در گفتگو با مدرس دانشگاه بررسی شد:

تقویت روحیه پشتکار، کلید موفقیت نسل امروز

کد خبر: ۱۷۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲ 30 March 2015

مقدمه: سال نو با بهار و تازگی هایش آغاز شده است. همواره در روزهای آغازین سال و لحظات تحویل، کم نیستند انسانهایی که برای خود ایده ها و اهداف مختلفی را ترسیم می کنند اما به مرور زمان و به دلیل نبود پشتکار و استمرار، رفته رفته از هدفی که برای خود ترسیم کرده بودند دور می شوند. کار و پشتکار در بعد اجتماعی هم از اهمیت و نقش زیادی برخوردار است و در توسعه هر جامعه و تحقق شعارها واهداف کلی اجتماع از اصلی ترین عوامل به شمار می رود.

درباره ضرورت تقویت روحیه پشتکار و جدیت در بین آحاد مختلف جامعه ، سایت تابناک اردبیل گفتگویی با محمد رضا نوذریان انجام داده است که خلاصه آن را به شکل گزارش خبری در ادامه می خوانید:

مدرس دروس ادبیات فارسی در دانشگاه ، تقویت روحیه پشتکار و جدیت را در بین نسل امروزی ضروری دانست و اظهار کرد : بی توجهی به این مقوله معضلات متعددی را به جامعه تحمیل و کاستی های گوناگونی را به دنبال خواهد آورد.

محمدرضا نوذریان به بیتی از فردوسی « تن آساني و کاهلي دور کن / بکوش و زرنج تنت سود کن » اشاره و بیان کرد : در حالی که پشتکار و دوری کردن از تن پروری در فرهنگ کهن ایرانی ، امری ریشه دار و موکد به شمار می رود، متاسفانه این مهم ، آن چنان که باید در جامعه امروزی ما رایج نیست و علت های مختلفی از جمله برخی سهل گیری ها ، به بروز این وضعیت کمک کرده اند.

وی با اشاره به این که دین مبین اسلام نیز همواره از جمله در آیه 39 سوره مبارک نجم « و ان لیس للانسان الا ما سعی » انسان ها را به تلاش سازنده در زندگی فراخوانده است توضیح داد : در هر محیط که توصیه گرایی و باندبازی ، جای گزین شرایط رقابتی برای نیل به اهداف متعالی شود، انگیزه کافی برای تلاش و پویایی در افراد باقی نخواهد ماند و صدالبته بسترسازی برای شیوع این گونه آفت ها ، رفتاری در تباین با دستور های اسلامی و نوعی ستم در حق مردم و آیندگان به شمار می رود.

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود بالندگی جامعه را در گرو جهد و پویایی نیروی انسانی دانست و توضیح داد : كارمفید که در ادب فارسی از آن به عنوان سرمایه جاودانی یاد شده است به عنوان فرآیندی ناشی از همت افراد ، بخشي از تجارب زندگي ، عاملی در به دست آوردن استقلال و حتی راهی از راه های رسیدن به پروردگار تلقی می شود .

او اظهار کرد : ادبیات ملی ما به عنوان انتقال دهنده فرهنگ عمومی ، سرشار از نکته ها و تاکیدات گوناگون درتحسین به خرج دادن همت برای ساختن زندگی متعالی به دست انسان هاست و هر مخاطبی که آشنایی ولو مختصری با این سرمایه عظیم و میراث گران قدر داشته باشد، به این مهمات اذعان خواهد نمود.

نوذریان با یادآوری اینکه از دیرباز، یکی از مضمون های نهفته در شعر شاعران برتر این سرزمین ، اهمیت دارابودن همت بلند در کارها بوده است اضافه کرد: این مضامین و توصیه ها در حقیقت با تاکیدات دین مبین اسلام نیز هم سویی دارد چرا که صاحب نظران دانش های دینی بر اساس نکته های نهفته در آیات قرآنی ، همت توامان مسلمان در امور دنیوی و اخروی را لازم و از مصادیق ایمان دانسته اند.

به گزارش خبرنگار تابناک ، این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی ، به بیتی از عطار نیشابوری « هركه صاحب همت آمد، مرد شد / همچو خورشيد از بلندي ، فرد شد » اشاره و اظهار کرد : بسیاری ازشاعران کهن ایران با تعابیری زیبا ، اهمیت تلاش و کوشش را یادآوری و برای نهادینه شدن این امر در جامعه قلم فرسایی ها کردند که این روند به عنوان نمودی از فرهیختگی دانشمندان ادبی ما ، از افتخارات ادب گران سنگ فارسی به شمار می رود.

نوذریان گفت : گرچه ابیاتی مانند « همت اگر سلسله جنبان شود / مور تواند كه سليمان شود » به ضرب المثلی رایج تبدیل شده است ، اما پرداختن صرفا شفاهی به مقوله همت کافی نیست و در این برهه از زمان که کشور ما برای عقب نماندن از توسعه پایدار ، به سعی مضاعف افراد در حوزه های مختلف نیاز دارد باید برای نهادینه شدن همت ورزی در جامعه و عملی کردن آن در زندگی شخصی و اجتماعی کوشید.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
به راستی حیف از زحمات پیشینیان ما و افسوس از این که خیلی از جوانهای امروزی کم کاری را به جد و جهد ترجیح می دهند
داور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
باسلام کاش همه ما دراین باره حساس بودیم دیدگاههای استاد ستودنی هستند
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
سلام و خسته نباشید مطلب بسیار منطقی بیان شده است که انسان را به وجد می اورد ازایران باستان تا ایران اسلامی
پویا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
با تشکر از بیانات منطقی استاد محترم کاش همه این گونه فکر می کردند مطمئنم جامعه ما به اوج تعالی می رسید
فرامرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
در تایید فرمایشات استاد : تنبلی آرد به چشمان تو خواب - می شود آینده ات یکسر خراب
دارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
سلام و تشکر از توجه تابناک عزیز و استاد محترم به این مقوله
پروین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
به راستی باید ریشه یابی شود که چرا با اینهمه پیشینه نسل امروزی ما اینقدر تن پرور شده است
داور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
حق با شماست بسیاری از ما با ماشینی شدن زندگی امروزی خیلی تنبل شده ایم
سیروس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
آنگونه که از متن فهمیدم هم دین ما و هم فرهنگ ما تاکید به کوشایی دارند امام هزار افسوس که نسل فعلی بی غیرت و سست بار آمده اند
پروین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
از جوانان شل وول امروزی که گذشت اقلا مدیران تازه به دوران رسیده ای که همه چیز را معامله می کنند کمی یاد بگیرند.
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار