مدیرکل منابع طبیعی قم:

روش های غیر علمی آبیاری، باعث اتلاف 60 درصدی آب می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم، گفت:روش غیرعلمی ، رهاسازی و تبخیر آب در مزارع و روش نامناسب انتقال به مزارع باعث اتلاف 60 درصدی آب در بخش کشاورزی می شود.
کد خبر: ۴۶۹۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹ 30 July 2017
به گزارش تابناک قم، سید محمد تقی سجادی با اشاره به راهکارهای درست مصرف کردن آب دربخش کشاورزی افزود:کشاورزان باید با استفاده از روش های نوین آبیاری، نصب کنترل هوشمند آب درچاه ها، تغییر الگوی کشت، کاشت گیاهان مقاوم به کم آبی و سایر روش ها، مصرف آب را مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به این که منابع آبی کم است باید با برنامه ریزی و صرفه جویی در بخش های مختلف راندمان مصرف آب ارتقا پیدا کند.

سجادی خاطرنشان کرد: اگر منابع آبی در هر حوزه ای از جمله بخش کشاورزی، صنعتی و خانگی به صورت درست استفاده و مدیریت شود این منابع برای نسل های آینده باقی می ماند.

وی افزود: براساس مطالعات، طرح هایی از جمله پوشش گیاهی مناسب، احداث سازه های کنترلی و تنظیمی، جلوگیری ازخسارت های سیل و روش هایی برای نفوذ آب درسفره هایی زیرزمینی و مدیریت دربخش مصرف باید اجرایی شود تا منابع طبیعی و آبی دچار وضعیت نامناسب نشود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر کم آبی یک موضوع بین المللی است و به علت موقعیت جغرافیایی و اقلیمی کشورمان و تغییر درنوع بارندگی و شدت یافتن تبخیر به منابع آبی آسیب وارد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم، با اشاره به این که بهبود پوشش گیاهی نیازمند نفوذ آب در خاک دارد گفت: در برخی از مواقع ازجمله وقوع سیلاب ها، آب فرصت نفوذ در زمین را ندارد ضمن این که حجم آب تولیدی به شکل های مختلف که در سفره های زیرزمینی ذخیره شدند نیز با استفاده نادرست از دسترس خارج می شود.

وی بیان داشت: بایستی کنترل درست بر روی برداشت آب از چاه ها صورت بگیرد تا حجم ورودی آب به چاه ها و با حجم برداشتی تعادل داشته باشد این درحالی است که سال به سال به علت برداشت بی رویه، سطح آب زیرزمینی پایین رفته و کیفیت آب به سمت شور شدن می رود.

وی با بیان این که حدود 90 درصد آب دربخش کشاورزی صرف می شود گفت:باید به نحو درستی آب از سفره های زیرزمینی برداشت شود. 

وی با راهکارهای درست مصرف کردن آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: کشاورزان باید با استفاده از روش های نوین آبیاری، نصب کنترل هوشمند آب درچاه ها، تغییر الگوی کشت، کاشت گیاهان مقاوم به کم آبی و سایر روش ها، مصرف آب را مدیریت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم، تصریح کرد: اعتباراتی برای این اداره کل نیز ابلاغ شده است تا طرح های آبخیزداری را در جهت کنترل سیلاب و جلوگیری از هدر رفت آب انجام دهیم که این امر به تغذیه زمین های کشاورزان کمک شایانی می کند.

وی به روش های استفاده از منابع آبی غیرمتعارف پرداخت و گفت: بایستی از پساب ها در آبیاری و توسعه فضای سبز شهری استفاده کرد و با روش های نوین آب های شور را به شیرین تبدیل کرد.

سجادی با اشاره به این که 10درصد آب در بخش صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد گفت: مشترکان استفاده از آب در بخش خانگی نیز قابل توجه است از این رو باید با فرهنگسازی مصرف درست آب در جهت کنترل بحران کم آبی اقدام کرد.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار