کشت بهاره سیب زمینی نزدیک است و کشاورزان در قطب توليد سيب زميني کشور آماده می شوند برای این محصول ،دلالان با سودجويي نیز خود را آماده می کنند تا اين محصول را با قيمت گزاف به مردم بفروشند بطوریکه از ابتدای امسال سیب‌زمینی مانند سال گذشته در کورس گرانی بوده و به کیلویی بیش از سه تا چهار هزار تومان در همدان رسیده بود.
کد خبر: ۹۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴ 14 March 2015

در روزهایی که کشاورزان کشت بهاره محصول سیب زمینی را می کنند واسطه هایی که در فصل پائیز این محصول را با قیمت پایین از زارع خریداری کرده اند و از طرفی نیز محصولی در سطح شهرستان جز محصول انبار شده توسط کشاورز که از آن به عنوان بذر استفاده می کند، برای عرضه با قیمت مناسب وجود ندارد، کالای خریداری شده را با قیمتی تقریبا دو برابر قیمت خرید به مردم می فروشند.

به گزارش تابناک همدان ؛ با توجه به اینکه سیب زمینی و درمجموع تره بار از جمله محصولاتی هستند که طبقه اقتصادی نمی شناسند لذاهمه اقشار جامعه مصرف این محصول را در سبد روزانه خود دارند پس ناچار به تهیه آن با هر قیمتی که فروشنده به آنها عرضه کند، هستند.

دلالها گراني سيب زميني را سبب شده اند

وجود دلالها در خرید و فروش و هزینه بالای کاشت، داشت و برداشت محصول سیب زمینی که کشاورزان آن به نوعی به عنوان تولید کنندگان اصلی محصول سیب زمینی در کشور به شمار می روند، يكي از عمده دلايل بالا بودن قيمت اين محصول است.

مصرف بالای محصول سیب زمینی در بین مردم هم یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت آن در این فصل از سال است چراکه واسطه ها به خوبی می دانند که این محصول یکی از اقلام مورد نیاز مردم است بنابراین به هر قیمتی که مایل هستند آن را می فروشند البته عرضه توسط واسطه ها نیز دور از نظارت بازرسان صنعت، معدن و تجارت نیست چراکه به تره بار تنها تا سقف 20 درصد سود تعلق می گیرد آن هم به دلیل فساد پذیر بودن این محصولات است.

حال باید به این نکته اذعان داشت تا کی دلالان و واسطه ها می توانند بر امر خرید و فروش نظارت کنند ؟

البته ناگفته نماند که  با وجود كمبودهايي مثل كمبود آب، كمبود زمين زراعي داراي خاك مناسب به علت اينكه اين استان از زمين هاي جلگه اي و هموار كه مناسب كشاورزي است بي بهره است و استان روز به روز به سوی بحران کم آبی پیش می رود با این محصول پر طرفدار که آب بسیار زیادی هم مصرف می کند چه باید کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار