اپیدمی زیان کشاورزان به پیازکاران رسید!

تابناک: دلالان سود گرانی پیاز را به جیب می زنند، افزایش چند برابری پیاز از تولید کننده تا مصرف کننده، هیچ گونه منفعتی به کشاورزان نمی رساند.
کد خبر: ۴۵۶۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷ 09 July 2017
 تابناک اصفهان: دلالی و واسطه گری در فروش محصولات کشاورزی سال هاست که زحمات کشاورزان را در شهرهای مختلف به هدر داده و سود ناشی از فروش را به جیب دلالان وارد کرده است که یکی از نمونه های این وضعیت ضرر هنگفت خیارکاران اصفهانی در هفته های اخیر بود.
 
کشاورزان اصفهاین ناامید از هر اقدامی و در هر حالی که خرید از آنها صورت نمی گرفت محصول خود را در جاده رها کردند و حاضر به فروش آن به بهای کمتر از هزینه تولید نشدند.
 
این وضعیت در حالی است که قیمت خیار در بازارهای اصفهان روند کاهش نداشته است و به نظر میرسد ناهمنگی در نوع محصولاتی که باید در نقاط مختلف کشت شود و از سوی دیگر عرضه نامتناسب آن تنها زیان کشاورز را به دنبال دارد.
 
حالا این وضعیت به پیازکاران نیز سرایت کرده است و نرخ این محصول در زمین کشاورزی تا میدان میوه و تره بار از زمین تا آسمان متفاوت است ولی هیچ مرجی هم پاسخگوی زیان کشاورزان و سودی که دلالان از این وضعیت به جیب می زنند نیست.
 
 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه،گفت: عدم بازار فروش مطمئن یکی از دغذغه های اساسی کشاورزان است زیرا دلالان محصولات کشاورزان را با بهای ناچیز به جیب می زنند.

سید نا صر موسوی لارگانی درباره وضعیت  نوسان نرخ پیاز در بازار  کشور،گفت: دلالان سود گرانی پیاز را به جیب می زنند، افزایش چند برابری پیاز از تولید کننده تا مصرف کننده، هیچ گونه منفعتی به کشاورزان نمی رساند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ضرر 40 میلیارد تومانی به  پیازکاران برای ماندن محصول بر روی اراضی کشاورزی را  در شرایطی امسال  شاهد بودیم که در مقطعی نرخ پیاز بویژه در کلان شهرها به میزان  چند برابری  از تولید کننده تا مصرف کننده  با افزایش روبرو شده است.

موسوی لارگانی ، افزود:گرانی پیاز  هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد،زیرا زمانی که کشاورزان  نمی توانند  محصول خود  را بفروش برسانند  تا حتی هزینه کارگرانشان را بدهند، به کدام  دلیل باید شاهد گرانی چند برابری پیاز  در بازار  باشیم؛ بنابراین دولت باید برای جلوگیری  به ضربه زدن  به  اقتصاد معیشتی  کشاورز و مصرف کننده با  ابزارهای  نظارتی  به این موضوع ورود کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه گرانی پیاز با اقتصاد نامنظم و بدون مشتری مانده محصول کشاورزان در تناقض  است، یادآور شد: سزاوار نیست کشاورزی که با زحمات فراوان محصولاتش را تولید می کند نه تنها سود ببرد، بلکه  نظاره گره  این موضوع نیز باشد که برخی افراد که هیچ دستی در  تولید ندارد، بهای زحماتشان را به جیب بزنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار