سرمقاله روزنامه آفتاب يزد:سرچشمه انحراف

« سرچشمه انحراف » عنوان يادداشت روز روزنامه آفتاب يزد به قلم سيد عليرضا کريمي است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد
کد خبر: ۱۱۹۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳ 28 October 2015

به گزارش تابناک یزد، به نظر نگارنده در گام نخست براي بررسي اين موضوع بايستي به دنبال علت‌ها رفت. يعني اگر مسئولي يا ارگاني قصد دارد در اين زمينه وارد شودبايد بگردد به دنبال علت‌العلل موارد مورد اشاره. في‌المثل چرا بايستي برخي مداحي‌ها به سياست آميخته شود؟ يا دليل طرح برخي اشعار سخيف و حرکات عجيب و غريب از سوي مداحان چيست؟ يا اينکه چرا برخي جوانان ما با آرايش‌هاي عجيب و غريب در اين مراسم‌ها حضور مي‌يابند به طوري که گويي در سالن مد حضور دارند نه هيئت مذهبي! به نظر مي‌رسد لازمه جلوگيري از اين انحراف ايجاد نظارت و اصلاح از بالا به پايين است. يعني اگر برخي با ديدن يک جوان با آرايش خاص در شب‌هاي محرم ترش مي‌کنند بايد ابتدا مقابل انحراف اصلي را بگيرند و آن را به راه راست هدايت نمايند. آن مداحي که شعرها و ريتم‌هاي لس آنجلسي ورد زبانش است و هنگام مداحي حرکات موزون را چاشني مداحي خود مي‌نمايد و از سوي ديگر در سخنراني خود الفاظ سخيف و دم دستي را به کار برده و با پيش کشيدن مسائل روز سياسي به اين جريان و يا فلان شخص فحاشي سياسي مي‌کند و ... مواردي مي باشد که مي‌تواند سرچشمه انحراف باشد.خوشبختانه علماي دلسوز بارها و بارها نسبت به متن و ظاهر اينگونه مداحي‌ها معترض شده اند اما ضروري است اين موضوع تداوم داشته و فراموش نشود.از سوي ديگر مسئولاني که وظيفه نظارت دارند بايد در اين امر کوشا بوده و مانع به حاشيه رفتن عزاداري‌ها شوند.رسانه‌ها نيز از جمله تلويزيون در اين مورد بايستي هشيار بوده و با اغماض سياسي از کنار اين موضوع مهم رد نشوند. جان کلام آنکه اگر جواني را در ايام محرم ديديد که ظاهرو رفتار ناهنجاري دارد قبل از آنکه به آن چشم غره رويد بايد به بالاتر و کساني نگاه نماييد که غير مستقيم در حال ترويج انحراف هستند و کسي هم نمي‌تواند به آنان بگويد بالاي چشمتان ابروست!

ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني که به پايان مي‌رسد اين نهيب همواره مطرح مي‌شود که مبادا آرمان‌ها و فرهنگ امام سوم شيعيان فراموش شده و به کنجي رود تا سال آينده که دوباره مطرح گردد و به ميدان بيايد. اين نهيب طبعاً نيک است چرا که بجاست همواره مرام و کردار سالار شهيدان و ياران باوفايش از جمله علمدار کربلا در زندگي پيروان او جاري و ساري باشد.

به نظر نگارنده نه تنها توجه مقطعي به واقعه عاشورا امري مذموم است بلکه لازم است برخي امور مربوط به موضوع فوق همواره مدنظر باشد. في‌المثل يکي از مسائل مهمي که همزمان با شروع ايام محرم از سوي علما مورد توجه قرار مي‌گيرد و نسبت به آن هشدار مي‌دهند نحوه عزاداري‌ها، مداحي‌ها و ... است. ايشان معتقدند متاسفانه برخي عليرغم آنکه خلوص نيت داشته و جاي شک و شبهه‌اي نسبت به ارادت آنان به سيدالشهدا (ع) نيست اما بعضاً در ايام محرم رفتار و کرداري دارند که به نوعي ضد تبليغ است. از سوي ديگر مسئله ديگري که در سال‌هاي اخير بيشتر به چشم آمده و به نوعي توجه ناظران را به خود جلب نموده ترويج نوع خاصي از آرايش‌ها از سوي برخي جوانان در ايام عزاداري است. کساني که سن و سالي از آنان گذشته مي‌گويند در سال‌هاي نه چندان دور وقتي محرم مي‌رسيد آرايشگاه‌ها چه زنانه و چه مردانه تعطيل و نيمه تعطيل مي‌شدند چرا که به نوعي آرايش صورت يا مو در اين ماه مکروه شمرده مي‌شد و قديمي‌ها سعي مي‌کردند اين موضوع را به بعد از ماه محرم موکول کنند. اما اکنون اخباري که در اين خصوص به گوش مي‌رسد بسيار متفاوت است چرا که مثلا در گزارش‌ها آمده بود که مصرف چسب مو در آرايشگاه‌هاي مردانه در دهه نخست محرم بسيار بالا مي‌رود چرا که غالب آقايان جوان در شب‌هاي عزاداري با آرايش خاص مو در اين مراسم‌ها حضور مي‌يابند. يا در مورد آرايشگاه‌هاي زنانه نيز در رسانه‌ها خوانديم مصرف لوازم مختلف آرايشي به شدت بالا مي‌رود و تقاضاي بانوان براي آرايش‌هاي خاص مخصوص اين ماه افزايش مي‌يابد!
به هر حال اين موارد که مطرح گرديد همگي نوعي آسيب هستند که نگارنده معتقد است نبايد در تمام طول سال نسبت به آن بي‌تفاوت بود و تنها در دهه نخست محرم آن را گوشزد و يادآوري نمود. بنابراين همان طور که بايستي فرهنگ عاشورا در تمام طول سال در تمام مراودات و مناسبات جامعه جاري باشد بايستي آسيب‌شناسي نحوه برگزاري مراسم‌ها و برخي حواشي ديگر که بدان اشاره شد مورد توجه قرار گيرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار