کارگرانی که از گردونه خارج می‌شوند

گزارشی از غفلت از کارگران فصلی مازندران

در مازندران این فصل مفهوم دیگری برای کارگران دارد؛ چرا که فصل برداشت مرکبات در باغ‌ها است و کارگران خوشحال هستند حداقل چند ماهی آسوده به سرکار می‌روند.
کد خبر: ۳۱۳۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱ 18 October 2016
 با آمدن فصل پاییز و زمستان با توجه به بارش‌ها در مازندران اشتغال کارگران به‌ویژه ساختمانی با مشکل مواجه می‌شود اما در مازندران این فصل مفهوم دیگری برای کارگران دارد؛ چرا که فصل برداشت مرکبات در باغ‌ها است و کارگران خوشحال هستند حداقل چند ماهی آسوده به سرکار می‌روند و امرار معاش می‌کنند و دیگر لازم نیست برخلاف سایر روزها که با دلی نگران به میدان‌های شهر بروند و منتظر باشند که آیا می‌توانند بروند سرکار یا خیر.
 
حتی در روزهای بارانی نیز این افراد مشغول برداشت هستند و برای آنان بین روز بارانی و آفتابی فرقی وجود ندارد.
 
* کارگرانی که همه از آنان غافل شدند

 
مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: واقعاً محیط اشتغال‌زایی بسیار مناسبی برای کارگران در این فصل اتفاق می‌افتد.
 
محمدرضا شعبانی با اشاره به اینکه در بحث جمع‌آوری کیوی و مرکبات قشر زحمت‌کشی وارد این عرصه شده و به برداشت محصول کمک می‌کنند، اضافه کرد: تا به امروز همه دستگاه‌های دولتی از این موضوع که کارگرانی 12 ماهه از برداشت هلو و شلیل و برنج گرفته تا برداشت مرکبات در حال فعالیت هستند غافل شدیم اما هنوز بیمه‌ای به این قشر زحمت‌کش تعلق نگرفته است.
 
وی تصریح کرد: علاوه بر این موضوع باغ‌داران نیز در بحث بیمه با مشکل مواجه شدند و تأمین اجتماعی از تعهدی که نسبت به باغداران داشتند سر باز می‌زند یا برخی از آنان از پوشش بیمه‌ای خارج می‌کنند و کسی فکر تولیدکنندگان نیست، این‌ها برای سال‌های سال زحمت می‌کشند بدون اینکه آینده تضمین باشد، متأسفانه به سادگی و راحتی از گردونه خارج می‌شوند.
 
مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران با تأکید بر اینکه تقاضا داریم دولت برای تولیدکنندگان و کارگران این بخش فکری کند و همه این قشر را تحت پوشش بیمه قرار دهد، خاطرنشان کرد: دو نوع بیمه کارگری و باغی داریم و از این نوع بیمه ناراضی هستیم، به دلیل اینکه تأمین‌کننده نیاز و خواسته‌های باغداران و کارگران نیست.
 
شعبانی ادامه داد: باید برنامه‌ای تبیین شود تا کارگران و باغداران با خیال راحت وارد عرصه شوند و با خاطری آسوده به فعالیت بپردازند.
 
وی با اعلام اینکه در حال حاضر بیمه بسیار ضعیفی بر باغداری و جمع‌آوری محصولات حاکم است که نگرانی همه بخش‌ها را به همراه دارد، گفت: کارگران از هیچ نوع خدمت بیمه‌ای برخوردار نیستند.
 
* کارگران فصلی کارفرما ندارند
 
مدیرکل تأمین اجتماعی مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: کارگران فصلی به‌دلیل اینکه رابطه کارفرمایی ندارند می‌توانند در قالب طرح خویش فرمایی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.
 
علی‌اصغر محمودی بیان کرد: قالی‌بافان، کارگران ساختمانی و باربری در قالب یارانه دولتی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.
 
وی در مورد مشکل بیمه باغ‌داران، گفت: هیچ مشکل برای بیمه این افراد وجود ندارد.
 
به گزارش فارس، حتی برخی از کارگران از شهرهای دیگر و با دست‌مزد حداقلی و به‌دور از خانواده در فصل برداشت مرکبات می‌آید تا حتی برای مدتی با خیالی آرام مخارج زندگی خود را تأمین می‌کند.
 
این کارگران تقریباً در تمام طول سال مشغول به کار هستند ولی لفظ کارگران فصلی برای آنان اطلاق می‌شود و جالب است از بیمه دولتی محروم هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار