آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در یادداشتی ضمن اشاره به اهمیت ۲۴ ذی الحجه، از حادثه تاریخی روز مباهله به عنوان سند حقانیت اهل بیت(ع) یاد کرده و بر نصوص صریح ولایت امیرالمومنین(ع) در آیات قرآنی و روایات اسلامی اشاره کرده است.
کد خبر: ۹۸۳۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲ 04 August 2021

به گزارش تابناک قم، وی در این یادداشت با تبریک ایام مبارک ماه شریف ذی الحجة به خصوص گرامی‌داشت روز بزرگ وجاودانی مباهله، آورده است: نصوص صریحه بر ولایت و خلافت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) در قرآن کریم، بر دو بخش می‌باشد: نصوص جلیّه و نصوص خفیّه.

این مرجع تقلید اضافه کرده است: نصوص جلیّه قرآنیه، مثل آیه شریفه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللهُ» و سایر آیاتی که شماری از آنها را دانشمند بزرگ ابن بِطریق در کتاب شریف «خصائص الوحی المبین فی مناقب امیرالمؤمنین (ع)، با سندهای معتبر از محدّثان و ارباب جوامع و صحاح و مسانید عامه روایت نموده است.

وی ادامه داده است: نصوص خفیّه قرآنیه، که در کنار نصوص جلیه، موقعیتی بسیار محکم دارند، و ولایت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین(ع) و سایر ائمه طاهرینع را اثبات می‌نمایند، آیات قرآنیه‌ای است که: با استفهام، همه را مخاطب قرار داده است، مثل «أَفَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لاَ یَهِدِّی إِلا أَنْ یُهْدَی فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ» و از این آیات، به وضوح، از نظر اظهر مصادیق، بر حقّ‌بودن امیرالمؤمنین و اهل بیت(ع)‌ به امر خلافت و امامت و هدایت استفاده می‌شود.

این مرجع تقلید افزوده است: یکی از نصوص جلیّه قرآنیه، آیه شریفه مباهله است. قال الله تعالی: «فَمَنْ حاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْد مَا جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوا نَدْعُ ابْناءَنَا وَ ابْناءَکُم وَ نِسَاءَنا وَ نِسَاءَکُمْ وَ انْفُسَنا وَ انْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّه عَلَی الْکاذِبینَ‏» این آیه، از جمله آیاتی است که بر فضیلت و بلندی رتبه و مقام اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، به اتّفاق مسلمانان، رسا و ناطق است.

آیت الله صافی گلپایگانی تاکید کرده است: شرکت‏‌دادن علی و حسن و حسین و فاطمه زهرا(س) در مباهله که به تعیین و دستور خداوند متعال بود، دلیل بر آن است که این چهار نور مقدس و عظیم، که با پیامبر در مباهله حاضر شدند، شایسته‌‏ترین و گرامی‌‏ترین خلق در نزد خدا و عزیزترین اشخاص در نزد پیامبر رحمت بودند.

وی ادامه داده است: این فضیلت بسیار با عظمتی برای این چهار نور مطهر می‌باشد که در چنین واقعه با اهمیت و تاریخی، هم‌دوش و همراه پیامبر شوند و از میان تمام امت، از صغیر و کبیر و زن و مرد، فقط آنها را خداوند انتخاب نماید.

استاد حوزه علمیه قم آورده است: آری، بیست و چهارم ذی الحجة که به عنوان روز بزرگ مباهله در تاریخ اسلام ثبت شده و سندی مهم بر حقانیت اهل بیت(ع) است، باید از آن مانند عید سعید غدیر، تجلیل شود و در این روز بزرگ، شیعیان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع)، مجالس و محافل باشکوهی برپا کنند و درباره این موضوع مهم، سخنرانان، نویسندگان و مادحان، بگویند و بنویسند و سخن‌سرائی نمایند.

وی در پایان تصریح کرده است: با عرض خاکساری و عجز و ناتوانی از اظهار وجود در عرصه‌ای که عرض وجود در آن شأن اولیا و بزرگان و اعاظم است پوزش می‌طلبم؛ امید است این عرایض کمترین در بارگاه ملکوتی و ملائک‌پاسبان اهل بیت(ع)به شرف قبول نایل شود./

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار