در آب‌پخش؛
نخستین جشنواره ملی، فرهنگی و گردشگری شکرانه زکات خرما با حضور نمایندگان استان‌های جنوبی در شهر آبپخش استان بوشهر برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷ 16 September 2015
تابناک بوشهر: رئیس شورای زکات کشور عصر سه‌شنبه در آئین افتتاحیه نخستین جشنواره ملی، فرهنگی و گردشگری شکرانه زکات خرما در آبپخش اظهار داشت: خرما اولین گیاهی است که پس از حضور انسان بر روی زمین رشد کرد و محصول داد.

آیت‌الله حسن عالمی با بیان اینکه خرما و انگور برترین روئیدنی‌های روی زمین هستند، اضافه کرد: در اسلام نیز بارها به اهمیت خرما اشاره شده و از محصولاتی است که مشمول زکات می‌‌شود.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به اهمیت بالای زکات اشاره کرد و ادامه داد: زکات دارای برکات بسیار زیادی در زندگی و جامعه است.

وی افزود: روایت شده است که اگر زکات به صورت کامل پرداخت شود، هیچ فقیری باقی نمی‌ماند و جامعه زیبا می‌شود.

آیت‌الله عالمی با بیان اینکه آثار زکات رنگ فقر را از جامعه اسلامی بیرون می‌برد، افزود: اگر زکات به صورت کامل اجرا شود، محصولات از آسیب‌ها مصون می‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت زکات ریشه قبولی دیگر اعمال است، خاطرنشان کرد: ریشه قبولی نماز، پرداخت زکات است.

رئیس شورای زکات کشور خواستار تلاش همه مسئولان برای احیای این فریضه الهی در جامعه شد و اضافه کرد: باید در این راستا از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

جمع‌آوری ۸۰ میلیارد ریال زکات در استان بوشهر

مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر به برکات زکات در استان بوشهر اشاره کرد و اظهار داشت: مردم استان بوشهر همواره در پرداخت زکات پیشتاز بوده اند.

احمد لطفی با اشاره به افزایش میزان پرداخت زکات خرما در استان بوشهر طی سال‌های اخیر، اضافه کرد: ایران دومین تولید کننده خرمای جهان است و بخش قابل توجهی از خرمای کشور نیز در استان بوشهر تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه پرداخت زکات باعث تحکیم همدلی،‌ وحدت و ایجاد تعامل در جامعه می‌شود، ادامه داد: شورای زکات استان بوشهر از سال ۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده است و شاهد جمع‌آوری ۸۰ میلیارد ریال زکات طی ۱۰ سال فعالیت این شورا بوده‌ایم.

مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر به جمع‌آوری  ۲۳ میلیارد ریال زکات خرما در استان بوشهر در سال گذشته اشاره کرد و افزود: شهرستان‌های دشتستان،‌ تنگستان، جم و دشتی بیشترین میزان پرداخت زکات در استان بوشهر را داشتند.

وی یکی از عوامل افزایش میزان زکات را اجرای برنامه‌های فرهنگی، تبلیغی و ترویجی عنوان کرد و گفت: مبالغ جمع‌آوری شده زکات صرف فقرزدایی، توانمندسازی اقشار نیازمند و اجرای پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه می‌‌شود.

معرفی جاذبه‌های گردشگری خرما

بخشدار آب‌پخش نیز در این آئین اظهار داشت: معرفی خرما و نخل یکی از اهداف برگزاری این جشنواره بوده است و در راستای انعکاس مشکلات خرما نیز تلاش شده است.

علی مردانلو با بیان اینکه این جشنواره برای نخستین بار در آب‌پخش برگزار شده است، اضافه کرد: قدردانی از تلاش‌های نخلداران، ترویج فرهنگ زکات، بازاریابی برای خرما، تقویت فرهنگ خرما و معرفی جاذبه‌های گردشگری خرما از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی به معرفی فواید و اهمیت خرما به عنوان یکی دیگر از اهداف این جشنواره اشاره کرد و افزود: نخلداران در شرایط بسیار سختی به فعالیت در این عرصه مشغول هستند که امیدواریم این جشنواره بیانگر این سختی‌ها باشد.

بخشدار آب‌پخش در ادامه به خسارات وارده شده بر اثر طوفان به نخلستان‌های آب‌پخش اشاره کرد و گفت: تلاش‌هایی برای جبران این خسارت‌ها صورت گرفته است.

عقد نمادین زوج جوان

در ادامه این جشنواره مراسم عقد نمادین یک زوج جوان به مناسبت سالروز ازدواج حضرت امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد.

همچنین در ادامه این برنامه از زکات‌دهندگان برتر استان بوشهر تجلیل شد و لوح سپاس و هدایایی به ایشان اهدا شد.

ارائه مقاله توسط فرح عباسی در ارتباط با نخل و خرما و مشکلات موجود در این بخش از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.

این جشنواره در مجاورت نخلستان‌های آب‌پخش برگزار شد و تعدادی از کشاورزان آب‌پخش در حاشیه این جشنواره، اقدام به برداشت خرما از نخیلات کردند.

نخستین جشنواره ملی، فرهنگی و گردشگری شکرانه زکات خرما با همکاری کمیته امداد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بخشداری و شهرداری و شورای شهر آب‌پخش برگزار شد.

در قالب این جشنواره، نمایشگاه‌هایی از محصولات نخل و خرما، غذاهای سنتی، دستگاه‌های کشاورزی و . . . برگزار شد.

این جشنواره به مدت سه شب ادامه خواهد داد و برنامه‌های متنوعی در ارتباط با نخل و خرما و صنعت گردشگری در قالب این جشنواره برگزار خواهد شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار