اصفهان در محاصره آلاینده ها؛
تابناک: کوره هایی که حاضر به جابجایی از اصفهان و انتقال به 50 کیلومتری این شهر نیستند تا پالایشگاهی که زیرگوش شهر اصفهان فعالیت می کند تا تالاب گاوخونی در شرق نصف جهان و حتی بیابان های نایین، همه و همه اصفهان را به سرفه انداخته است.
کد خبر: ۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵ 03 March 2015
به گزارش تابناک از اصفهان، کانون های ریزگرد و گرد و غبار که در سه منطقه از استان اصفهان متمرکز شده است، از اصلی ترین عوامل غبارآلود شدن هوای اصفهان در برخی فصول سال به شمار می آید.
منطقه آران و بیدگل تا نایین، خور و بیابانک و اصلی ترین کانون نیز که به شهر اصفهان نزدیک تر است، تالاب گاوخونی در شرق اصفهان است.

برخی از کانون های ریزگرد در اصفهان، به دلیل شرایط جغرافیایی و خشک شدن رودخانه زاینده رود و بیابان های چندین ساله استان اصفهان به وجود آمده اند که البته برخی از همین عوامل به ظاهر طبیعی نیز در نهایت در اثر سوء تدبیر انسان به وجود آمده است اما برخی از کانون های ریزگرد و خطرات ناشی از آن به دنبال عملکرد ناصحیح انسان ها ایجاد شده است.

منطقه شمال اصفهان یعنی برخوار که آن هم از کانون های انتشار ریزگرد در استان اصفهان به حساب می آید از جمله این مناطق است که به دلیل عوامل انسانی به یک کانون خطرساز برای محیط زیست و سلامتی بشر تبدیل شده است.

اغلب کوره های آجرپزی در اصفهان در این منطقه و در شرق اصفهان، استقرار یافته اند که به دلیل نوع فعالیت آنها خاک به مرور زمان در این مناطق فرسوده شده و یکی از کانون های ریزگرد در اصفهان را سبب شده است.

علاوه بر این نوع سوختی که این کوره ها استفاده می کنند مازوت است، سوختی که از نظر کارشناسان محیط زیست آلاینده است و باید به گاز تغییر یابد اما به دلیل محدودیت منابع گازی و در اولویت بودن مصرف خانوار در این زمینه گویی، زیرساخت های مناسب برای تغییر نوع سوخت از مازوت به گاز در این واحدها وجود ندارد و محیط زیست و استانداری مصرانه بر انتقال این واحدها به مکان دیگری که در 50 کیلومتری اصفهان باشد تاکید دارند.

با این حال تولیدکنندگان آجر در این منطقه به دلیل اینکه طی این سالها سرمایه گذاری دو تا سه میلیاردی برای راه اندازی واحدهای صنعتی خود کرده اند، حاضر به جابجایی از این منطقه نیستند چراکه در توجیه اقتصادی این کار تردید دارند.

از سوی دیگر مسئولان جانمایی واحدها در شرق را نیز مغایر با طرح آمایش سرزمین عنوان می کنند.
تنها مسکنی که برای این درد در نظر گرفته شده، طبق نظر کارگروه اضطرار و بحران هوای استان اصفهان، تعطیلی این واحدها در روزهایی است که اصفهان در آستانه وارونگی هوا قرار می گیرد.

اما یکی از مناطقی که شاید دست کمی از شرق و شمال اصفهان هم نداشته باشد و فعالیت واحدهای آن آلایندگی اصفهان را نیز سبب شده اند، واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه و بسیاری از واحدهای صنعتی ای است که در غرب و شمال غرب اصفهان مستقراند و به اندازه قدمت کوره های آجرپزی فعالیت می کنند.

پالایشگاه اصفهان و شرکت های پتروشیمی اطراف این واحد نیز از ایجاد آلایندگی بریا اصفهان مستثنی نیستند و به نظر می رسد در این سال ها اگر نگوییم غفلت اما باید دیده اغماض به فعالیت این واحدهای آلاینده نگریسته شده است.

موضوعی که باید مورد بررسی و پایش قرار گرفته و میزان تاثیرگذاری فعالیت این واحدها همچون کوره های آجرچزی و معادن شن و ماسه و تالاب گاوخونی و دیگر کانون های ریزگرد و آلاینده اصفهان، زیر ذره بین مسئولان قرار گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار