بسته ویژه خبری تابناک قم:
سایت تحلیلی خبری تابناک قم؛ از این پس سعی دارد تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی استان را به نقل از منابع مختلف، در یک بسته خبری برای مخاطبان آماده و منتشر نماید.
کد خبر: ۹۸۱۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳ 21 September 2015
مدیریت حج از آل سعود گرفته شود 

به نقل از مرکز خبر حوزه موسم حج یکی از منابع درآمد آل سعود است که سالیانه 8.5 میلیون دلار به خزانه این کشور سرازیر می کند و با این حال وقوع حوادث مختلف در این ایام و کشته شدن زائران خانه خدا باعث شده افکار عمومی مسلمانان جهان متوجه عدم توانایی آل سعود در مدیریت موسم حج بشود.

پایگاه رادیوی آمریکایی سوا که به زبان عربی پخش می شود، با انتشار گزارشی مفصل از حوادث و اتفاقاتی که در موسم حج رخ داده و منجر به کشته شدن صدها نفر از زائران خانه خدا شده، خواستار گرفتن مدیریت حج از آل سعود شد.

در این گزارش به حوادث مرگباری همچون آوار شدن هتلی در مکه و کشته شدن 76 نفر در سال 2006 و کشته شدن 364 نفر در حادثه رمی جمرات در منی در سال 2006 و کشته شدن 251 حاجی در 2004 و کشتار حاجیان ایرانی توسط نیروهای آل سعود در 1987 و شهادت 402 زائر اشاره شده است.

این گزارش سپس از قول شیخ طارق یوسف امام جماعت مسجد اولی الالباب نیویورک نقل می کند که گفته: سرزمین حرم الهی ملک طلق آل سعود و حکومت آنها نیست، بلکه متعلق به تمام مسلمانان است.

وی افزود: آل سعود بارها ثابت کرده اند که توانایی مدیریت موسم حج را ندارند و طرح های توسعه نیز نوعی فریب کاری آل سعود برای سرپوش گذاشتن بر رسوایی های خود می باشد و خواسته ما این است که مدیریت موسم حج در عربستان را سازمانی مستقل و غیر وابسته به هیچ کشوری مانند سازمان کنفرانس اسلامی بر عهده بگیرد.


میزان ولادت نوزادان در قم بالاتر از میانگین کشوری است

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: میانگین سن ازدواج در کشور 28 سال برای آقایان و برای بانوان 23.5 سال است و در قم میانگین سن ازدواج 27.5 سال برای آقایان و 22.5 سال برای خانم‌ها است.

علیرضا آوایی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیر کل ثبت احوال استان قم در گفتگو با فارس قم اظهار کرد:‌ میزان موالید بر اساس میانگین کشوری 1.97 و در قم 2.11 بوده که بیشتر از متوسط کشوری بوده است.


هشدار نسبت به نشر وهابیت

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نسبت به نشر آیین وهابیت و تشکیل حلقه‌های عرفانی هشدار داد و گفت: در چنین شرایطی جامعه ما نیاز به طلبه و روحانیت دارد.

به نقل از فارس قم، آیت‌الله مرتضی‌ مقتدایی در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه‌الزهرا که در سالن امام خمینی برگزار شد، با اشاره به اینکه طلاب نباید تنها به خواندن دروس حوزوی اکتفا کنند گفت: طلاب باید به فکر نشر و ترویج علوم دینی در جامعه باشند.

آیت‌الله مقتدایی با اشاره به نشر وهابیت و تشکیل حلقه‌های عرفانی گفت: برخی این ادیان و آیین را می‌خواهند ترویج دهند، وجود طلاب در چنین شرایطی لازم و حیاتی است.

وی بیان کرد: مفتی‌های وهابی عربستان، فتواهای خشن و غیرمعقولی همچون جهاد نکاح را صادر می‌کنند که باید در مقابل چنین تبلیغات و فتواهایی، جامعه اسلامی ما جلساتی را برگزار کنند تا بتوانیم با اینگونه اقدامات ناشایست مقابله کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه کشور خواستار حضور طلاب جامعه‌الزهرا در مراکز خود هستند گفت: طلاب این نهاد حوزوی باید توانایی سخنرانی و نشر مقالات دینی را داشته باشند تا بتوانند به نیازهای روز جامعه پاسخ دهند.


اعلام موجودیت رسمی گروه تیمچه 

 جمعی از هنرمندان تولید کننده فرش دستباف قم، گروه تیمچه را ایجاد و آن طور که اعلام کرده اند، هدف شان معرفی فرش دستباف قم و ارائه قالی اصیلی ایرانی به جهان است.

گروه تیمچه اگرچه در اردیبهشت ماه سال 1393 با حضور جمعی از بزرگان و برترین هنرمندان تولید کننده خوشه فرش دستباف قم و با هدف معرفی فرش دستباف قم و ارائه قالی اصیل ایرانی تشکیل شد، اما یکشنبه 29شهریور ماه جاری با دعوت از خبرنگاران، به صورت رسمی، اعلام موجودیت کرد.

اعضای اصلی این گروه را برخی هنرمندان صاحب نام تولید کننده خوشه فرش دستباف قم تشکیل می دهند که در حال حاضر تعداد آن ها به 11 تن می رسد؛ افرادی که نام آن ها در عرصه فرش ایران، نام هایی آشناست.

هدف هایی که «گروه تیمچه» برای خود در نظر گرفته است، در سه محور خلاصه می شود؛ 1- ارائه شناسنامه معتبر برای هر قالی ارائه شده در گروه و تأیید اصالت قالی. 2- استفاده از بستر فضای مجازی برای نمایش و فروش قالی های اصیل قم و ایران. 3- معرفی هنر-صنعت فرش دستباف قم و ایران.

مأموریتی هم که اعضای «گروه تیمچه» برای خود در نظر گرفته اند، بسط و توسعه فرهنگ اصیل ایرانی از طریق ارائه دست بافته هایی با اصالت تأیید شده و تداوم حضور خوشه فرش دستباف قم در بازارهای جهانی است.

اعضای این گروه، چشم اندازی نیز برای خود دارند و آن این که، «گروه تیمچه» در سال 2016میلادی، بزرگترین عرضه کننده فرش های دستباف اصیل قم و با بهترین کیفیت، هم در فضای مجازی و با امکان خرید آنلاین برای مشتریان و هم به صورت نمایشگاه عرضه دائمی در تهران و نمایشگاه های موقت در بازار هدف است.


اتوبان قم تهران باز هم محور تردد سیاسیون می شود

رفت و آمد احزاب به قم در طول سال های اخیر و به ویژه سال هایی چون امسال که انتخابات مجلس دهم در راه است، به یک امر عادی و متداول تبدیل شده اما به نظر می رسد که این بار ، تا حدی قضیه متفاوت است.

به نقل از انقلاب نیوز، هنوز 150 ، 160 روزی به شب انتخابات مانده که هم عزم احزاب و جریانات سیاسی برای فتح کرسی های سبز پارلمان جدی تر شده و هم این که دولتی ها به طور مشهود و غیرمشهود ، علاقه خود برای نزدیکی بیشتر به بهارستان را نشان می دهند.

در هفته ای که گذشت جمعی از مسئولان حزب اسلامی کار از احزاب اصلاح طلب با آیات عظام موسوی اردبیلی و علوی گرگانی از مراجع تقلید و همچنین آیت الله فاضل لنکرانی از علمای قم دیدار و گفتگو کردند که البته به نظر می رسد در هفته های آتی شاهد ادامه و توسعه این گونه دیدارها باشیم تا بدین گونه همچون انتخابات های قبل، اتوبان قم تهران به محور تردد سیاسیون برای دیدار با علما و مراجع و احیاناً جلب نظر این بزرگان نسبت به برنامه های خود تبدیل شود.


ریالی از منافع اقتصادی سپاه به جیب اشخاص نمی‌رود

فرمانده سپاه قم گفت: اگر قرارگاه سازندگی خاتم در پروژه‌ای برنده می‌شود، ریالی به جیب فرمانده سپاه یا سپاه استان نمی‌رود بلکه منفعتی هم باشد، خرج توان دفاعی کشور و فعالیت‌های فرهنگی می‌‍شود.

به نقل از قم نگار، سردار غلامرضا احمدی که در نشست خبری با اصحاب رسانه سخن می‌گفت، اظهار داشت: هر مجموعه‌ای که بیشتر در مقابل منافع استکبار ایستاده باشد، دشمن هم بیشتر علیه آن فضاسازی می‌کند و از این رو سپاه هدف فضاسازی و جوسازی دشمنان قرار گرفته است و هجمه استکبار در رسانه‌های بین المللی بر شخص ولی فقیه نیز متمرکز است زیرا دشمن به نقش ولایت فقیه در انقلاب اسلامی و حفظ آن پی برده است.

فرمانده سپاه علی بن ابی طالب (ع) قم گفت: دشمن در جنگ سخت بر بخش‌های اثرگذار تمرکز دارد و توان سپاه در بخش اقتصادی نیز بر کسی پوشیده نیست. در سال‌های اخیر که شرکت‌های بزرگ خارجی و به ویژه آلمانی‌ها پروژه‌های پارس جنوبی را نیمه کار‌‌ رها کردند، سپاه و نیروهای انقلابی‌اش این کار‌ها را پیش بردند.

فرمانده سابق سپاه خراسان تصریح کرد: سپاه رقیب شرکت‌های داخلی نیست بلکه به دلیل دانش مهندسی حاصل شده در دانشگاه جبهه‌های جنگ 8 سالیه و انبوی از تجهیزات، رقیب شرکت‌های خارجی است و اگر پروژه‌های پارس جنوبی توسط سپاه انجام نمی‌شد، مطمئنا باید دست به سوی دشمنان و شرکت‌های خارجی دراز می‌کردیم که نمونه آن خط گاز دوستی است که از عسلویه آغاز می‌شود و اگر سپاه دست به کار آن نمی‌شد، باید 50 شرکت داخلی جمع می‌شدند تا قطعه قطعه آن را انجام بدهند.

سردار احمدی با اشاره به اینکه سپاه منفعت شخصی ندارد، تاکید کرد: سپاه در مناقصه‌ها و مزایده‌ها به این علت برنده می‌شود که کمترین عدد منابع سازمانی را منظور می‌کند و با قاطعیت می‌گویم اگر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در هر استانی قرارداد بزرگی ببندد، حتی یک ریال وارد جیب فرمانده سپاه یا فرمانده کل سپاه نمی‌شود و اگر نفعی نیز حاصل شود، صرف تقویت بنیه دفاعی نظام و نگهداری تجهیزات تخصصی می‌شود یا در راستای پاسداری از نظام و کارهای فرهنگی هزینه می‌شود زیرا اگر سپاه برای بسیج و افراد حزب اللهی مدافع نظام خرج نکند، پس چه کسی این کار را صورت دهد.


هیئتی‌ها موثرترین قشر در خنثی کردن فتنه 88

 مدرس حوزه علمیه قم گفت: مدیران هیئت‌ها باید براساس عقلانیت، حماسه و عشق و عزت عمل کنند، هیئتی‌ها موثرترین قشر جامعه محسوب می‌شوند و در خنثی کردن فتنه 88 تاثیر زیادی داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی در چهارمین همایش مدیران هیئات سراسر کشور که در مجتمع ولایت قم برگزار شد، گفت:  چندین انقلاب در دنیا به وقوع پیوسته است که نخستین آنها انقلاب پیامبر(ص) بوده است، دومین انقلاب هم انقلاب امام حسین(ع) و سومین نیز انقلاب فرهنگی امام صادق(ع) بوده است که جرقه آن توسط امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) زده شد و در حال حاضر نیز در انقلاب فرهنگی امام صادق(ع) قرار داریم.

وی گفت: یکی از وهابیون بیان کرده است مراسم شیرخوارگان حسینی روزی ریشه ما را خواهد خشکاند و در همین راستا دشمن یکی از راه‌های مقابله با اسلام را کمرنگ کردن امام حسین(ع) و واقعه کربلا می‌داند.

مومنی با بیان اینکه بخشی از شعرهای مداحی بی‌محتوا هستند اظهار کرد: کلام رهبری بهترین تعبیر در کارکرد کربلاست که فرموده‌اند کربلا مرکب از عناصر عقلانیت، حماسه، عشق و عزت است.

وی گفت: هیئتی‌ها موثرترین قشر جامعه محسوب می‌شوند، اگر هیئتی‌ها نبودند فتنه 88 خنثی نمی‌شد.


جان باختن 100 هم‌وطن در 3 روز گذشته

جانشین رئیس ‏پلیس راهور ناجا از افزایش آمار تصادفات رانندگی در سه روز گذشته خبر ‏داد و گفت: در طی این سه روز هزار و 300 فقره تصادف فوتی و جرحی در سطح کشور رخ ‏داده است که متاسفانه 100 نفر از هموطنان در این سوانح در صحنه جان باخته‌اند.‏

به نقل از فارس قم، سردار موسی امیری در حاشیه رزمایش پلیس راهور قم که در محل عوارضی قم تهران برگزار شد، با اشاره به نقش بسیار مهم سیستم‌های هوشمند در کنترل و کاهش تخلفات و سوانح رانندگی، اظهار کرد: در حال حاضر 400 دوربین کنترل تخلفات در 5 هزار کیلومتر، محورهای برون‌شهری و درون‌شهری را زیر پوشش دارد که امیدواریم گسترش این دوربین‌ها را در کلانشهرها و شهرهای کوچک نیز بزودی شاهد باشیم.

وی سرعت غیر مجاز و نپرداختن عوارض جاده‌ها را دو تخلف در کنترل دوربین‌های محورهای برون شهری عنوان کرد و گفت: از امروز برای نخستین بار در کشور ثبت تخلف انحراف به چپ و سبقت ممنوع نیز به صورت رسمی از طریق این دوربین‌ها در محورهای مواصلاتی راه‌اندازی شده است که در حال حاضر این طرح در دو محور هراز و چالوس اجرا شده و در آینده‌ای نزدیک و با نصب نرم‌افزارهای لازم در سطح کشور این ثبت تخلف را نیز شاهد خواهیم بود.

امیری با بیان اینکه 28 درصد تخلفات مجموع کشور با استفاده از این دوربین‌ها به ثبت می‌رسد اضافه کرد: 52 درصد تخلفات ثبت شده توسط دوربین‌ها مربوط به سرعت غیر مجاز است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار