کارناوال وسایل نقلیه پزشکی در چالوس به حرکت درآمد

به‌مناسبت هفته سلامت با محوریت «هفته سلامت، غلبه بر دیابت» کارناوال وسایل نقلیه پزشکی در شهرستان چالوس به حرکت درآمد.
کد خبر: ۲۱۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰ 20 April 2016

به گزاش تابناک مازندران، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس در حاشیه مراسم حرکت کارناوال سلامت که به‌مناسبت هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هفته سلامت امسال با شعار سازمان جهانی بهداشت به عنوان «غلبه بر دیابت» نام‌گذاری شد.

حدیث گردکلی با اشاره به اینکه بیماری دیابت در بسیاری از موارد قابل پیشگیری و درمان است، افزود: دیابت بیماری مزمن و متابولیک است که در آن قند خون افزایش یافته و در طول زمان به قلب و عروق، چشم، کلیه و اعصاب آسیب جدی وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه در طول دهه اخیر و به‌ویژه در کشورهای با درآمد متوسط و کم، شیوع بیماری دیابت به‌صورت پیش‌رونده در حال افزایش است، تصریح کرد: بر اساس گزارش سال 2014 شیوع دیابت در افراد بالای 18 سال حدود 9 درصد است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس با اعلام اینکه در کشور ما از هر 10 فرد بالغ دو تفر مبتلا به دیابت یا اختلال قند خون ناشتا هستند، تصریح کرد: این بیماری علامتی ندارد و به‌تدریج اثرات مخرب زیادی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حدود 50 درصد از افراد مبتلا به دیابت و پیش‌دیابت اطلاعی از بیماری خود ندارند، خاطرنشان کرد: ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین رشد دیابت را دارد.

گردکلی تعداد مبتلایان به دیابت را در کشور ما 4.3 میلیون نفر عنوان کرد و افزود: این رقم در سال 2035 به 8.4 میلیون نفر می‌رسد و میانگین هزینه بهداشتی درمانی برای هر فرد دیابتی در ایران بیش از یک‌میلیون تومان در سال است.

وی با اشاره به اینکه استان مازندران از نظر دیابت مقام سوم را دارد، بیان کرد: این استان رتبه نخست چاقی را در کشور دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 42 هزار نفر از جمعیت روستایی استان مازندران مبتلا به دیابتی هستند، یادآور شد: حدود 70 هزار نفر بیمار دیابتی در جمعیت شهری استان نیز وجود دارد که 75 درصد از این افراد مبتلا را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه دیابت هیچ علامتی ندارد و تنها با اندازه‌گیری منظم قند خون می‌توان به وجود این بیماری پی برد، افزود: با توجه به اینکه افرادی که سابقه خانوادگی دیابت دارند، افراد چاق و دارای اضافه وزن بالا بیشتر در معرض خطر هستند، بنابراین با کنترل مستمر قند خون از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

گردکلی در پایان حفظ وزن ایده‌آل و جلوگیری از افزایش وزن و چاقی را مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه برای دیابت عنوان کرد و گفت: پرهیز از مصرف سیگار و الکل، اجرای پیاده‌روی و ورزش، داشتن رژیم غذایی مناسب و دوری از استرس و اضطراب از نکات کلیدی در کاهش خطر ابتلا به دیابت محسوب می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار