محمد علي باغستاني رئيس سازمان حفظ نباتات کشور :

مصرف سموم در ايران 44 درصد کمتر از ميانگين جهاني

به علت تحريم ها نمي توانستيم سموم مورد نياز را از کشورهاي اروپايي تهيه کنيم که اميدوار هستيم با لغو تحريم ها بتوانيم سموم با کيفيت مورد نياز را از ساير کشور ها تامين کنيم.
کد خبر: ۲۳۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷ 17 April 2015

به گزارش خبرنگار تابناک تبریز به نقل از روابط عمومیس جهاد کشاورزی استان ، محمد علي باغستاني رئيس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ميزان مصرف سموم در توليدات کشاورزي کشور ما نگران کننده نيست.

وی اظهار کرد: ميزان سموم مصرفي در بخش کشاورزي کشور را در هر هکتار 562 گرم دانست و گفت: اين ميزان در جهان هزار گرم در هر هکتار است.

وي با بيان اينکه سالانه مبارزه شيميايي در 16 ميليون هکتار از عرصه هاي کشاورزي انجام مي شود، گفت: از مجموع اين سطح نيز شش ميليون هکتار مربوط به کشتزارهاي گندم و چهار ميليون هکتار نيز براي مبارزه با علف هاي هرز است.

باغستاني اظهار کرد: استفاده از سموم در گندمزارها نيز بيشتر اوايل ارديبهشت انجام مي شود که تا فصل برداشت از آن چيزي باقي نمي ماند.

رئيس سازمان حفظ نباتات گفت: هم اکنون مبارزه بيولوژيک در عرصه کشاورزي در دستور کار قرار گرفته است که پارسال در 300 هزار هکتار نيز به صورت بيولوژيکي مبارزه شد و اميدواريم امسال اين عرصه افزايش يابد.

باغستاني در خصوص آزادسازي قيمت سموم نيز گفت: از اين محل براي هزينه حقوق ناظران و کنترل استفاده غيرمجاز از سموم شيميايي هزينه مي شود.

وي گفت: 90 تا 95 درصد سموم مصرفي در بخش کشاورزي از دو کشور هند و چين و 10 درصد از کشورهاي اروپايي تامين مي شود.

وي افزود: به علت تحريم ها نمي توانستيم سموم مورد نياز را از کشورهاي اروپايي تهيه کنيم که اميدوار هستيم با لغو تحريم ها بتوانيم سموم با کيفيت مورد نياز را از ساير کشور ها تامين کنيم.

وي در خصوص هورمون هاي مورد استفاده در گوجه فرنگي و ساير محصولات نيز گفت: مردم در قديم نيز از اين هورمون ها به صورت سنتي نظير توليد محصولات به شيوه دود استفاده مي کردند، اما؛ هم اکنون اين نوع استفاده صنعتي شده است.

باغستاني اظهار کرد: محيط زيست آمريکا استفاده از هورمون ها را مجاز دانسته و در دنيا از اين هورمون ها استفاده مي شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار