سرگذشت طوایف هندمینی در کتاب یادگاران کهن

تاریخ ایل و سرگذشت زندگی همراه با سختی های آنان از مواردی است که در استان ایلام کمتر نویسنده و پژوهشگری به آن پرداخته است.
کد خبر: ۱۲۸۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۰ 14 November 2015
پرداختن به تاریخچه زندگی ایلات و قبایل یک منطقه و سرگذشت پرفراز و نشیب زندگی سران و بزرگان این طوایف از دریچه تاریخ و ادب دشواری های خاص خود را دارد.

تاریخ ایل و سرگذشت زندگی همراه با سختی های آنان از مواردی است که در استان ایلام کمتر نویسنده و پژوهشگری به آن پرداخته است.
کتاب ارزشمند « یادگاران کهن» به تازه گی توسط آبخش نوری یکی از پژوهشگران و پیش کسوتان شهرستان بدره گردآوری و منتشر شده است.

فراز و فرودهای زندگی طوایف هندمینی در کتاب یادگاران کهن
آبخش نوری نویسنده و گردآوری کننده این کتاب توانسته است سرگذشت طوایف هندمینی در شهرستان بدره و جمعی از بزرگان و سرشناسان این طایفه بزرگ را در این کتاب روایت کند.
وی در لابلای این کتاب به فراز و فرودهای زندگی این طوایف، سرگذشتها،اتفاقات مهم زندگی آنها در دورانهای مختلف، اقدامات و رویداهای مهم و همچنین شجره نامه و اصل و نصب مردمان این طایفه و دهستان اشاره کرده و چنین مواردی را در این کتاب روایت کند.
آبخش نوری در این کتاب به وضعیت و شیوه زندگی اجتماعی و عشایری این منطقه،
نحوه گذران امور و راه کسب و کار و درآمد آنها و همچنین چگونگی حل مشکلات زندگی آنان در آن دوره پرداخته است.

احساس تعهد و دین نسبت به گذشتگان و آیندگان
از نکات جالب توجه در کتاب یادگاران کهن گردآوری و انتشار عکسهایی از بزرگان طوایف دهستان هندمینی در این کتاب است که این تصاویر در چند صفحه در انتهای کتاب منتشر شده اند.
آبخش نوری در مقدمه¬ی این اثر با زبانی ساده آورده است: این جانب بر اساس وظیفه¬ در قبال تاریخ و فرهنگ استان ایلام، احساس تعهد کرده و گردآوری چنین کتابی را لازم و ضروری دانستم بدین جهت که نسل کنونی و آیندگان هم بدانند که در گذشته نه چندان دور وضعیت و شیوه¬ی زندگی اجتماعی و نحوه گذران امور و راه کسب و کار و درآمد بر چه روشی¬هایی مبتنی و استوار بوده و بدانند مردم از چه راه¬هایی امرار معاش می¬نمودند و چگونه با آن همه مشکلات و مصائب زندگی کنار .
لازم به ذکر است کتاب یادگاران کهن در 276 صفحه توسط انتشارات جوهر حیات منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

کردپرس گزارش داد ، آبخش نوری قبلا نیز یک کتاب تاریخی و پژوهشی در خصوص زندگی طوایف مختلف بدره با نام « راویان چنین روایت کنند » را منتشر کرده است./پ

منبع: خبرگزاری کرد پرس

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
این فرد بسیار برای من محترم است و قبایل واقوام اصلی هند مینی رامشخص کرده است
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار