نویسنده : علی نیا

دود «ماشین گردی» به چشم شهروندان

کد خبر: ۳۴۷۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲ 24 December 2016
حدود40 تا  50 هزار خودرو در شهر بجنورد تردد می کنند که حدود 35 درصد از آن ها  شخصی هستند. تردد بالای خودروهای تک سرنشین در خیابان های اصلی شهر سبب ایجاد گره های ترافیکی در ساعات شلوغ کاری شده است.  گره های ترافیکی تنها  بخشی از معایب تردد خودروهای تک سرنشین در شهر است که با چشم دیده می شود و به نوعی می توان  گفت از آلودگی صوتی و هوا نیز غافل مانده ایم. کاهش تردد خودروهای تک سرنشین و بهبود شرایط  و ریشه یابی گرایش شهروندان به استفاده ازخودروهای تک سرنشین توجه  جدی مسئولان را می طلبد.
مجبور هستیم
به دلیل ضعفی که ناوگان حمل و نقل عمومی دارد، مجبور هستیم از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنیم و بیشتر شهروندان ترجیح می دهند، از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند.
«براتی»  یکی از شهروندان  بجنوردی با بیان  این مطلب معتقد است: تا زمانی که شرایط مساعد برای استفاده راحت شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی  فراهم نشود آمار استفاده کنندگان ازخودروهای شخصی و تک سرنشین بیشتر خواهد شد.
 «ساعدی » یکی دیگر از شهروندان که به واسطه کارش بیشتر در شهر تردد دارد می‌گوید: تردد بالای خودروهای شخصی و تک سرنشین باعث ایجادگره های ترافیکی شدیدی در شهر شده است. مسئولان مربوطه در ساعت اوج ترافیک می توانند از تردد خودروهای تک سرنشین در قالب اجرای طرحی به همین  منظور جلوگیری کنند و تنها به ناوگان حمل و نقل عمومی اجازه تردد  بدهند تا از ترافیک فعلی و عواقب  بعدی آن کاسته شود.
 استفاده بی رویه از خودروهای تک سرنشین باعث ایجاد  آلودگی صوتی و هوا در شهر  شده است چنانچه از این روند جلوگیری نشود تبعات بدی در پی خواهد داشت.
بحران خودروهای تک سرنشین
 برطرف شدن بحران استفاده از خودروهای تک‌سرنشین، نیازمند توسعه حمل و نقل عمومی شهر و بهبود  شرایط فعلی است. یک کارشناس حمل ونقل با بیان این مطلب معتقد است: شهروندان باید مطمئن باشند که در کوتاه ترین زمان با آرامش و بدون تنش با وسیله نقلیه عمومی به مقصد می رسند در چنین شرایطی به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ترغیب می شوند.
«شوکتی» می افزاید: زنگ خطر آلودگی هوا در شهر بجنورد به خاطر تردد خودروهای تک سرنشین  به صدا در آمده است، زمانی که شهروندان مطلع شوند نباید بی دلیل ازخودروهای شخصی استفاده کنند در قبال این موضوع بی تفاوت نخواهند بود.
به گفته این کارشناس،  نقش شهروندان در کاهش آلودگی هوا بی تأثیر نیست و البته طرح ضربتی مسئولان هم با نوعی بازدارندگی اجباری می تواند  تردد خودروهای تک سرنشین را کنترل کند.
نگرانی از وضعیت فعلی
 در همین حال، «حمیدی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری بجنورد، طبق آماری که دارد، می گوید: حدود 35 درصد از خودروهای که در شهر تردد دارند شخصی،  14 درصد مربوط به اتوبوس های درون شهری ، 35 درصد تاکسی رانی  و بقیه مربوط به دیگر خودروهاست.  
مطالعات نشان داده است  که در بجنورد به ازای هر100 نفر، 23 نفردارای خودرو هستند و این آمار تا  سال  1410 به  36 درصد می رسد.
در این شرایط استفاده از وسیله نقلیه شخصی افزایش می یابد و از سوی دیگر سرانه حمل و نقل عمومی پایین می آید که این موضوع اصلا خوب نیست. وی با اشاره به این که حدود 40 تا50 هزار خودرو در  بجنورد تردد دارند، ادامه می دهد:  چنانچه  طرح جامع حمل و نقل اجرا شود، می توان تا سال  1410 همین شرایط ناوگان حمل و نقل عمومی را حفظ کرد ،اما اگر برای این مهم هزینه نشود،  شرایط بدتر خواهد شد. به گفته وی در حال حاضر بهترین کار اجرای طرح  جامع حمل و نقل است.
بخشی از تفریح
در همین ارتباط، نایب رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شهرداری بجنورد با اشاره به کلان شهرهایی مانند مشهد و تهران می افزاید: بجنورد هم از تردد خودروهای تک سرنشین رنج می برد و اطلاع رسانی صحیح در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند تاثیر به سزایی درکاهش استفاده از خودروهای شخصی داشته باشد، اما قبل از این باید ناوگان حمل  و نقل عمومی را مناسب سازی و سپس  فرهنگ سازی کنیم.
«فیروزه»  با اذعان به این که تردد خودروهای تک سرنشین درشهر هیچ توجیهی  ندارد ، ادامه می دهد:   استفاده بی رویه از خودروهای تک سرنشین در شهر بجنورد باید آسیب  شناسی و زمینه برای کاهش این نوع تردد با جایگزین کردن  ناوگان حمل  و نقل عمومی فراهم شود.
  رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شورای اسلامی  شهر بجنورد می گوید: یکی از مشکلات اصلی شهر بجنورد این است که مکان مناسبی  برای  تفریح نداریم و شهروندان  ترجیح می دهند در خیابان  های شهر «ماشین گردی» داشته باشند و تک سرنشین بودن خودروها به نوعی به بخشی از تفریحات برخی از مردم تبدیل شده است.
«نقیب»  بیان می کند:  بیشتر تاکسی های تلفنی در شهر پراکنده اند و در هر دقیقه 10تاکسی تلفنی خالی در شهر تردد دارد که  طی شبانه  روز تردد این خودروها  در شهر باعث ایجاد ترافیک، آلودگی صوتی و هوا  می شود.
وی ادامه می دهد: در برخی از خانواده ها هر یک از اعضای خانواده وسیله نقلیه جداگانه ای دارند که باعث افزایش تردد خودروهای تک  سرنشین  در شهر شده است.وی اضافه  می کند: به گفته  مسئولان مربوطه بجنورد، دومین شهر در زمینه خرید خودرو است./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار