به گزارش تابناک اردبیل، تجربه كشور در تدوين برنامههای توسعه نشان ميدهد كه این برنامهها نه تنها عدم تعادلها را در پهنه سرزمين کاهش ندادهاند بلكه بعضاً موجب تشدید عدم تعادلهاي منطقهاي نیز شدهاند. تشديد عدم تعادلها دست كم در حوزههاي دسترسی به زيربناها، سرمايهگذاريها و خدمات به وضوح قابل مشاهده است. تمركز حجم وسيعي از امكانات در نقاط محدود (مازاد بر توان اکولوژیک و ظرفیت) باعث تمركز جمعيت كشور در همان نقاط محدود شده است و جمعيت در گستره وسيعي از سرزمين رو به كاهش نهاده است. به تبع آن، ثروت و منابع مالی به سمت مناطق مركزي و فقر و محروميت به سمت مناطق دوردست گسيل يافته است.
از آنجا که مزيتهاي گوناگون كشور براي ايجاد قطبهاي توسعه در مناطق مختلف سرزمين مستقر هستند، بدیهی است که بهرهمندي از اين مزيتها در برنامههای توسعه مستلزم نگرش برنامهریزان به كل جغرافياي كشور است. بر این اساس باید همه مردم اعم از مردم مناطق شهري، روستايي و عشايري مورد توجه قرار گیرند؛ بهطوريكه زنجيرههايي از فعاليتهاي اقتصادي مرتبط در مناطق ايجاد شده و هر حلقه در اين زنجيره پشتيبان حلقه ديگر شود. همچنین مزيتهاي مختلف روستاها و عشاير نيز با توجه توأمان به ابعاد حفظ هويت ملي، مهار بحرانهاي زيست محيطي و تقویت توليد در برنامهها مورد استفاده قرار گيرند.
از طرفی موقعيت ژئوپليتیك و مزيت ممتاز جغرافياي كشور اقتضا میکند كه این امر در تدوين برنامه مورد توجه ويژه قرار گيرد تا از اين مزيت براي توسعه و پیشرفت كشور استفاده مناسب و مطلوب بهعمل آيد.
وضعیت موجود استان اردبیل با وجود مزیت های بیشمار در حوزه های توریستی، کشاورزی، معدنی و ترانزیتی و نیاز مبرم به جذب سرمایه گذاری بیانگر این است که متاسفانه از 5 برنامه توسعه چیزی عاید این استان نشده است و انتظار بر این است که در برنامه ششم حداقل بخشی کوچک ازخسارات، جبران و مسیر توسعه استان روی ریل صحیح هدایت شود.
اما ترکیب نهایی اعضای کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه و غیبت نمایندگان استان اردبیل در این کمیسیون بار دیگر این نگرانی را ایجاد کرد که مزیت های استان همانند برنامه های توسعه قبلی کتمان و مورد غفلت و بی توجهی قرار گیرد هر چند ممکن است برخی معتقد باشند که حضور نداشتن نماینده یک حوزه انتخابیه الزاماً به معنای مغفول ماندن پتانسیل های منطقه مورد نظر در برنامه توسعه نیست اما تجربه ثابت کرده است که حضور نمایندگان استان ها در ارکان مجلس شورای اسلامی چه بسا سمت و سوی مصوبات و به طریق اولی بودجه و امکانات را به سوی منطقه بخصوصی هدایت کرده و فاصله ها را از نظر امکانات و زیرساخت ها بیشتر کرده است.
مرور ترکیب هیئت رئیسه، روسا و هیئت رئیسه کمیسیون ها و نمایندگان مجلس در مراکز تصمیم گیر دیگر در قوه مجریه بیانگر این است که متاسفانه نمایندگان استان اردبیل در این زمینه موفق ظاهر نشده اند و همچنان غایبان اصلی بشمار می روند؛امری که مستلزم تحرک و کارآمدی بیشتر و توجه بیش از پیش وکلای ملت به میثاق خود با مردم حوزه های انتخابیه استان اردبیل است.