استاندار قم:

ظرفیت های بخش خصوصی برای تقویت صنایع کوچک به کار گرفته شود

استاندار قم گفت: ظرفیت های بخش خصوصی باید برای تقویت صنایع کوچک به کار گرفته شود.
کد خبر: ۴۶۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۱ 11 June 2015
به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق صالحی منش عصر چهارشنبه در مراسم رونمایی از نخستین تیمچه ابریشمی کشور در سالن جواد الائمه (ع) استانداری قم اظهار داشت: با توجه به تمرکز بیش از 300 واحد تولید کننده فعال و 400 واحد پشتیبانی و خدمات تولید فرش نظیر صادر کنندگان، طراحان، نقاشان و رفو گرها در قم، فرش این استان بویژه فرش ابریشمی از یک ویژگی خاصی برخوردار است.

استاندار قم با اشاره به تولید ابریشم و مواد اولیه فرش در داخل، تصریح کرد: هر چند شروع این کار سخت و دشوار است، ولی کاری مثمرثمر و یک کار استراتژیک برای تولید فرش ابریشمی در استان خواهد بود.

وی با بیان اینکه فرش قم از آبروی خاصی در جهان برخوردار است، گفت: در چین و اروپا امتیاز خاصی برای این کالا قائل هستند، لذا بانک های دولتی به خصوص بانک صنعت و معدن باید این بخش را یاری کنند تا از رکودی که در تولید این محصول بومی استان بوجود آمده است جلوگیری شود. 

صالحی منش با اذعان به اینکه نباید از کارهای سخت و کارهایی که در ابتدا توجیه اقتصادی ندارد، سر باز زد، افزود: با مطالعه وضعیت کشورهای در حال رشد و همچنین کشورهایی که روزگاری در تحریم بوده و جزء ورشکستگان اقتصادی محسوب می شدند، به خوبی درمی یابیم که دولت ها و نظام های سیاسی حاکم بر این کشورها در مقطعی سیاست های سخت و ریاضتی را در پیش گرفتند.

وی با بیان اینکه سیاست های اتخاذ شده در این کشورها در ابتدا نارضایتی های عمومی را در پی داشت، افزود: ولی پس از گذشت یکی دو سال طرح های آنها نتایج خوب و مثبتی را بر روی اقتصاد کشور تحت حاکمیتشان گذاشت و موفق شدند بواسطه اعمال سیاست های ریاضتی یک بازار کار و یک میدان وسیع اشتغال خوبی را ایجاد کنند، و با رشد سرمایه گذاری ها تورم را کاش دهند.

استاندار قم با تاکید بر اینکه باید در برخی مواقع یک تصمیم سخت به یک تصمیم خوب ترجیح داده شود، افزود: باید بین سیاست های اقتصادی سخت و دشوار و همچنین سیاست های آسان حد وسطی را قائل شویم، تا شرایط لازم برای اشتغال زایی در استان و کشور فراهم شود.

صالحی منش با اشاره به فراهم بودن شرایط برای تولید مواد اولیه بافت فرش، تصریح کرد: در استان های مختلف کشور از جمله خراسان رضوی، گیلان، مازندران و حتی قم امکان تولید کرم و نخ ابریشم وجود دارد، که با توجه به این وضعیت نباید این کار به کلی در کشور رها و کنار گذاشته شود.

استاندار قم با با اشاره به ضرورت توجه به صنایع کوچک به خصوص فرش، خاطرنشان کرد: امروز جهان به مساله صنایع کوچک توجه خاصی دارد، و این مساله در کشورهای مختلف غربی و شرقی نتایج قابل توجهی را برای آنها به همراه داشته است.

صالحی منش با تاکید بر استفاده از همه ظرفیت ها و قابلیت های بخش خصوصی در این زمینه، تصریح کرد: بدون شک بخش خصوصی توانمند است و این بخش بیش از دولت نگران سرمایه های خود است، و تمام وجود و توان خویش را در مسیر سرمایه گذاری های انجام داده به کار می گیرد و همه گونه عمل می کند، تا از غافله عقب نماند.

وی همچنین با بیان اینکه بخش دولتی چه در صنایع بزرگ و سنگین و چه در صنایع سبک این توان را به کار نمی گیرد، افزود: در پروژه های قم فاصله بین بخش خصوصی و دولتی زیاد است و در بخش خصوص حتی یک گرم سیمان و یا قطعه کوچک آهن اسراف شده را نیز نمی بینیم، ولی در پروژه های دولتی ورق های آهن و تیر آهن های بزرگ و خیلی از مصالح ساختمانی فرسوده و از بین رفته زیادی وجود دارد و کسی هم احساس دلسوزی و نگرانی نمی کند، چرا که همه یکدیگر را مقصر می دانند و نهادهای نظارتی را مانع پیشرفت پروژه ها معرفی می کنند.

وی با بیان اینکه ساختمان جدید استانداری در زمان دولت فعلی به بهره برداری رسید، افزود: این پروژه که از 10 سال پیش آغاز شده بود به دلیل مشکلات مالی افتتاح آن به تعویق افتاده بود، ولی به کمک بخش خصوصی این کار میسر شد، در حالی که اگر قرار بود در مورد آن به صورت پروژه ای اقدام و عمل شود و هر بخش این ساختمان به یک شرکت و یک کارفرما واگذارشود، این ساختمان هیچ وقت به بهره بره برداری نمی رسید.

استاندار قم با بیان اینکه باید امروز مدیران دولتی نسبت به اموالی که در اختیار دارند، نگاه یک دهه پیش را نداشته باشند، افزود: در دوران دولت های سازندگی و اصلاحات کشور از نظر مالی وضعیت خوبی داشت، و به هر ترتیب کشور بازسازی شد، ولی در دولت های نهم و دهم کشور با رکود اقتصادی مواجه شد و هم اکنون این وضعیت سخت تر شده است.

استاندار قم با بیان اینکه مشکلات مالی و پولی کشور روز افزون است، افزود: در صورتی که مذاکرات هسته ای به موفقیتی نرسد، یقینا لحظه به لحظه و ساعت به ساعت با مشکلات جدی تری از نظر تحریم مواجه خواهیم شد، بدان معنا که این تفاهم که در ژنو منعقد شد، مجددا لغو و تحریم های جدید علیه کشور وضع می شود.

وی اتکا به بخش خصوصی را بهترین راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: بخش خصوصی به هیچ وجه از تحریم هراسی ندارد و فقط توزیع و فروش کالا برای این بخش حایز اهمیت است.

این فرش ابریشم که بر خلاف دیگر فرش های بافت شده ابریشم در کشور، ابریشم آن تولید داخل است، در ابعاد 60 در 90 سانتی متر به صورت جداگانه هر کدام به مدت 10 ماه به وسیله دو بافنده زن قمی بافته شده است. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار