انتخابات در شیراز الکترونیکی خواهد بود

وزیر کشور در گفتگوی ویژه خبری دیشب از شبکه ۲ سیما به سؤاات انتخاباتی پاسخ داد.
کد خبر: ۱۵۲۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶ 27 December 2015
بحث انتخابات الکترونیک و گفتگوی شما با شورای نگهبان چه شد؟ ساعتی ۱۰ نفر با دستگاه می توانند رای بدهند یا ظرفیت بیشتر است؟
۹۰ درصد انتخابات تاکنون الکترونیک بوده. از قبل هم اینطور بوده. اخذ و شمارش مهم است که این بار در ۹ مرکز استان و کلانشهر، در تمام حوزه ها انجام می شود. در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ شهرستان قبلا انجام شده. در مجلس، تعداد نامزدها زیاد است. در تهران ۳۰ نفر باید نوشته شود و ۲۷۰۰ نفر کاندیدا شده اند. یکی از مشکلات شمارش کلانشهرها همین است. در تهران ۳-۴ روز طول می کشد و شمارندگان بی حوصله می شوند. اگر اینها سیستمی شود، یقینا ابهامات از بین می رود. در ریاست جمهوری و شورای قبلی هم عملکرد رای گیری الکترونیک مناسب بود. از ابتدا با کارشناسان شورای نگهبان این کار را پیش بردیم. ماشین الان طراحی شده و سبکتر و سریعتر کار را انجام می دهد. سفارش ساخت و تامین را دادیم. در مورد نرم افزار نیز برنتامه تهیه شده ولی وقتی ارائه شد، دوستان پیشنهادهایی دارند که وقت دادند ظرف ۱۰ روز این تغییرات داده شود. تقریبا این دیروز نهایی شده. فردا جلسه دارند و این مطرح می شود. یک اشکال دیگر، استاندارد بودن کیفیت سیستمهاست. ۲ نهاد در کشور بحث کیفیت و استانداردسازی را اندازه گیری می کنند. شورای نگهبان و وزارت کشور به این نگاه می کند که بتوانیم ۹ کلانشهر را انجام دهیم. دغدغه زمان نیز وجود دارد. برخی افراد آشنا نیستند، برخی سواد ندارند. به غیر از تهران بقیه جاها این مشکل را نداریم. ما قبول کردیم مشکل تراکم را حل کنیم. می توان تعداد صندوقها یا دستگاه ها زیاد شود. برآورد کردیم در تهران ۱۰-۱۵ نفر لیست ۳۰ نفره نمی نویسند. برای همین ریسک نمی کنیم.

 

انتخابات تهران کاملا الکترونیک است؟
بله، در تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، قم، کرج و... که ۹ کلانشهر را شامل می شود، انتخابات تماما الکترونیک است. این دیگر معطلی ندارد و امیدواریم با کمترین ریسک حل شود. در کنار اینها رای گیری دستی را هم از بین نبردیم. در تهران گفتیم اگر مشکلی پیش آمد، بلافاصله با دستی کار اخذ رای ادامه یابد. به تعداد شعب در تهران، با توجه به حضور مردم، تعداد دستگاه ها مشخص شده که آمار دقیق را الان ندارم.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار