چالش های زیست محیطی سد شفارود

کد خبر: ۱۱۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴ 28 October 2015
روزنامه خزر در شماره چهارشنبه ششم آبان ماه مطلبی با عنوان چالش های زیست محیطی سد شفارود به قلم رضا احمدی سراوانی در رابطه با ضرورت رعایت و توجه به ملاحظه های زیست محیطی در حوزه سدسازی منتشر کرده است.

سد شفارود با وجود زیان های گسترده ای که برای محیط زیست گیلان و تخریب گسترده درختان منطقه دارد، قرار است در حوالی رضوانشهر ساخته شود، سدی که ساخت آن با مخالفت دوستداران محیط زیست و اما اگرهای سازمان حفاظت محیط زیست کشور مواجه است.
گفته می شود که با ساخت سد شفارود صدها اصله درخت نابود خواهد شد و بخش وسیعی از زمین های پشت سد که از منابع جنگلی با ارزش محسوب می شود، زیر آب خواهند رفت اما با این وجود یکی از مسئولان سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه فشارها بر روی این سازمان برای ساخت سد شفارود زیاد است، گفت مجوز و بودجه لازم برای ساخت سد صادر شده و فشارها باعث شده تا سازمان محیط زیست مجبور شود با ساخت این سد موافقت کند.
اکنون گفته می شود که با وجود مخالفت سازمان محیط زیست و اینکه سد شفارود تاییدیه قطعی ندارد اما دولت مصمم به ساخت این سد است و مسئولان گیلان نیز پیگیر اجرای طرح هستند، پروژه ای که در صورت اجرا خسارات سنگینی به منابع جنگلی گیلان در این منطقه که از درختان هیرکانی محسوب می شوند، خواهد زد به نحوی که گفته می شود حتی تا یک میلیون درخت نابود خواهد شد.
بنابر این از مسئولان استان باید پرسید که آیا واقعا در اجرای پروژه های عمرانی گیلان، ملاحظات زیست محیطی رعایت می شود و یا این مسائل تنها به عنوان یک شعار مطرح می شوند و بس؟!
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار