شهردار اراک گفت:تأمین نیازمندی‌های آرامستان های عمومی شهرها و مدیریت یکپارچه دفن اموات و اجرای احکام شرعی و از همه مهم‌تر ارائه خدمات عادلانه و یکسان به عموم شهروندان از لحاظ کمی و کیفی یکی از اساسی‌ترین وظایف مدیریت شهری است.
کد خبر: ۹۲۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵ 10 December 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، محمد کریم شفیعی افزود: در سال‌های اخیر دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی در راستای تکمیل ظرفیت آرامستان اراک به وجود آمد به طوری که شهرداری اقدام به خرید زمین برای توسعه آرامستان کرد، اما با وجود اینکه شهرداری از همان سال‌ها برای تکمیل ظرفیت آرامستان شهر هشدار داده بود، دفن اموات همچنان ادامه یافت تا کار به جایی رسید که با ایجاد بحران کرونا در کشور و افزایش روزانه شمار متوفیان بر اثر این بیماری، امروز معابر کم رفت و آمدتر آرامستان نیز برای دفن اموات مورد استفاده قرار می‌گرفت.
وی یادآورشد:این مشکل ادامه یافت تا اینکه تنها راه حل برای رفع این معضل را، مدیران شهری تعیین تکلیف زمین ۳۲هکتاری پشت آرامستان اعلام کردند.
وی یادآورشد :باید گفت پس از اینکه شهرداری زمین ۳۲ هکتاری را برای توسعه زمین آرامستان در سال ۹۲خریداری کرده و سند شش دانگ آن را تحویل گرفت، عده‌ای از کشاورزان معترض شده و مدعی بودند، زمین آرامستان با املاک این افراد هم‌پوشانی دارد بنابراین در تیرماه سال جاری شورای تأمین که متشکل از رئیس دادگستری اراک، اداره کل اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی و فرماندار است برای رفع این مشکل ورود کرده و با پیشنهاد این شورا زمین مذکور مورد کارشناسی قرار گرفت.
وی افزود:تیم کارشناسی شامل کارشناسانی ازسوی مدعیان ، شهرداری و دادگستری بود که در نهایت این تیم کارشناسی سه نفر یک ماه پیش نظر خود مبنی بر تأیید مالکیت شهرداری درباره زمین را به شورای تأمین اعلام کرد که ادعای این افراد اثبات نشد.
مهندس شفیعی گفت: برای رفع دغدغه مردم و بالاخص اهالی مرزیجران، توسعه شهر اراک و حرکت باد از سوی غرب و براساس مصوبه شورای تامین استان مقرر شد که ۲هکتار از اراضی ۳۲هکتاری تحت مالکیت شهرداری واقع در پشت آرامستان کنونی، به زمین فعلی آرامستان، برای دفن اموات به صورت موقت اختصاص داده شود و به زودی دیوارکشی و زیرساخت‌های لازم برای دفن اموات در آن ایجاد می‌شود.
وی افزود: ۳۰ هکتار باقی مانده از این اراضی نیز برای احداث پارک کوهستان (آرامش) در نظر گرفته شده است که در سال جاری و آتی توسط شهرداری اراک احداث می شود و ساکنین منطقه مرزیجران می توانند از این پارک برای گذراندن اوقات فراغت خود استفاده کنند.
ایشان همچنین درباره این موضوع که شهرداری برای توقف دفن اموات در محل آرامستان فعلی و انتقال آرامستان به خارج از شهر اراک مطالعاتی را انجام داده است، گفت: جانمایی آرامستان جدید شهر اراک یکی از دغدغه های شهرداری و شورای شهر است ، اگرچه که در حال حاضر عنوان می شود که نباید آرامستان در محل فعلی احداث می شد اما این شرایط در گذشته ایجاد شده و در شرایط فعلی ما باید به نحوی برنامه ریزی کنیم که سایت جدید آرامستان را به خارج از شهر منتقل کنیم.
شهردار اراک گزینه های فعلی برای جانمایی آرامستان جدید که براساس مطالعات صورت گرفته برای جانمایی این محل را مشهد میقان، عقیل آباد، سوسن آباد، میقان، روستای ساقی، ترلان، داوود آباد، قوزلجه، پادگان سپاه، محمدیه و توسعه آرامستان فعلی اعلام کرد و گفت: سایت های پیشنهادی آرامستان جدید اراک بر اساس معیارهای همچون کاربری اراضی، فاصله از شهر، خطر سیل گیری، شیب زمین، سطح آب های زیرزمینی، خاک شناسی، زمین شناسی و وزش بادهای غالب بررسی شده و در نهایت پس از کارشناسی های لازم، هم اندیشی با شهروندان اراک و همچنین اعضای شورای اسلامی شهر و در نظر گرفتن تمام جوانب، بهترین گزینه برای احداث آرامستان جدید شهر اراک انتخاب می شود.
وی یادآورشد: برای پیش بینی سایت جدید آرامستان شهر اراک باید براساس این کار مطالعاتی جامع و کامل که انجام گرفته است، حرکت کنیم تا آیندگان بدانند این جانمایی بر اساس اصولی علمی و همراه عقل و منطق انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار