کد خبر: ۹۷۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷ 19 September 2015
انزلی - ایرنا - خزر این دریاواره سرشار از ثروت ، فرصت مغتنمی برای توسعه فعالیت های تجاری و اقتصادی به ویژه حمل و نقل بین منطقه ای و حتی فرامنطقه ای است و به اعتقاد مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر می تواند قطب دوم اقتصاد کشور باشد.
[خزر، دریاواره سرشار از ثروت/ از تجارت در ولگا تا اتصال به دریای سیاه]

به گزارش ایرنا، کشتیرانی دریای خزر بعنوان بزرگترین ناوگان ملی ایران در شمال کشور و دریای خزر نقش مهمی را در این زمینه به ویژه در دوران تحریم اقتصادی ایفا کرد.
این شرکت که از سال 1371 فعالیت خود را با سه فروند کشتی در خزر آغاز کرد اکنون با 24 فروند کشتی، 33 درصد از حمل و نقل بین بنادر ایرانی خزر و دیگر بنادر این حوزه را به عهده دارد.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر معتقد است خزر می تواند قطب دوم اقتصاد کشور باشد.
علی اکبر غنجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تفصیل از فرصتهای موجود در این بخش ، عملکرد ، برنامه ها، چالش ها و انتظارات این شرکت مهم و تاثیرگذار در زمینه حمل و نقل و تامین مواد مورد نیاز کشور در بحبوحه تحریم و راهگشا در دوران پسا تحریم سخن گفت.
وی در ابتدای سخنانش از دوران سخت تحریم یاد کرد که حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی در حوزه مالی ، سخت افزاری ، نرم افزاری و ناوگان آماج این تحریمها بود و قریب 16 نفر از مدیران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در فهرست تحریم ها قرار داشتند.
وی خاطرنشان کرد : در دوران دفاع ، مسوولان کشور و دولتمردان کشتیرانی را خط دوم دفاعی می دانستند و در دوره تحریم نیز کشتیرانی خط اول مقابله با تحریم ها بود.
وی با اشاره به این که وقتی کالا به دست مردم نرسد بن بست اقتصادی ایجاد می شود و دولت و نظام برای رسیدن به اهداف به مشکل بر می خورند افزود : با تحملی که مردم نشان دادند و با پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و مدیریت نظام ، مقاومت سرانجام پیروز و با عزم جدی و تلاش فراوان با دنیا به تعامل و خواسته های هسته ای به برجام رسید.
*** خزر می تواند قطب دوم اقتصاد کشور باشد
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر متذکر شد : همانگونه که تاثیرگذاری خلیج فارس سالهاست که در اقتصاد کشور تثبیت گردیده، خزر را باید بعنوان شاهراه اتصال کشورهای مشترک المنافع CIS با خلیج فارس و آبهای بین المللی مطرح و به صورت یک واقعیت عینی در بیاوریم.
وی تاکید کرد : هرچه همکاری با همسایگان بیشتر شود ثبات اقتصاد نیز بیشتر خواهد شد پس باید به تقویت و توسعه این بخش توجه کنیم.
غنجی ،با اشاره به فعالیت کشورهای همسایه و فرامنطقه ای در خزر متذکر شد : ما نیز باید تفکر تجارت فرا منطقه ای را تقویت نماییم.
وی افزود : اکنون در خزر با کشورهای حوزه روسیه با 500 میلیون جمعیت و تولید بالای غلات و منابع انرژی ، قزاقستان معروف به جدول مندلیف با بهره مندی از ذخایر راهبردی ، ترکمنستان حائل بین شرق دریای خزر و آبهای آزاد و آذربایجان در ارتباط هستیم.
غنجی با بیان این که روسیه برای دسترسی به بازارهای بین المللی به مسیر ما نیاز دارد متذکر شد : با توجه به تحریم های اعمال شده بر روسیه ، باید یک استراتژی علمی ارزیابی ریسک تعریف شود و تهدیدات و فرصتها روی کاغذ بیاید تا کفه فرصت سنگین تر از تهدید باشد.
وی خاطرنشان کرد : باید در اتاق فکر استانهای کشور به ویژه گیلان به طور متمرکز در خصوص راهیابی به تجارت منطقه اندیشید.
غنجی ، یکی از راهها را کاهش هزینه تمام شده به منظور سودآوری تجاری عنوان و تصریح کرد : چند برابر شدن قیمت سوخت ، بالاتر بودن میزان عوارض و تعرفه های بندری نسبت به حوزه خزر از موانع و مشکلات موجود در این بخش است.
وی افزود : ثبات ارز در کشورهای منطقه و گشایش ارتباط بانکی می تواند ابزاری مفید در جهت جذب تجار در منطقه باشد.
*نقش کشتیرانی دریای خزر در اقتصاد مقاومتی
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در رابطه با عملکرد این شرکت در موضوع اقتصاد مقاومتی گفت : شرکت کشتیرانی دریای خزر برای کمک به تجارت یک باره به افزایش قیمت حمل و نقل اقدام نکرد بلکه سود خود را کاهش داد.
وی اظهار کرد : سال گذشته سهم کشتیرانی دریای خزر در حوزه حمل و نقل ترکیبی دو میلیون و 150 هزار تن از مجموع شش میلیون و 500 هزار تن کالای جابه جا شده بین بنادر ایرانی و خارجی ، معادل حدود 33 درصد بود.
***برنامه ریزی افق پنج ساله
غنجی ، ورود قوی تر شرکت کشتیرانی دریای خزر در حوزه کشورهای مشترک المنافع را از تاکیدات مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی عنوان کرد.
وی متذکر شد : این مساله در بعد تجارت و قطعا حمل و نقل از شعارهای راهبردی شرکت کشتیرانی دریای خزر است.
*ارتقای جایگاه جهانی
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر همچنین ارتقای جایگاه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در رده بندی جهانی را از اولویتها عنوان و تصریح کرد : مصمم هستیم در دوره پساتحریم از رتبه 21 جهانی به زیر 15 جهانی ارتقاء پیدا کنیم.
وی افزود : کسب سهم 50 درصدی حمل و نقل بازار را در افق دو ساله شرکت کشتیرانی دریای خزر مد نظر داریم و کمک به افزایش تجارت در حوزه خزر به ویژه نگاه به گیلان با توجه به مرکزیت شرکت در استان را دنبال می کنیم.
غنجی تاکید کرد : با ناوگان قوی قادر به رقابت با قزاق ها، روس ها، ترکمن ها که برنامه های نوسازی را به جد دنبال می کنند ، خواهیم بود.
وی متذکر شد : در افق پنج ساله افزایش ظرفیت ناوگان از 97 هزار و 200 تن به 150 هزار تن را در برنامه داریم ، همچنین با توجه به سن ناوگان موجود شرکت که بطور متوسط 26 سال است تعداد کشتی ها به 30 فروند و متوسط عمر کشتی ها به زیر 18 سال خواهد رسید .
به گفته وی در این راستا استفاده از تولیدات صنایع کشتی سازی داخلی در صورت انطباق با استانداردهای جهانی مورد تاکید ماست.
وی خاطرنشان کرد : در این راستا ، حمایت جدی مدیران استانی در افزایش ظرفیت در افق های 2 و 5 ساله که منجر به بهبود سهم تجارت دریایی و نقش حاکمیتی ایران می شود بسیار حائز اهمیت می باشد.
غنجی افزود : قطعا کشور بعد از برجام به بازارهای مالی دنیا متصل می گردد که شرکت کشتیرانی دریای خزر خود را برای استفاده از این بازارها آماده کرده است.
*ایجاد شرکتهای مشترک
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر خاطرنشان کرد : یکی از تکالیفی که در حوزه خزر به ما داده شده و روی آن برنامه ریزی می کنیم ایجاد شرکتهای مشترک با کمپانی های بزرگ در حوزه دریای خزر است.
وی حضور و سرمایه گذاری در بنادر خارجی را یکی دیگر از اقدامات انجام شده و برنامه های آتی این شرکت عنوان کرد.
غنجی اظهار کرد : هم اکنون 25 درصد سهام یکی از بنادر در آستراخان متعلق به کشتیرانی دریای خزر است که زیرساخت خوبی برای تجار با هدف سهولت حمل و نقل در واردات و صادرات محسوب می شود.
به گفته وی در این بندر امکان پهلوگیری همزمان سه کشتی تحت پرچم ایران وجود دارد.
*لزوم تسهیل قوانین توسط سیاستمداران
وی با اشاره به این که کشتیرانی دریای خزر 32 دستگاه کانتینر یخچالی را به منظور کمک به ارتقای صادرات تامین کرده است ، گفت : ورود تجار ما به حوزه های تجاری آنها بطور مثال در زمینه صادرات میوه اکنون با مشکلاتی همراه است و نیاز به بازبینی قوانین دارد.
غنجی با تاکید بر این که تسهیل قوانین دو طرف برای ورود تجار بسیار حائز اهمیت است متذکر شد : مدیران سیاسی باید در مذاکرات زمینه حرکت بنگاه های اقتصادی را تسهیل کنند.
وی با بیان این که در این چند سال در دریای خزر با پرچم ایران تردد کرده ایم متذکر شد : تکلیف می دانیم زیرساخت حمل و نقل را تقویت کنیم و در خدمت استانهای شمالی باشیم.
وی با بیان این که خروج ناوگان قدیمی کاهش آلودگی زیست محیطی را همراه خواهد داشت خاطرنشان کرد : نوسازی ناوگان برای حفاظت از محیط زیست نیز بسیار مهم است.
غنجی ، از بانکها و مدیران استانی خواست برای کمک به شکوفاسازی اقتصاد منطقه و کشور در زمینه ارائه تسهیلات ارزان قیمت به کشتیرانی توجه ویژه داشته باشند.
*اقتصاد دریا محور
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در ادامه با بیان این که تاکنون سیاستها بیشتر بری بوده تا بحری گفت : اقتصاد دریامحور باید کانون توجه باشد و ترددهای دولتمردان نشان دهنده نگاه دولت به این بخش است.
* ساخت سیلوی 45 هزار تنی
وی با اشاره به این که یکی از حلقه های حوزه حمل و نقل وجود سیلو است افزود : کشتیرانی دریای خزر خود را مکلف به ایجاد این زیرساخت می داند و بزودی ساخت سیلو را در منطقه بندری انزلی آغاز می کنیم.
غنجی خاطرنشان کرد : در این زمینه مبادله (سواپ ) غلات نیز بعنوان یکی از فرصتهای موجود در تجارت منطقه حائز اهمیت است.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر تاکید کرد : اتصال بندرگاه انزلی به راه اهن موجب رونق این بخش خواهد شد.
*تربیت دریانورد و حوزه نیروی انسانی
غنجی در بخش دیگری از سخنانش بحث تربیت نیروی انسانی را از اولویتهای این شرکت عنوان و تصریح کرد : ایجاد مرکز تربیت نیروی انسانی را با کمک موسسه آموزش کشتیرانی جمهوری اسلامی دنبال می کنیم تا نیروهای منطبق با استانداردهای جهانی داشته باشیم.
به گفته وی صادرات خدمات و نیروی کار آموزش دیده به بازارهای فرامنطقه ای علاوه بر ایجاد اشتغال ، ارزش افزوده خوبی برای کشور به همراه خواهد داشت.
وی با بیان این که دولت جمهوری اسلامی نیز هدفش خلق ثروت مشروع و ایجاد اشتغال است افزود : شرکت کشتیرانی دریای خزر در دو سال گذشته 350 شغل مستمر ایجاد کرده است.
وی با بیان این که به دلیل عدم توجه کامل آموزش عالی به بخش دریانوردی که باعث شده شرکتهای دریایی خود وظیفه اموزش نیروی کادر دریایی را بعهده گیرند ، اعلام آمادگی کرد در صورت ایجاد رشته دریانوردی در دانشگاه گیلان ، این شرکت نیروهای آموزش دیده را جذب کند.
*اهمیت اتصال به راه آهن
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در ادامه با اشاره به اهمیت خط ریلی اینچه برون برای دسترسی به خلیج فارس گفت : هندی ها در چابهار سرمایه گذاری کرده اند تا از این حوزه به شرق خزر و از آن سو به بازارهای جهانی دست پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد : اگر مدیران استانهای شمالی از سهم بازارهای حمل و نقل استفاده نکنند بهره ما از این بخش کم خواهد شد به این خاطر مسوولان باید در صدد اتصال هرچه سریعتر انزلی به خط آهن باشند.
غنجی افزود : با توجه به منطقه آزاد انزلی و اختیارات و امتیازات آن به عنوان یک زیرساخت مهم ، شتاب در اتصال راه آهن به بندرانزلی به رونق حمل و نقل ، ترانزیت و در مجموع اقتصاد منطقه کمک شایانی خواهد کرد.
*نگاه به بازارهای بین المللی
وی در ادامه خاطرنشان کرد : کشتیرانی دریای خزر در افق جدید به بازارهای بین المللی چشم دوخته است که در افق پنج ساله شرکت ، تجارت در ولگا و اتصال به دریای سیاه به منظور افزایش حمل و نقل در خزر و رونق بنادر کشورمان از اولویت های ماست.
*تغییر در تعرفه های بندری
تجار و سرمایه گذاران برای فعالیت به جایی خواهند رفت که حداقل هزینه ،حداکثر سود و شرایط مناسب کار مهیا باشد.
غنجی با اشاره به میزان بالای ریزش باران و فقدان اتصال ریلی در گیلان گفت : اینها باید در تعرفه ها لحاظ شود چرا که تاجر به آنجا که ارزان تر و یا معادل تمام شود ، می رود.
وی تصریح کرد : در حمل و نقل فله شاهد رکود هستیم که اثرش در بندرگاه انزلی نیز قابل مشاهده است.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر متذکر شد : اکنون ارزان ترین مسیر حمل و نقل در شمال کشور امیرآباد و اینچه برون است در حالی که ما پتانسیل خوبی داریم.
وی با اذعان به این که تاجر مسیر حمل کالا را تعیین می کند نه ناوگان متذکر شد : باید با ایجاد تسهیلات و انجام تبلیغات ، تجار را به فعالیت در گیلان تشویق کنیم.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت : دانشگاه ها باید در حوزه مطالعات بازار منطقه cis و شناخت فرهنگ تجارت وارد شوند و برای تجار ، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی خوراک فکری تهیه کنند.
وی با بیان این که مرزنشینان همیشه زبان مشترک داشتند تاکید کرد : ما باید برای ارتباط مناسب با این کشورها در زمینه های مختلف کارشناسان متخصص در حقوق و زبان داشته باشیم.
غنجی ، به نهادهای آموزشی پیشنهاد کرد در این بخش ورود کرده و دانشگاه گیلان در رشته های مرتبط سه واحد درس اجباری روسی داشته باشند.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت : افراد متخصص و دارای توانمندی های لازم باید به عنوان پیشقراول فرهنگی و اقتصادی به این کشورها بروند و برای تجار نقشه راه تهیه کنند.
*نحوه تعامل در استان
غنجی در خصوص تعامل سازمانها و دستگاههای موجود در استان گفت : یکی از بهترین سازمانها در حوزه گیلان که مددکار خطوط کشتیرانی بوده ، سازمان منطقه آزاد انزلی است.
وی با بیان این که مدیران این سازمان به اهمیت صنعت حمل و نقل واقف هستند افزود : احداث انبار در منطقه آزاد به منظور تسهیل انتقال کالا و کاهش قیمت تمام شده را در برنامه داریم.
وی خاطرنشان کرد : بندر انزلی نیز می تواند با تسهیل روند و کاهش هزینه ها به سودآوری فعالیت تجار و توقف کوتاهتر ناوگان و در نتیجه رونق هرچه بیشتر فعالیتها کمک کند.
به اعتقاد وی رویکرد سازمان منطقه آزاد قوی تر از سایر سازمانها بوده و ورود هیاتهای بزرگ اقتصادی از کشورهای مختلف نویدبخش وجود زیرساختها برای فعالیت تجار است.
وی تاکید کرد : به منظور کاهش هزینه های تمام شده برای تجار و افزایش انگیزه برای استفاده از این مسیر ، باید تعرفه های بندری کاهش یابد.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر متذکر شد : در صورت توقف کمتر کشتی در بنادر ، تسریع در عملیات بندری ، فراهم نمودن شرایط بهتر و بهینه سازی هزینه های مرتبط ، قطعا تجار این مسیر را انتخاب می نمایند.
وی اظهار کرد : همانگونه که گیلان در زمینه تحصیلات عالیه از استانهای برتر است در اشتغال نیز باید بتوانیم در رده های بالا قرار بگیریم.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در ادامه یکی از عوامل موثر در رونق تجارت ایران را گشایش مسیر مالی ، ایجاد بانکهای مشترک و پذیرش ارزهای کشورهای منطقه عنوان کرد.
وی همچنین برای رونق صادرات به مواردی از قبیل وجود بازاریاب مسلط به بازار ، شناسایی مکانیزم و بروکراسی کشورهای cis ، تسهیل قوانین گمرکی صادراتی ، پر رنگ تر شدن نقش اتاقهای بازرگانی و کمک هیاتهای سیاسی حاضر یا دیدار کننده از این کشورها را موثر دانست.
غنجی با بیان این که کشتیرانی با سازمان توسعه تجارت قرارداد بسته گفت : خطوط منظم کشتیرانی از انزلی به آستراخان داریم و حتی اگر بار صادراتی فقط یک تن باشد برای کمک به صادرکننده آن را حمل خواهیم کرد.
*آسیب شناسی صادرات
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با تاکید بر نقش مهم صادرات برای کشور ، آسیب شناسی صادرات را از ضروریات اقتصاد کشور خواند.
وی با بیان این که راه ، عوارض ، دروازه های ورود از جمله موانع پیش روی صادرکنندگان است متذکر شد : لازم است آسیب شناسی صادرات صورت بگیرد و در این بین اتاق بازرگانی نقش مهمی دارد.
وی خاطرنشان کرد : همچنین کاهش بروکراسی که نقش مهمی در افزایش درآمد صادر کننده دارد باید مورد توجه واقع شود.
غنجی با بیان این که 35 درصد هزینه کشتی را سوخت تشکیل می دهد افزود : سه برابر شدن نرخ سوخت ما را در هدف گذاری سیاستهای کلان دچار چالش کرده است.
وی خاطرنشان کرد : از طریق اتحادیه مالکان کشتی رایزنی هایی انجام پذیرفت و قول داده شده سیاستهایی را در نظر بگیرند که از ناوگان ملی حمایت شود و بسته های حمایتی یا تعدیل قیمت سوخت را برای کشتیرانی در نظر بگیرند.
وی در ادامه افزود : استفاده از نظرات کارشناسان تخصصی این شرکت به عنوان یک شرکت حرفه ای و متصل به گروه کشتیرانی می تواند مسوولین استانی را در نیل به اهداف مورد نظر در گیلان یاری کنند.
غنجی متذکر شد : همه ما اعم از کشتیرانی ، بندرگاه ، گمرکات منطقه آزاد ، با همفکری و ورود قدرتمند به بازار منطقه ، می توانیم عامل موثری در تولید ثروت ، اشتغال و رفاه بیشتر باشیم.
همانگونه که مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر بیان کرد ، عمده اقتصاد استانهای شمالی بالاخص گیلان بر پایه تجارت دریایی است ، بنابراین خزر فرصت بی بدیلی برای ایجاد اشتغال و تولید ثروت برای استان و کشور بشمار می آید.
با اتصال هوشمندانه حلقه های لازم برای بهره وری از این ثروت ، با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی خواهیم توانست از این موهبت الهی برای آبادانی کشور استفاده کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار