خسارت باغات جنوب و جنوب غرب استان تهران

مدیر کل باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: در پی کاهش دمای هوا و بارش برف به برخی باغات جنوب و جنوب غرب استان تا 20 درصد خسارت وارد شده است.
کد خبر: ۱۲۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹ 11 March 2015

غلامرضا تقوی در گفتگو با (واحد مرکزی خبر) با اشاره به اینکه کاهش دما تا 2 درجه زیر صفر به درختان زردآلو ، آلو و بادام خسارت زده است ، افزود: باغات شهرستان های ملارد ، شهرقدس ، بهارستان ، شهریار و اسلامشهر از کاهش دما و بارش برف خسارت دیده است.

وی گفت: با توجه به اینکه سال گذشته نیز شاهد سرما و بارش تگرگ و برف بودیم ، اقداماتی را برای کاهش خسارت احتمالی در قالب دستورالعمل فنی و اجرایی تدوین کردیم و از یک هفته پیش برای مقابله با اثار این جبهه هوای سرد آمادگی داشتیم.

مدیر کل باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: به طور معمول از 20 اسفند تا پایان فروردین ؛ سرما ، بارش برف و تگرگ باغات را تهدید می کند ، بنابر این براساس تجربه سال های گذشته از بهمن ماه کلاس های ترویجی و آموزشی برای باغداران استان برگزار کردیم تا دستورالعمل فنی و اجرایی کاهش خسارات احتمالی از سرما را آموزش ببینند و اجرا کنند.

تقوی تاکید کرد: تا امروز خسارت جدی از باغات استان تهران گزارش نشده است.

وی همچنین از توافق جهاد کشاورزی استان تهران با سازمان هواشناسی خبر داد و گفت: سازمان هواشناسی مکلف است 72 ساعت پیش از وقوع سرما و بارش برف و تگرگ پیش بینی را با پیامک به بهره برداران و کشاورزان اطلاع دهد.

مدیرکل باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: پیشگیری بهترین راهکار برای کاهش میزان خسارت است بنابر این از تابستان امسال مروجان کشاورزی راهکارهای علمی مقابله با سرمازدگی را برای کشاورزان تبیین کردند.

تقوی گفت: باغداران با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات که در باغ مستقر کردند و با ایجاد گردش هوا و هدایت سرما موفق شدند میزان خسارت را به شدت کاهش دهند.

وی ایجاد رطوبت را از دیگر راهکارهای دستورالعمل فنی و اجرایی مقابله با خسارت سرمازدگی دانست و افزود:‌ کشاورزان می توانند با استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار و قطره ای میزان رطوبت را در باغ افزایش دهند و با این روش از یخ زدگی جلوگیری کنند که این اقدامات در سرمای اخیر در بسیاری از باغات استان تهران اجرا شد و تأثیر مطلوبی داشت.

مدیرکل باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سرمای اخیر را از نوع جبهه ای دانست و گفت: میزان خسارت در این نوع از کاهش دما به این علت که سطح گسترده ای را تحت تأثیر قرار می دهد ،بیشتر است و راهکارهای فنی و اجرایی فقط کنترل میزان خسارت را مدیریت می کند اما در سرمای منطقه ای می توان از ورود خسارت جلوگیری کرد.

تقوی افزود: جهاد کشاورزی استان تهران با توجه به تجربه سال گذشته که در پی آن 250 میلیارد تومان خسارت به باغات استان وارد شد ، امسال برای مقابله با خسارات سرمازدگی از 20 اسفند تا پایان فروردین آمادگی کامل دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار