مدیرعامل کلینیک امید همدان از اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک در این مجموعه خبر داد و گفت: این طرح مزیت‌های بسیار فراوانی دارد که با اجرای آن به مرور به آن دست یافتیم.
کد خبر: ۹۳۶۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸ 01 February 2021
مدیرعامل کلینیک امید همدان از  اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک در این مجموعه خبر داد و گفت: این طرح مزیت‌های بسیار فراوانی دارد که با اجرای آن به مرور  به آن دست یافتیم.

 
به گزارش تابناک همدان به نقل از روابط عمومی اداره کل بیمه سلامت استان همدان، دکتر سامان طالبی؛ مدیرعامل کلینیک امید همدان اجری طرح نسخ الکترونیک را از سوی بیمه سلامت مهم برشمرد و اظهار کرد: پیرو صحبت‌هایی که با مسئولان بیمه سلامت در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا داشتیم، بنده به عنوان متولی کار این طرح را در «کلینیک امید» آغاز کردم و تقریبا دو ماه است که نسخه بیماران به صورت الکترونیکی انجام و تحویل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح نسخ الکترونیک کار بسیار بزرگ و خوبی است و چند حسن بزرگ دارد گفت: گاهی برای ما پزشکان مشکلاتی به وجود می‌آید که داروخانه نمی‌تواند دستورات را درست بخواند و نهایت بیمار هم متضرر می‌شود که  با اجرای طرح نسخ الکترونیک کاملا این مسائل رفع خواهد شد.

 مدیرعامل کلینیک امید همدان با بیان اینکه گاهی در نسخه‌های کاغذی دارو‌هایی به اشتباه برای بیمار نوشته و خوانده می‌شود که در طرح نسخ الکترونیک، نسخه کاملا درست نوشته و داروخانه نیز دز درستی را تحویل بیمار می‌دهد گفت: ابتدای کار با موضوع زمان مواجه بودیم و وقت زیادی برای نسخ الکترونیک صرف می‌شد، چون آشنایی کمتری به آن داشتیم، اما بعد از مدتی متوجه شدیم زمان کمتری هم نسبت به نسخه کاغذی می‌برد.

 وی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت در طرح نسخ الکترونیک این است که عملکرد ما مشخص است یعنی من به عنوان پزشک نسخه را کامل می‌بینم و می‌توانم عملکردم را طی یک ماه مشاهده کنم و اطلاع کافی از اینکه چه زمانی نسخه نوشته‌ام و شامل چه دارو‌هایی بوده به دست می‌آورم؛ حتی به اشتباه خودم پی خواهم برد.

دکتر طالبی یادآور شد: از طرفی، چون کار مدیریت را هم در کلینیک امید انجام می‌دهم با اجرای طرح نسخ الکترونیک مسئله مالی به خوبی به جلو می‌رود، یعنی همان روز که نسخ نوشته می‌شود کار‌های بیمه‌ای هم به صورت آنلاین انجام شده که این از خصوصیات بارز سیستم نسخه نویسی الکترونیکی است.

وی با بیان اینکه هر طرحی که آغاز می‌شود معایب و مزایایی دارد و تصور من این است که مزایای نسخ الکترونیک خیلی بیشتر از معایب آن است افزود: البته نمی‌توان معایب گفت بلکه نقاط ضعفی وجود دارد که به مرور حل می‌شود و در حال حاضر نیز خوشبختانه مشکل عمده‌ای وجود ندارد، اما باید زیرساخت فراهم شود که در کلینیک امید ما آن را فراهم کردیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه فکر می‌کنم همه همکاران پزشک وارد این طرح بشوند گفت: این سیستم باید در سطح آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز پاراکلینیک سطح شهر هم باشد تا وقتی نسخه الکترونیک در کلینیک نوشته می‌شود بیمار در آن مراکز هم بتواند با ارائه کد، خدمات دریافت کند و باعث نارضایتی نشود.

وی خاطرنشان کرد: در مدت زمانی که طرح نسخ الکترونیک آغاز شده با این قبیل مسائل مواجه بودیم و گاهی بیمار مراجعاتی به چنین مراکزی داشته که به سیستم الکترونیک وصل نبودند و او مجبور شده بار دیگر به کلینیک مراجعه کند تا نسخه کاغذی بنویسیم که امیدواریم مشکلات به مرور حل شود چرا که این طرح منشاء خیری برای استان خواهد بود.

دکتر طالبی در پاسخ به اینکه آیا طرح نسخ الکترونیک به طور کامل در کلنیک امید اجرایی می‌شود گفت: در حال حاضر بنده کار را پیش می‌برم و قطعا هر تغییری ایجاد شود ممکن است مقاومت‌هایی را هم داشته باشد، چون در مورد مزیت‌ها اطلاعی نداریم.

وی بیان کرد:‌واقعیت این است که وقتی کار را آغاز کردم گفتم یک یا دو هفته آن را انجام دهم تا  روند کار را بدانم  و اگر به خوبی پیش نرود، رها کنم، اما به مرور به مزایای آن پی بردم و ادامه دادم.

 مدیرعامل کلینیک امید همدان با بیان اینکه نسبت به فراهم شدن زیرساخت‌های این طرح باید از معاونت درمان و پشتیبانی دانشگاه قدردانی کنم افزود: در پیشبرد طرح ۳۰ کامپیوتر خریداری شد و تقریبا در حال حاضر تمام اتاق پزشکان به سیستم رایانه و شبکه اینترنت وصل است و به راحتی هر کدام از پزشکان بخواهند می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه بیمه سلامت در ایام کرونا بیمارانی را که توانایی مالی ندارند رایگان بیمه می‌کند تا آن‌ها سریع به مراکز درمانی مراجعه و درمان صورت گیرد که این می‌تواند تاثیر مثبت روحی و روانی در جامعه نیز داشته باشد گفت: این مسئله برای عموم مردم خیر است؛ عموما اقشار آسیب‌پذیر جامعه به کلینیک‌های دولتی مراجعه می‌کنند و با توجه به یارانه‌های خاصی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند در سلامت جامعه موثر باشد.

دکتر طالبی با بیان اینکه استحقاق سنجی و بیمه رایگان نیازمندان کمکی به سلامت جامعه است افزود: در حال حاضر کسانی هم هستند که توانایی مالی دارند و از این بیمه برخوردار هستند که می‌توان به مرور با استحقاق سنجی کسانی که واقعا نیازمند هستند از این امکانات برخوردار شوند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار