یابد یا مدیریت می‌شود مگر اینکه قیمت سوخت خیلی بالا باشد که آن هم می‌تواند بحث تورمی داشته باشد و کشش قیمتی سوخت هم در اینجا عامل مهمی است.

بگلریان خاطرنشان کرد: همه این‌ها باید دیده شود که کارشناسان چگونه بررسی می‌کنند و در عین حال نیازمند یک مدل ریاضی حداقل به اندازه کافی معتبر است که البته برای هر مدل ریاضی هم بحث و حدیث‌های زیادی خواهد بود و در نهایت باید به یک جمع‌بندی برسیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار