قائم مقام حزب اعتماد ملی در مشهد:

میزان حال فعلی افرادیست که دیگر منحرف نیستند / دوم و سوم خرداد از هم جدا نیستند/ نامزدی خاتمی پس از توصیه کلی رهبری بود/ اعتدالگرایی روح اصلاح طلبی است/ سیاست دولت گذشته حزب ستیزی بود

حجت‌الاسلام منتجب‌نیا با اشاره به این جمله معروف از امام(ره) که میزان حال فعلی افراد است، آن را صد درصد تحریف شده دانست و گفت: در واقع این جمله را امام(ره) برای کسانی گفتند که قبلا منحرف بودند و اکنون دیگر منحرف نیستند.
کد خبر: ۳۸۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴ 24 May 2015
میزان حال فعلی افرادیست که دیگر منحرف نیستند/دوم و سوم خرداد از هم جدا نیستند/نامزدی خاتمی پس از توصیه کلی رهبری بود/ اعتدالگرایی روح اصلاح طلبی است/سیاست دولت گذشته حزب ستیزی بود و احزاب منحصر در بسیج و هیئت بود

به گزارش خبرنگار تابناک از خراسان رضوی، رسول منتجب نیا عصر شنبه در جلسه ای با موضوع جریان شناسی اصلاحات فرازها و فرودها که در سالن اجتماعات دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد حوادث تاریخی ۱۵خرداد ۴۲ و سوم خرداد ۶۱ و ۲۲ بهمن ۵۷ را همایش تجلی و حضور ملت در صحنه دانست .

وی به بررسی فراز و فرودهای اصلاحات پرداخت و گفت: اصلاحات در برابر براندازی و ساختارشکنی، نادیده گرفتن واقعیت ها و حقیقت ها است.

قائم مقام حزب اعتماد ملی ادامه داد: اصلاحات در جامعه به معنای پذیرفتن واقعیت ها و تلاش در جهت تطبیق واقعیت ها با حقیقت ها است گاهی میان وضعیت موجود با وضعیت مطلوب فاصله ایجاد می شود و اصلاحات می خواهد این کاستی ها را پر کند.

وی با بیان این که ریشه اصلاحات در قرآن و کلام پیامبر(ص) و ائمه اطهار آمده است افزود: این جریان منطبق با عقل و منطق و شرع مقدس اسلام است و می خواهد افراد نالایق را به شایستگان تبدیل کند.

وی گفت: اگر به تاریخ اصلاحات نگاه کنیم می بینیم که اصلاحات یک جریان اعتدالگرای تاریخی است که همیشه با افراط و تفریط مخالف بوده و راه میانه و عقلانیت را در پیش گرفته است.

منتجب نیا گفت: جریان اعتدال یک جریان و گفتمان خاص نیست یک شیوه و روش است که همیشه مورد تأیید اصلاح طلبان بوده و روی آن پافشاری کرده اند.

وی به بررسی ریشه تاریخی جریان اصلاحات پرداخت و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و روی کارآمدن بنی صدر یک نوع وحدت تاکتیکی بین گروه های مجاهدین خلق، ملی مذهبی ها و هواداران بنی صدر ایجاد شد که در مقابل آن ها حزب جمهوری اسلامی و نیروهای هوادار امام قرار گرفتند.

منتجب نیا ادامه داد: بعد از انقراض جریان بنی صدر و پس از آن حادثه هفتم تیر اختلاف سلایق و گرایش های سیاسی در اواخر دوره اول مجلس شورای اسلامی شکل گرفت و از درون حزب جمهوری اسلامی دو گرایش راست گرا با محوریت جمعی از شورای مرکزی و گرایش چپ گرا که گرایش خط امام داشتند ظهور و بروز کرد.

وی با بیان این که در  نهایت اکثریت حزب به جناح راست تمایل یافت افزود: در آن زمان به این دو گروه، جریان خط امام و خط بازار می گفتند و این خط بازار رفته رفته با حاکمیت یافتن بر حزب از امام فاصله گرفت.

منتجب نیا ادامه داد: این فاصله گرفتن به جایی رسید که امکان بازسازی حزب هم نبود و در نهایت امام خمینی (ره) وارد صحنه شدند و با توجه به تصرف حزب توسط جریان بازار دستور تعطیلی حزب را صادر کردند.

وی با بیان این که این دو جریان به صورت کم رنگ در دولت و مجلس دهه ۶۰ حضور داشتند گفت: در  دوره سوم مجلس شورای اسلامی مرزبندی ها شفاف تر شد و نیروی خط امام توانست کرسی هایی را در مجلس به دست بگیرد و خط بازار در اقلیت قرار گرفت.

منتجب نیا گفت: تا قبل از دوم خرداد گروه هایی که به عنوان شورای هماهنگی خط امام فعالیت می کردند علاوه بر مجمع روحانیون مبارز، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، انجمن اسلامی معلمان، مدرسان و جامعه پزشکی بودند.

وی ادامه داد: در دوم خرداد ۷۶ مردمی که از شرایط گذشته خسته شده بودند و دنبال روزنه امیدی برای کشور بودند به کاندیدای خط امام رأی دادند.

وی اصلاحات را یک جریان سالم و شفاف و مردمی که در بستری عقلانی فعالیت می کند معرفی کرد و گفت: این جریان هرگز با خشونت طلبی و توهین و افترا تناسبی نداشته و همیشه با عقلانیت پیش رفته و به آن دعوت کرده است.

منتجب نیا انتخابات سال ۸۴ و ۸۸ را تجربه های تلخی برای جریان اصلاحان دانست و گفت: ناکامی ما نتیجه عدم وحدت و انسجام و عدم مدیریت صحیح بزرگان اصلاحات بوده است.

وی ادامه داد: یکی از معضلات اصلاحات این بود که در دوران مدیریت خود تعریف روشنی از اصلاحات ارائه نکرد و سران اصلاحات حضور و مدیریت قوی نداشتند.

همچنین به گزارش مهر، وی در پاسخ به سوال دانشجویان درباره مسئله حصر برخی سران اصلاح طلب گفت: امیدواریم این مسئله به زودی حل شود.

وی به عدم فعالیت احزاب در دوران دولت پیشین اشاره کرد و افزود: سیاست دولت گذشته حزب ستیزی بود و احزاب در آن دولت منحصر در بسیج و هیئت های مذهبی بودند و دولت رسما عنوان می کرد که با وجود جلسات عزاداری نیازی به احزاب نداریم.

منتجب نیا گفت: برخی احزاب را بدون محکمه منحل کردند و حتی آن هایی که تعطیل نشدند اجازه تشکیل شورای مرکزی نداشتند.

وی به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: جریان انرژی هسته ای از ابتدای انقلاب مطرح بوده است

جمله امام(ره) تحریف شده است

 در قسمتی از این جلسه ، منتجب نیا با اشاره به این جمله معروف از امام (ره) که میزان حال فعلی افراد است، تصریح کرد: این جمله از امام(ره) صد درصد تحریف شده است؛ در واقع این جمله را امام (ره) برای کسانی گفتند که قبلا منحرف بودند و اکنون دیگر منحرف نیستند امام می‌گفتند نگویید دیروز اینگونه بوده است اگر اکنون در خدمت انقلاب است از او استقبال کنید.

به گزارش ایسنا، منتجب‌نیا با اشاره به برخی اظهارات نادرست در مورد هاشمی رفسنجانی افزود: واقعا از برخی سخنان در مورد هاشمی انسان دردش می‌آید،  هاشمی که در اولین سخنرانی امام(ره) در مدرسه فیضیه کنار ایشان است و امام درباره او می گوید که او شناسنامه انقلاب است، تا هاشمی هست انقلاب هست و تا انقلاب هست هاشمی نیز هست. بعد یک عده بچه و نادان ادعاهای خلاف واقعیت را مطرح می‌کنند.

وی افزود: باید مراقب باشیم ما اصلاح طلبان خود دچار توهم نشویم. اصلاحات یک جریان ریشه دار و انقلابی است. دوم و سوم خرداد از هم جدا نیستند، کسانی که بخواهند دوم و سوم خرداد را از هم جدا کنند دچار خطا شدند در همه این روزها مردم حضور داشتند و با انگیزه ملی و دینی وارد صحنه شدند.

منتجب نیا گفت: امروز یکی از دانشجویان یک  تشکل در دانشگاه آزاد گفت اصلاحات مرده است خب اگر مرده است پس چرا از آن می‌ترسید.

وی درباره کسانی که در کشور برنامه‌ها و سخنرانی‌ها را لغو می‌کنند عنوان کرد: درباره این موضوع شخصا از رییس جمهور گله‌مندم و امیدوارم که شخصا این موضوع را مدیریت کنند، اصلا معنا ندارد که در دولت تبیر و امید که با شعاراصلاح طلبانه و رای اصلاح طلبان بر سر کار آمده است سخنرانی‌ها را لغو کنند، طوریکه حتی سخنرانی یادگار متفکر انقلاب، شهید مطهری لغو شود.

 بی‌ترمزها می‌گویند دانشگاه برای ماست

قائم مقام حزب اعتماد ملی اضافه کرد: طی دو سال گذشته مشخص شد که افراطیون کسانی هستند که به کم قائل نیستند، می‌گویند یا دولت باید بگذارد و برود یا آنقدر ناکام شود که در دوره ریاست جمهوری بعد کاندیدای محبوب خودمان بر سر کار بیاید.
 
منتجب‌نیا با اشاره به کسانی که در دانشگاه سخنرانی‌ها از جمله سخنرانی مطهری را لغو می کنند، افزود: یک عده آدم بی‌ترمز و بی منطق در دانشگاه جمع شدند و می‌گویند دانشگاه برای ماست. نمی گویند 50 درصدش برای ماست بلکه همه اش برای ماست.
 
یکی از حاضران در جلسه درباره سرنوشت انتخابات‌هایی که بین اصلاح‌طلبان و اعتدال  گره خورده است سوال کرد و گفت که ممکن است بعدها جدا کردن این دو جریان از هم دشوار شود، منتجب نیا در واکنش به این سخن گفت: اعتدال یک روش و استراتژیک است، اتفاقا اعتدالگرایی روح اصلاح طلبی است، شعاری که تا کنون دولت داده است اصلاح طلبانه بوده است

وی ابراز عقیده کرد: اصلاحات یک گفتمان است، شجره طیبه‌ای که ریشه در تاریخ دارد. اگر مردم را آزاد بگذارند 80 درصد آنان به تفکر اصلاح طلبی عشق می ورزند.

نامزدی خاتمی پس از توصیه کلی رهبری بود

وی گفت: در سال قبل از انتخابات 76 ملاقاتی با رهبر معظم انقلاب داشتیم که ایشان تاکید داشتند که از شورای مرکزی روحانیون مبارز یک نفر در انتخابات شرکت کند، اما نگفتند که چه کسی و بر روی فرد خاصی نظر نداشتند، بعد از مشورت به این نتیجه رسیدیم که میرحسین موسوی شایسته ترین فرد است که در انتخابات نامزد شود، این موضوع را در ابتدا میرحسین موسوی رد نکرد اما بعد اعلام کرد که از این اقدام منصرف شده است، مجمع روحانیون وارد عمل شد و پس از بررسی گزینه های مختلف به این نتیجه رسیدند که رئیس جمهور دولت اصلاحات صالح ترین و شایسته ترین فرد برای ریاست جمهوری است.

منتجب نیا در ادامه گفت:‌ ما می‌توانستیم بهتر از این جریان اصلاحات را مدیریت کنیم. در دوران 8 ساله‌ای دو قوه مجریه و مقننه را در اختیار داشتیم. اگر بخواهیم آسیب شناسی کنیم که چگونه این دو قوه را از دست دادیم باید بگویم که ما قدرت را به رقیب‌مان نسپردیم بلکه قدرت را به یک جریان بی‌ریشه در کشور سپردیم.



اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار