بعد از گذشت يک دهه از اکتشاف ميدان گازي کيش مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه نفت با اشاره به فاز نخست طرح توسعه ميدان گازي کيش، گفت: در حال حاضر تمامي پروژه‌هاي فاز نخست به غير از واحد فرآورش فعال شده و باز حفاري ١٣ حلقه چاه خشکي در حال انجام است.
کد خبر: ۹۷۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱ 19 September 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، عبدالرضا حاجي حسين نژاد، مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه نفت در رابطه با ميدان گازي کيش گفت: در فاز نخست اين طرح حفاري ١٢ حلقه چاه توليدي، تعمير يک حلقه چاه اکتشافي موجود، احداث خط لوله‌ زيردريايي و تاسيسات شيرين سازي، برداشت ميعانات گازي، احداث خط لوله انتقال گاز سبک، تاسيسات صدور ميعانات گازي و تاسيسات فرآورش با ظرفيت ٢٨ ميليون مترمکعب گاز ترش با هدف برداشت روزانه ٢٦ ميليون مترکعب گاز سبک و ١٣ هزار بشکه ميعانات گازي پيش بيني شده است.

بنا به گفته وي در صورت سرمايه‌گذاري روي طرح ميدان گازي کيش، اين ميدان به هاب گازي بندرآفتاب تبديل خواهد شد که قابليت توسعه آن معادل ٤ يا ٥ فاز پارس جنوبي است و چشم انداز روشني را در شرق ايران نويد خواهد داد.
 
عملکرد دولت گذشته موجب بروز تاخير در اجراي اين پروژه شد

حاجي حسين نژاد پيش از اين نيز در رابطه با اين ميدان گازي گفته بود: با توجه به بعضي تاخيرها در جريان اجراي اين پروژه در دولت گذشته، تاکنون ١٣ حلقه چاه حفر شده، اما کار انتقال گاز بايد انجام شود، ضمن اين که اقدام هاي مربوط به مناقصه خطوط لوله دريايي هم نيزدر حال انجام است.

وي با بيان اين که طرح توسعه ميدان گازي کيش در سه فاز طراحي شده است، گفته بود: مقدار ذخيره اقتصادي گاز براي اين ميدان در حدود ۳۸.۳ تريليون فوت مکعب و مقدار ميعانات گازي حدود ۳۹۸ ميليون بشکه برآورد شده است.

مديرعامل شرکت متن پيش از اين گفته بود که اجحاف هايي در جريان اجراي پروژه کيش در باره اين ميدان صورت گرفته است و تاکنون در حال سامان دادن به اين ميدان هستيم و اميدواريم طبق تعهدمان به شرکت ملي نفت ايران عمل کنيم.
 
تعيين سرمايه گذاران خارجي جديد براي فازهاي دوم وسوم اين ميدان

فاز دوم و سوم اين پروژه نيز براي تامين مالي، نيازمند سرمايه‌گذار هستند. ضمن اين‌که بخشي از فعاليت هاي زيربنايي فاز نخست، در فاز دوم نيز استفاده خواهد شد.
 
شنيده ها حکايت از اين موضوع دارند که قرار است براي فازهاي دوم وسوم اين ميدان گازي که در دريا انجام مي شود، سرمايه گذاران جديد خارجي تعيين شود. بر اين اساس، توسعه فازهاي بعدي به لغو تحريم ها و معرفي اين ميدان گازي درکنفرانس لندن موکول شده است.

براساس اين گزارش، ميدان گازي کيش در زير جزيره کيش (واقع در آب هاي خليج فارس) در جنوب غربي بندر لنگه تا شمال غربي جزيره سيري، در جوار جزاير هندورابي و در فاصله ۶۰ کيلومتري شرق جزيره لاوان قرار دارد.

برنامه توسعه ميدان گازي کيش در سه فاز پيش بيني شده است و از سرگيري عمليات تکميل چاه هاي حفاري شده براي عملياتي شدن فاز نخست توسعه اين ميدان انجام مي شود.
ميدان گازي کيش يکي از طرح ها و ميدان هاي بسيار مهم کشور است که براي تأمين مصارف داخلي و صادرات گاز در سال هاي آينده، در نظر گرفته شده است. از اين رو هم‌ اکنون اين طرح در اولويت طرح هاي شرکت مهندسي و توسعه نفت (متن) قرار دارد و توسعه آن در حال اجراست و در اين ميان همکاري شرکت ملي حفاري ايران به عنوان پيمانکار حفاري کمک زيادي به روند کار کرده است.

طرح ياد شده از دو بخش تاسيسات سر چاهي در جزيره کيش، سکوهاي دريايي توليد گاز و تاسيسات پالايشگاهي در ساحل سرزمين اصلي در منطقه گرزه واقع در استان هرمزگان تشکيل شده است و براي رعايت حداقل عوارض زيست محيطي در جزيره کيش کليه تاسيسات پالايشگاهي اين طرح در منطقه گرزه و در ساحل سرزمين اصلي در مجاورت بندر آفتاب اجرا مي شود.
 
ماجراي ميدان گازي کيش چه بود؟

ميدان گازي کيش در سال ۱۳۸۴ توسط مديريت اکتشاف شرکت ملي نفت با ۶۶ تريليون فوت مکعب ذخيره گاز درجا کشف شد و در ابتدا طرح توسعه آن توسط دو شرکت نفت فلات قاره و حفاري شمال تدوين و بنا شد که توسعه فاز يک با منابع شرکت نيکو عملياتي شود اما در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ و در زماني که مسعود ميرکاظمي وزير نفت بود قرارداد توسعه بين شرکت ملي نفت و کنسرسيومي متشکل شرکت‌هاي پتروپارس، سازه و جهان پارس به مديريت بانک ملت به ارزش ۱۰ ميليارد دلار منعقد شد.

اگرچه در آن زمان، سيف‌الله جشن ساز -مديرعامل وقت شرکت ملي نفت- اعلام کرد که اين قرارداد در نوع خود يکي از قراردادهاي بي نظير تاريخ صنعت نفت است اما اين قرارداد آنگونه که بايد انجام نشد و با حاشيه هايي همراه بود تا اين که سرانجام با گذشت ۱۷ ماه از زمان انعقاد اين قرارداد، با دستور رستم قاسمي -دومين وزير نفت دولت دهم- توسعه اين ميدان گازي به شرکت ملي نفت واگذار شد و در نهايت اسفندماه سال ۹۰، موافقتنامه طرح توسعه اين ميدان گازي ميان شرکت مهندسي و توسعه نفت (کارفرما) به نمايندگي از سوي شرکت ملي نفت ايران و کنسرسيومي متشکل از شرکت هاي نارديس، فراب و ناموران (پيمانکار) امضا شد.
 
توسعه ميدان گازي کيش؛ اولويت زنگنه

اگر چه وزير نفت توسعه ميادين مشترک را از مهم ترين اولويت هاي وزارت نفت عنوان کرده اما توسعه اين ميدان گازي نيز از سوي وي مورد تاکيد قرار گرفته به طوري که برنامه‌اي تعيين شده که تا آبان و يا آذر سال جاري بخشي از گاز اين پروژه به خطوط لوله سراسري تزريق شود.


منبع: موج
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار