کمبود فضای آموزشی در قم

کمبود فضای آموزشی در برخی از مدارس قم‌ سبب تکمیل ظرفیت و عدم ثبت نام دانش آموزان در مدرسه نزدیک به محل زندگیشان شده و چالشی برای والدین و مدارس شده است.
کد خبر: ۱۱۷۱۸۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳ 19 June 2024

به گزارش تابناک قم، کمبود فضای آموزشی در قم و بی توجهی به این حوزه تبدیل به یک چالش شده که اگر چاره‌ای نشود بر جدیت آن افزوده خواهد شد.

ایام امتحانات به پایان رسیده و بسیاری از خانواده ها به دنبال ثبت نام فرزندانشان در پایه تحصیلی بالاتر هستند. با توجه به اینکه هرچه مدرسه به محل زندگی نزدیکتر باشد هزینه های حمل و نقل کمتر و به نفع دانش آموزان است، والدین تلاش می‌کنند که محصل خود را در نزدیکترین آموزشگاه ثبت نام کنند. اما در برخی مدارس قم شرایط متفاوت است و معضل کمبود فضای آموزشی سبب عدم ثبت نام دانش آموزان در مدرسه نزدیک به محل زندگیشان شده است.

با توجه به گلایه والدین از این مشکل، به دبستان خاتم الانبیاء واقع در خیابان شهیدان فاطمی آمدیم تا پیگیر این موضوع باشیم.

ظرفیت ثبت‌نام تکمیل است!

 پدر یکی از دانش آموزان که همراه با مدارک ثبت نام به این مدرسه آمده، گفت: ساکن کوچه 21 صفایی هستیم، امروز برای ثبت نام پسرم که پایه دوم است به این مدرسه آمدیم اما می‌گویند ظرفیت ثبت نام تکمیل شده است‌.

وی با بیان اینکه سند خانه و مدارکی که اثبات می‌کند منزلمان در نزدیکی این مدرسه است را همراه خود آوردم، اظهار داشت: سال گذشته فرزندم در مدرسه غیر انتفاعی درس می‌خواند اما امسال هزینه آن را ندارم و میخواهم در همین مدرسه که نزدیک منزلمان است ثبت نام کنم‌.

این شهروند قمی افزود: شعار نزدیک ترین مدرسه به خانه است و هیچ دانش آموزی نباید روی زمین بماند، پس وقتی در منطقه ما مدرسه وجود دارد برای چه هزینه سرویس بدهیم و به مکانی دورتر برویم.

مدیر مدرسه خاتم الانبیاء(ص) قم در پاسخ به این مشکل گفت: ظرفیت نام نویسی در پایه دوم نداریم. پارسال 35 دانش آموزان کلاس اول داشتیم که همه آنها برای پایه دوم هم ثبت نام کردند.

جمعیت بالای 32 نفر در کلاسهای درسی

شاپوری افزود: جمعیت کلاسها بیش از حد ظرفیت است، به طوری که کلاس ششم 39 دانش آموز دارد و بقیه پایه‌ها نیز در هرکلاس حداقل 32 نفر هستند. دانش آموزان مازاد بر ظرفیت را به ستاد ثبت نام منتقل میکنیم و اگر جا نباشد آنها را در مدارس دورتر ثبت نام می‌کنند.

مسئول انجمن اولیا مدرسه خاتم الانبیاء(ص) قم نیز در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه تکلیف ثبت نام دانش آموزانی‌که در اطراف مدرسه هستند باید روشن شود، تصریح کرد: مسئولان باید برای افزایش سرانه آموزشی مدرسه و رفع دغدغه خانواده‌ها اقدام جدی کنند.

آموزش و پرورش به افزایش فضای آموزشی توجه کند

دانایی با بیان اینکه امروز مخاطب ما فقط شهرداری نیست، اظهار داشت: بلکه مدیرکل آموزش و پرورش هم است که باید به حداقل خواسته دانش آموزان که افزایش سرانه فضای آموزشی است توجه کنند. 

وی با اشاره به اینکه پیشنهادات شهرداری درباره موقوفات اجرایی نمی‌شود، گفت: چون زمین وقفی است باید بر اساس موقوفه خودش عمل شود. 

اجتهادی نیز گفت: طبق ماده 101 قانون شهرداری‌ها، شهرداری سهم معابر و سهم عمومی را از زمین‌هایی که تفکیک می‌شود را دریافت می‌کند و طبق همان این اجازه را دارد که با حفظ تعهداتی در اختیار همان مالک قرار دهد، اما مشکل اساسی این است که پس از مدتی ماده واحده می‌شود و در کل موضوع پاک‌ شده و مشکل باقی می‌ماند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم با تأکید بر اینکه داخل شهر با شدت با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم، عنوان کرد: در بخش اعتبارات هم دچار مشکل هستیم که هزینه ساخت نداریم، اما در صورتی که هم که خیرین به این بخش کمک کنند با کمبود زمین و فضا مواجه هستیم.

اجتهادی افزود: در خصوص تملک زمین‌های در اختیار مدیریت شهری و شهراری باید یا آموزش و پرورش منابع مالی را تهیه و خریداری کند یا در قالب دیون یک تفاهمنامه‌ای نوشته بین آموزش‌و‌پروبش و شهرداری نوشته شود.

هر دانش آموز نیازمند 8 متر فضای آموزشی است

فراهانی، مسئول حقوقی اداره آموزش و پرورش ناحیه یک قم نیز در این باره تصریح کرد: استاندارد فضای آموزشی بر اساس سند تحول به ازای هر دانش آموز باید 8 متر مربع فضا باشد که اگر بخواهیم به استاندارد کشوری برسیم، برای 300 دانش آموز باید 2هزار و 400 متر فضا داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به طور استاندارد باید در هر کلاس 22 دانش آموز حضور داشته باشند، گفت: متاسفانه به خاطر مشکلاتی که وجود دارد جمعیت بسیاری از کلاس‌ها بیش از 30 نفر است.

سرگردانی خانواده‌ها برای ثبت نام دانش آموزان 

مدیر مدرسه خاتم الانبیاء(ص) قم در گفتگویی با بیان اینکه اگر شهرداری کمک کند و 300 متر زمین مجاور مدرسه به این مجموعه اضافه شود بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود، اظهار داشت: با الحاق این زمین میتوانیم حداقل 4 کلاس درسی جدید اضافه کنیم‌ و فضای حیاط آموزشگاه را هم گسترش دهیم.

شهردار منطقه هفت قم نیز برای اقدامات افزایش فضای این مدرسه قول مساعدت داد و گفت باید بین آموزش و پرورش و شهرداری مذاکراتی انجام شود.

با توجه به اینکه افزایش تعداد دانش آموزان در کلاسهای درسی به صورت بیش از حد ظرفیت سبب کاهش کیفیت آموزش و نارضایتی دانش آموزان و خانواده‌ها می‌شود. بنابراین ضروری است که مسئولان استانی هرچه سریعتر برای حل مشکل سرانه فضای آموزشی اقدام‌ کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار