1.5 میلیون اثر خطی ایران در کشورهای دیگر نگهداری می شود

کد خبر: ۳۸۵۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹ 28 February 2017
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیش از یک میلیون و 500 هزار نسخه اثر خطی ایران در کشورهای دیگر از جمله هند و آسیای میانه نگهداری می شود که نشان بارزی از غنای فرهنگی و تاریخی کشورمان است.
به گزارش ایرنا سیدرضا صالحی امیری عصر دوشنبه در مراسم رونمایی از دانش نامه 3 جلدی گلستان اظهار کرد: بر اساس بررسی های انجام شده بیش از 2 میلیون اثر خطی ایرانی در موضوعات گوناگون شناسایی شده که فقط 500 هزار جلد آن در داخل کشور وجود دارد.
وی بیان کرد: در همه کتابخانه های بزرگ و مرجع جهان رد پای آثار خطی ایران قابل مشاهده بوده و فرهنگ ایرانی در همه گستره بزرگ و پهناور جهان سایه گسترانده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بخش عمده این اتفاقات بزرگ و تالیفات ماندگار در شرایطی رقم خورد که غرب در مطلق فرهنگی به سر می برد و هنوز فاصله زیادی با دنیای توسعه یافته امروز داشت.
صالحی امیری افزود: دنیا به دنبال تصاحب این آثار ارزشمند ایران و ثبت آنها است که اگر فرصت سوزی های گذشته نبود تاکنون بسیاری از این آثار به ثبت می رسید.
وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید در دوران فعالیت خود با درک اهمیت این موضوع تاکنون 43 اثر را به ثبت ملی ، 7 اثر را ثبت منطقه ای و 9 اثر را به ثبت جهانی رساند و غنای فرهنگی ایران به گونه ای است که تا یک قرن بعد هم می توانیم ثبت آثار تاریخی و فرهنگی کشور را ادامه دهیم.
وی خاطرنشان کرد که مرز جغرافیایی ایران پهنه ای بزرگ به گستره همه جهان است و در هر نقطه آن می توان ردی از یک رمز و راز جدید پیدا کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تالیف دانش نامه گلستان اشاره کرد و گفت: انتشار 3 جلد از این دانش نامه در 350 مدخل بخش های مختلف سرزمین گرگان نشانه آشکار از تبار تاریخی و فرهنگی این منطقه و فرصتی بسیار مناسب برای انتقال آن به نسل پژوهنده آینده است.
صالحی امیری بیان کرد: همه استان های کشور بر اساس طرح ارائه شده وزارت فرهنگ و ارشاد باید دانش نامه اختصاصی استان خود را تهیه کنند اما گلستان پیش از ارسال این تکلیف اقدام به تدوین آن کرد و غنای تاریخی و فرهنگی خود را به اثبات رساند.
وی افزود: باید به دنیا ثابت کنیم تصویر به نمایش گذاشته از ایران نباید تصویر کشوری دارای ذخایر نفتی و انرژی هسته ای باشد و همگان باید ایران را تاریخ پرافتخارش و فرهنگ اصیلش بشناسند.
رییس موسسه میرداماد هم در این مراسم گفت: 75 پژوهشگر گلستانی در مدت 10 سال این 3 جلد را تدوین و تهیه کردند تا میراثی ارزشمند را برای آیندگان به ارث بگذارند.
حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی نورمفیدی اظهار کرد: این پژوهندگان افسران جنگ نرم و از عوامل اصلی انتقال تاریخ پرافتخار منطقه به نسل های آینده هستند.
وی بیان کرد: دانش نامه نویسی بر خلاف آنچه که برخی ها گمان می کنند قدمتی طولانی در ایران و جهان اسلام دارد و نمونه های فراوانی از دانش نامه ها به شکل و سیاق اولیه را می توان در ایران یافت.
به گزارش ایرنا دانشنامه گلستان دربرگیرنده مقالات مربوط به استان گلستان است و به معرفی سرزمینی می پردازد که به لحاظ تاریخی بر اساس شواهد باستان شناسی موجود در غارهای تاریخی و تپه های باستانی نشانگر قدمت زندگی در پیش از تاریخ و عصر باستان آن است.
بر این اساس در کتیبه داریوش هخامنشی نام گرگان ورکانه و در کتب پهلوی از آن به اسم گورکان یاد شده است هر چند یونانیان نیز به آن هیرکان می گفتند و تاریخ پس از اسلام این سرزمین به نامهایی همچون جرجان، تمیشه، آبسکون و استرآباد است.
دانش نامه گلستان در مجموع در دو حوزه علوم انسانی و هنر و علوم طبیعی تلاش می کند اطلاعات لازم را در اختیار خواننده قرار دهد و نزدیک به 100 مَدخل آن صرفا در حوزه علوم طبیعی است که 35 مورد آن فقط به آبهای استان می پردازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار