عمل گرایی در ارائه الگوها

جهان شیفته الگوهای عملی حضرت زهرا(س)

جهان آشفته حاضر بیش از هر زمانی نیازمند الگوی عملی میباشد.الگویی که بتواند علاوه بر برطرف کردن نیازهای مرتبط با زمان ،زمینه را برای تعالی و گذر از خطرات پیش رو فراهم کند.
کد خبر: ۱۲۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۵ 09 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه،آیین اسلام سرشار از الگوهای انسانی است.الگوهایی که در تمام اعصار میتوانند شاخصی برای زندگی باشند.در دین اسلام قهرمان پروری وجود ندارد.اما راه قهرمان شدن روشن و مبرهن است.تقوای الهی و پرهیز از هوای نفس چراغ این راه است.

الگوهای دینی ما هم قهرمانان جهاد نفس بودند و هم قهرمانان عرصه زندگی.قهرمانانی که از ازل تا ابد همتا ندارند و متعلق به همه زمانها و مکان ها هستند.

منش و رفتار این انسانها همواره شاخصی برای زندگی صحیح و چراغ راهی برای رسیدن به کمال انسانی است.

حضرت فاطمه (س) یکی از شاخصهای چگونه زیستن و چگونه ماندن و چگونه رفتن است.

ایشان در عمر کوتاهشان ،بدلیل شرایط بد اجتماعی ،سیاسی و فکری پیش آمده توانستند در مقابل مسائل مختلف، رفتارهای بسیار سنجیده ،پسندیده و متعالی از خود نشان دهند و همین واکنشهای ایشان باعث گردید که ایشان امروزه بعنوان الگوی تمام قد برای جهانیان مطرح گردند.

اما شاخصه های رفتاری ایشان ،بیشتر بعد عملی دارند تا نظری.

جهان آشفته حاضر بیش از هر زمانی نیازمند الگوی عملی میباشد.الگویی که بتواند علاوه بر برطرف کردن نیازهای مرتبط با زمان ،زمینه را برای تعالی و گذر از خطرات پیش رو فراهم کند.

زنان و مردان امروز ما تشنه تر از هر زمانی منتظر ارائه شاخصهای عملی از حضرت فاطمه (س) هستند.رفتارهای ایشان در سبک زندگی، شوهرداری،دفاع از حریم خانواده، پاکدامنی،دوری از برتریت جویی،عدم فخر فروشی،عدم تکیه به دیگران،تقوا،مهربانی،تربیت فرزند،سیاست ،حکمت،نجابت و در یک کلام بعنوان یک انسان کامل میتواند بعنوان الگو به جامعه عرضه شود.

حال عرضه چنین الگوهایی به جامعه نیازمند فرهنگ سازی و آماده کردن جامعه است.باید در این راستا اقدامات عملی فراوانی انجام داد تا بتوان ابعاد شخصیتی چنین الگویی را متناسب با زمان به جامعه ارائه نمود.برگزاری همایشهای منتج به عمل ،کرسیهای علمی،تحقیقات دانشگاهی،هموار کردن راههای تطبیق با الگو و غیره میتواند جامعه را برای الگو پذیری آماده کند.

در همین راستا همايش بزرگ زنان فاطمي با حضور مديركل امور بانوان و خانواده استانداري، نماينده ولي فقيه در دانشگاه اروميه، جمعي از بانوان شاغل در دستگاهها، هيات مذهبي، پايگاههاي بسيج و دانش‌آموزان در مصلي امام خميني(ره) اروميه برگزار شد.

شهلا تاجفر در اين مراسم ضمن عرض تسليت بمناسبت ايام فاطميه و شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) شخصيتي بي‌نظير و الگويي بي‌بديل براي زنان عالم است و خانواده‌ها خصوصا نسل جوان بايد شخصيت و سيره اين بانوي بزرگوار را سرمشق و الگوي خود در مسير زندگاني قرار دهند.

وي با بیان اینکه باید مراسم سوگواری حضرت زهرا(س) باشکوه برگزار شود نيز گفت: حضرت فاطمه(س) وظیفه خود را در دفاع از دین مبین اسلام انجام دادند، امروز نیز ما باید به وظایف خود عمل کنیم.

در ادامه اين همايش مسابقه‌اي با طرح سوالاتي در خصوص سيره زندگي حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد و به برگزيدگان، جوايزي به رسم يادبود اهدا شد.

امید است چنین اقداماتی مقطعی و مناسبتی نباشد .برای آماده کردن جامعه به الگو پذیری،لازم است تا اقدامات وسیع،علمی و مستمری صورت پذیرد.زمانی میتوان مدعی شد که اقدامات در این راه موفقیت آمیز بوده است که بتوان الگوها را به بتن جامعه کشاند و به هر قشری در هر سطحی ارائه کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار