مجموعه تاریخی حجت آباد وزیر شهرستان اشکذر به بخش خصوصی واگذار شد.
کد خبر: ۹۵۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۳ 16 September 2015

به گزارش تابناک یزد،این باغ به شماره ۱۸۳۷ در فهرست بناهای ملی ایران به ثبت رسیده است.

محمدمهدي شرافت مدیرکل میراث فرهنگی یزدبا بيان اينکه برخي ايرادات اعم از مشکلات مالکيتي و حقوقي موجب تث عويق واگذاري اين مجموعه نفيس شده بود افزود: پس از گذشت دوازده سال از مرمت بخش هاي وسيعي از بنا با پيگيري 2 ساله، مجموعه گردشگري حجت آباد تعيين تکليف شد و براي استفاده بخش خصوصي به صندوق حفظ و احياء سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري واگذار گرديد که سرانجام با برگزاري مزايده در صبح چهارشنبه هجدهم شهريور ماه گره دوازده ساله اين مجتمع گردشگري نيز باز شد.


مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد ابراز اميدواري کرد: با راه اندازي اين مجموعه در شاهراه مواصلاتي شمال به جنوب کشور اين منطقه به يکي از نقاط پربازديد گردشگري- اقامتي استان تبديل شود.

گفتنی است: مجموعه حجت آباد وزیر در سی کیلومتری شمال غربی شهر یزد، در تقاطع جاده های تهران- یزد و یزد- طبس قرار دارد.
این مجموعه شامل باغ، عمارت، حمام، آب انبار، ساباط و کاروانسرا است و بانی آن "میرزا محمد مستوفی” ـ حاکم یزد در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه - بود. این مجموعه در مسیر قنات قدیمی به نام "حجت آباد” قرار داشت. آب آن به حوض درون محوطه عمارت ختم می شد و از آن برای آبیاری باغ استفاده می کردند.

ساختمان اصلی مجموعه باغ وزیر در سه طبقه به مساحت یکهزار و چهارصد متر به سبک زیبایی بنا شده و شامل سرسرا، ایوان، راهروهای چهارگانه، گنبدی، هشتی، اطاقها و پیش بخاری است که همگی با آجر تزیین شده که حدود صد و سی سال قدمت دارد. از تزئینات مجموعه باغ وزیر می توان به ترکیب آجرنماها در رنگهای سبز، کرم و قرمز با طرح های حصیری و خفته راسته اشاره کرد.

کاروانسرای حجت آباد قرارگاه و وعده گاه کاروانهای متعددی بود که از کویر می گذشتند آنان در این مکان به استراحت می پرداختند و تجار و بازرگانان با مبادله کالاهای خود با دیگر کاروانیان به راه خود ادامه می دادند. زائرانی که از آبادی ها و روستاهای اطراف قصد عزیمت به مشهد را داشتند از این محل به عنوان وعده گاه خود استفاده می کردند تا پس از چند روز به شکل کاروانی بزرگ به سوی مشهد حرکت کنند.

کالسکه خانه نیز یک مکان اختصاصی برای اسب و کالسکه های وزیر و همراهانش بود که در گوشه ای از این باغ باصفا به چشم می خورد.

چاپارخانه از دیگر قسمتهای این مجتمع خدماتی بین راهی سه قرن پیش است که چاپارهای خسته را پذیرایی می کرد.حمام کوره پزخانه از دیگر قسمتهای این مکان تاریخی است که به تازگی از زیر شنهای روان خارج شده است. ساختمان حمام به نوبه خود دیدنی و شامل رختکن مدور، دو صحن هشت ضلعی با نورگیرهای سقفی، خزینه و تون می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار