زنگ محرومیت مناطق عشایری خوزستان در تنگ چویل به صدا درآمد؛
به صدا در آمدن زنگ آغاز سال تحصیلی در مدرسه یک روستای محروم، به صدادرآمدن زنگ محرومیت در برخی مناطق روستایی و عشایری در استان خوزستان نیز هست. روستاهایی که هنوز هم در محرومیت زندگی می کنند و ...
کد خبر: ۹۹۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷ 23 September 2015

آغاز سال تحصیلی 20مدرسه باغملک در چادر و کانکسمهدی مکارمی

زنگ آغاز سال تحصیلی جدید خوزستانی ها در مدرسه ابتدایی منطقه ای عشایری در روستای تنگ چویل به صدا درآمد.

به گزارش تابناک خوزستان، مسئولان استان به همراه معاون وزیر آموزش و پرورش، صبح امروز در یکی از روستاهای دورافتاده خوزستان در مرز با استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار دانش آموزان مدرسه یک منطقه عشایری، جشن آغاز سال تحصیلی را برپا کردند.

روستای تنگ چویل از توابع شهرستان باغملک و از جمله روستاهای محروم و دورافتاده کشورمان به شمار می آید. با وجود استعدادهای فراوانی که در این منطقه وجود دارد هنوز وضعیت محل تحصیل دانش آموزان وضعیتی نامناسب است.

آغاز سال تحصیلی در روستایی محروم در 40 کیلومتری شهر باغملک و مرز استان خوزستان با استان کهگیلویه و بویراحمد، روستایی که هنوز هم غبار محرومیت بر چهره آن خودنمایی می کند.

شاید تعجب کتید اگر هنوز در خوزستان، استانی که بیش از 90درصد بودجه کشور را تامین می کنند روستایی باشد که دانش آموزانش در چادر و کانکس درس می خوانند و از ابتدایی ترین امکانات آموزشی محرومند. روستایی که تاکنون کمتر مسئول استانی و کشوری پایش را به آن گذاشته است.

استاندار خوزستان که این منطقه محروم را برای برگزاری آئین آغاز سال تحصیلی 94-95 انتخاب کرده بود در این مراسم خواستار تخریب و بازسازی این مدرسه عشایری از توبع بخش صیدون باغملک که شرایط نامناسبی دارد شد. وی تاکید کرد: این مدرسه در سال جدید تحویل آموزش و پرورش عشایر استان و دانش آموزان این منطقه می شود. عبدالحسن مقتدایی حضور امروز مسئولان و مدیران در این منطقه روستایی را برای آشنایی آنان با سختی‌های مردم و دانش آموزان اینگونه مناطق عنوان کرد و از اختصاص 75درصد حقوق یکماه حقوق خود برای کمک به مدارس مناطق عشایری خبر داد. وی خواستار توجه ویژه مسئولان به این مناطق شد.

استاندار البته به این نکته نیز اشاره کرد که برخی افراد تصور نکنند خوزستان با داشتن نفت بهشت برین است، آنها باید بدانند بسیاری از مناطق نفت خیز خوزستان در محرومیت کامل به سر می برند.

رییس آموزش و پرورش عشایری خوزستانهمدر این مراسم با اشاره به اینکه 14 هزاردانش آموز در 578 آموزشگاه عشایری خوزستان مشغول به تحصیل هستند گفت: برای بازسازی برخی مدارس با همکاری اداره کل توسعه و تجهیز مدارس اقداماتی صورت گرفت همچنین 30 دستگاه کانکس جایگزین مدارس چادری عشایر می شوند.
فرماندار باغملک هم در حاشیه این مراسم گفت: بیش از 22هزار دانش آموز در 293 آموزشگاه های این شهرستان مشغول به تحصیل هستند.
لطیف حیایی اهوازی از وجود19 مدرسه عشایری استیجاری، 10 مدرسه در کانکس و 10 مدرسه چادری در باغملک خبر داد و با اشاره به محرومیت های این شهرستان افزود: بخش زیادی از فضای آموزشی این مناطق فرسوده شده و عمر مفید خود را از دست داده است .

به صدا در آمدن زنگ آغاز سال تحصیلی در مدرسه یک روستای محروم، به صدادرآمدن زنگ محرومیت در برخی مناطق روستایی و عشایری در استان خوزستان نیز هست. روستاهایی که هنوز هم در محرومیت زندگی می کنند و فرزندانی که چه بسا اگر حداقلی از امکانات آموزشی را دارا بودند امروز شاهد شکوفایی استعدادها و توانمندیهای آنها بودیم.

پیام آغاز سال تحصیلی در این روستا می تواند توجه دادن دوباره مسئولان استانی و کشوری به وضعیت مناطق روستایی و عشایری باشد و افسوس دوباره از اینکه چرا هنوز روستاهایی داریم که از امکانات مناسب آموزش و آموزشگاهی برخوردار نیستند. همین چند وقت قبل بود استاندار و برخی مسئولان استانی از روستایی در غیزانیه اهواز بازدید کردند که بر روی 200هزار بشکه نفت زندگی می کردند ولی از مدرسه ای برخوردار بودند که عرق شرم را بر پیشانی هر مسئولی می نشاند.

حکایت محرومیت در برخی مناطق خوزستان اگرچه بسیار تکراری است اما هر چه بنویسیم بازهم کم نوشته ایم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
متاسفم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار