فرمانده سپاه ناحیه صومعه‌سرا
: زمانی که جامعه به یک فضای معنوی خاص نیاز داشت شهدا وارد کار شده و راهیان نور با نگاه به اینکه با دعوت خود شهدا این سفر تشکیل شده، توسعه یافته است.
کد خبر: ۹۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳ 02 March 2015
کیا عاشوری صبح امروز در نشست با خبرنگاران درباره اعزام کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی کشور اظهار کرد: تاریخچه تشکیل راهیان نور به زمان جنگ تحمیلی بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه در زمان جنگ نیز برخی از رزمندگان و خانواده‌های شهدا برای بازدید از مناطق جنگی و محل شهادت فرزندان خود به این مناطق سفر می‌کردند افزود: پس از هشت سال دفاع مقدس خانواده‌های شهدا و دوستان رزمنده گردان‌ها و تیپ‌هایی که در آن زمان حضور داشتند به این مناطق سر می‌زنند.

 فرمانده سپاه ناحیه صومعه‌سرا نحوه جدید اعزام کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی را برای نخستین بار از سال‌های 72 و 73 عنوان کرد و گفت: در این سال‌ها با توجه به دوره اصلاحات احساس شد که به یک فضای فرهنگی جدا از فضای موجود نیاز است که با اعزام دانشجویان به این مناطق سعی شد این فضا ایجاد شود. وی ادامه داد: زمانی که جامعه به یک فضای معنوی خاص نیاز داشت شهدا وارد کار شده و راهیان نور با نگاه به اینکه با دعوت خود شهدا این سفر تشکیل شده، توسعه یافته است.

 عاشوری با بیان اینکه در دوران هشت سال دفاع مقدس جانانه دفاع کرده و به آن افتخار می‌کنیم  گفت: در آن دوران خون بهترین، مخلص‌ترین و معتقدترین جوانان کشور ما در یک جنگ نامتقارن بر روی زمین ریخته شد. وی فضای مناطق جنگی را دارای یک اثر وضعی دانست و گفت: سفرهای راهیان نور شرایطی برای افراد ایجاد می‌کند که دارای این اثر وضعی هستند.

فرمانده سپاه ناحیه صومعه‌سرا با اشاره به اینکه مجاهدت و شهادت یک فرهنگ بوده که موجب سرافرازیی ما شده است، خاطرنشان کرد: ما باید این عزت و اقتدار کسب شده را به آیندگان انتقال دهیم.

وی انتقال مفاهیم ایثار، گذشت و شهادت را یکی از اهداف سفرهای راهیان نور دانست و تصریح کرد: این مفاهیم به عنوان یک فرهنگ ناب در جامعه ما شناخته شده و اقتدار و عزت ما ناشی از آن است. عاشوری دیدار تمام اقشار جامعه از همه تیپ‌ها، قیافه‌ها و نگاه‌ها به سمت این فضا را اهداف از دیگر سفر راهیان نور توصیف کرد و گفت: در این سفرها دو نگاه وجود دارد یکی نگاه معنوی نسل‌های سوم و چهارم در حفظ دستاوردهای انقلاب و دفاع مقدس و نگاه دوم نیز وحدت رویه ملی و ارزشی است.

وی با بیان اینکه تمام زندگی رزمندگان و شهدا برای ما درس و الگو است، خاطرنشان کرد: هرچه شرایط جنگ سخت‌تر و طاقت‌فرساتر می‌شد رزمندگان و شهدا لذت بیشتری می‌بردند. فرمانده سپاه ناحیه صومعه‌سرا ادامه داد: دلیل این امر اعتقاد شهدا به خداوند و رسیدن به خالق هستی و شهادت بود.

 وی درباره تأثیر راهیان نور در شرایط کنونی جنگ نرم متذکر شد: رزمندگان در طول دفاع مقدس با نگاه معنوی و نرمی که داشتند توانستند بر عراق و صدام با آن همه تجهیزات و حمایت‌ها پیروز شوند. عاشوری سفرهای راهیان نور را محل تخلیه هیجانات ندانست و یادآور شد: آنجا محل تحول نفس و هواهای نفسانی بوده و این نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است.

 وی یکی از نقاط مهم اتکا در مقابله با این تهدیدات را شهدا دانست و یادآور شد: شهدا در تمام مراحلی که کشور با آن مواجه بوده حتی در زمان شرایط سخت در کنار ما و حافظ انقلاب بودند. فرمانده سپاه ناحیه صومعه‌سرا با تصریح بر اینکه در این سال‌ها سعی شده تا از سیاسی شدن راهیان نور جلوگیری شود، گفت: مراقب هستیم تا این سفر به یک فضای سیاسی تبدیل نشود اما خط اصلی حرکت این سفرها حرکت سیاسی‌عبادی مانند راهپیمایی 22 بهمن و یا شرکت در نماز جمعه است.

 وی با اشاره به اینکه هرگز اجازه نمی‌دهیم فضای معنوی راهیان نور به یک فضای سیاسی و محلی برای افراد سودجو تبدیل شود، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها و مسئولان نقش مهمی در این زمینه دارند. عاشوری یادآور شد: در بودجه شهرستان باید برای انجام فعالیت‌ فرهنگی راهیان نور مبالغی در نظر گرفته شود ضمن اینکه استقبال علاقه‌مندان در این زمینه بسیار زیاد است اما به دلیل کمبود امکانات و منابع مالی نمی‌توانیم پاسخگوی تمام علاقه‌مندان به این سفر معنوی باشیم و کمک خیران و مسئولان را می‌طلبد.

 وی با تصریح بر اینکه صومعه‌سرا دو مرحله اعزام کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی را داشته است، گفت: در مرحله نخست اوایل سال 93 علاقه‌مندان به مناطق عملیاتی شمال غرب  مانند سنندج، بانه و مریوان که رزمندگان گیلانی بیشتر در آن نقش‌آفرینی داشتند اعزام شدند. 

فرمانده سپاه ناحیه صومعه‌سرا مرحله دوم را در اواخر سال جاری عنوان کرد و افزود: این گروه به مناطق جنوب کشور مانند دهلاویه، طلایه، آبادان خرمشهر اعزام می‌شوند. وی از اعزام 450 نفر از مردم صومعه‌سرا به سفر  راهیان نور خبر داد و خاطرنشان کرد: این سفر از 17 اسفند ماه جاری با 10 دستگاه اتوبوس و عوامل اجرایی آغاز می‌شود.

عاشوری متذکر شد: یک گروه برای حضور در هنگام سال تحویل در نظر گرفته شده و 45 نفر با یک دستگاه اتوبوس از 28 اسفند ماه جاری اعزام می‌شوند. به گزارش فارس، امسال پنج دوره کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی از صومعه‌سرا اعزام شدند که در مجموع تا پایان سال جاری بیش از یک‌هزار و 764 نفر را شامل می‌شود. 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار