چگونه یک فرد معتاد را به زندگی بازگردانیم؟

یک جامعه شناس گفت: بازگرداندن فرد معتاد به زندگی و ایجاد امید برای درمان اعتیاد نیاز به مهارت هایی دارد که خانواده و اطرافیان باید آن را فرا بگیرند.
کد خبر: ۳۲۱۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۴ 01 November 2016
به گزارش تابناک قم، مرجان انصاری در خصوص اهمیت درمان یک فرد معتاد عنوان کرد: فردی که به اعتیاد روی می آورد یک بیمار روحی و جسمی به شمار می رود و نیاز به مراقبت هایی دارد تا بتواند دوباره به زندگی بازگردد.

این جامعه شناس تصریح کرد: در مواجهه با فرد معتاد نباید رفتارهایی داشت که او را از درمان نا امید کند و یا از کانون خانواده و دوستان گریزان گردد.

وی بیان کرد: اعتیاد یک گرفتاری بزرگی است که سن و سال و موقعیت اجتماعی و تحصیلات و ...را نمی شناسد و وقتی افراد را گرفتار کند بازگشت به زندگی را دچار چالش می نماید و مراحل سختی را باید برای ایجاد سلامت در فرد گذراند.

انصاری خاطرنشان کرد: گاهی متاسفانه برخی از خانواده ها به طرد فرد معتاد می پردازند و حتی زنان اولین اقدام در برابر همسر معتاد را طلاق می دانند در حالی که طرد کردن فرد معتاد و طلاق برای همسر و فرزندان آسیب های بیشتری به دنبال دارد و می توان با کسب مهارت هایی به راحتی اعتیاد را درمان کرد.

وی ایجاد امید در فرد معتاد را یکی از مهم ترین مهارت ها دانست و افزود: فردی که برای بازگشت امیدی ندارد و همه درب ها را بسته ببیند ممکن است علاوه بر اعتیاد گرفتار دیگر آسیب ها نیز شود در این زمینه باید به فرد برای بازگشت به زندگی امید بخشید.

این جامعه شناس تصریح کرد: همچنین لازم است از هر گونه سرزنش و بحث و جدلی در محیط خانواده جلوگیری کرد بسیاری از رفتارهای فرد معتاد در زمان عصبانیت و خشم کنترل شده نیست پس عصبانی کردن و خشمگین کردن این فرد تاثیری برای بازگشت ندارد و او را از خانواده گریزان می کند.

وی تاکید کرد: باید بپذیریم که امن ترین محیط برای فرد بیمار کانون خانواده است وقتی خانواده را از این فرد بگیریم دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد و فردی که چنین احساسی در جامعه داشته باشد به پوچی می رسد و افرادی که به پوچی می رسند ممکن است دست به هر اقدامی بزنند.

انصاری بیان کرد: متاسفانه برخی به تصور اینکه ممکن است آن ها نیز گرفتار شوند معاشرت با افراد معتاد را قطع می کنند در حالی که برای ایجاد انگیزه و جلوگیری از گرفتاری های بیشتر در فرد معتاد لازم است او را تنها نگذاریم از این رو معاشرت های سالم را جایگزین معاشرت های ناسالم کنیم.

وی گفت: برخی از نگرش های منفی در مورد افراد معتاد وجود دارد  که باید آن را به فراموشی سپرد البته گاهی فرد معتاد با مصرف مواد صنعتی عقلانیت خود را تا مرز جنون از دست می دهد و دست به کارهای خطرناک بزند اما این مرحله از اعتیاد نیز نیاز به مراقبت های شدیدتر دارد و باید برای نگهداری از این فرد محیط های مجهزتری به لحاظ پزشکی و درمانی در نظر گرفت و رها کردن این نوع افراد در جامعه کاری خطرناک و غیر عقلانی است.

این جامعه شناس اظهار کرد: توهین، تحقیر و مسخره کردن فرد معتاد و سرزنش های پیاپی هر کدام فرد معتاد را نا امیدتر و جسورتر می سازد از این رو تلاش کنیم به جای زخم زبان و عصبانی کردن این فرد با او همدلی کنیم و کمی شرایط او را درک کنیم.

وی در پایان عنوان کرد: بی شک هر یک از اطرافیان و اعضای خانواده به دلیل بی توجهی ها و بی مهری ها خود سهمی در گرایش فرد به اعتیاد داشته اند از این رو برای درمان به جای ترحم  دلسوزی های بی جا از درب محبت وارد شوید و با تامین شرایط خوب و تغذیه ای سالم و محیطی امن و آرام فرد معتاد را به زندگی بازگردانیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار