صادق نجفی شهردار تبریز:

هیچ اولویتی به اندازه نجات جان حاشیه‌نشینان مهم نیست

شهردار تبریز گفت: اراده شهرداری تبریز برای رفع معضل حاشیه‌نشینی، ابعاد اجتماعی و اقتصادی این طرح بزرگ را به موازات هم، مورد توجه قرار داده است .
کد خبر: ۵۲۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹ 24 June 2015
دکتر صادق نجفی، در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز، با بیان این مطلب اظهار داشت: بدون نهادینه‌شدن باور تحول در بخش حاشیه‌نشین و مشارکت حاشیه‌نشینان عزیز، نمی‌توان به ایجاد تغییر اساسی در این بخش امید داشت .

وی ادامه داد: به همین منظور، ضرورت اجرای یک حرکت اساسی در بخش‌های حاشیه‌نشین و توجیه چهره‌به‌چهره این ضرورت به حاشیه‌نشینانی عزیزی که حتی بعضاً تمایلی به ایجاد تغییر در سکونتگاه خود ندارند، مورد توجه مجریان عمرانی شهرداری تبریز بوده است .

شهردار تبریز با بیان این‌که بخش‌هایی را که دولت به عنوان مناطق حاشیه‌نشین، مد نظر قرار داده، باید با جابجایی، مقاوم‌سازی یا مجددسازی، مورد بازنگری قرار بگیرند، اظهار داشت: در این راستا، شهرداری، مطابق طرح تفصیلی وارد عمل شده و با خرید 48 هکتار زمین از وزارت مسکن و شهرسازی خریداری در چند نقطه از شهر، از جمله شهرک اندیشه، حرکت‌های جدی برای انتقال حاشیه‌نشینی را پی‌ریزی کرده‌است .

دکتر نجفی تصریح کرد: این طرح، در واقع یک طرح کشوری و سراسری است که طبق آن، وزارت مسکن و شهرسازی، استانداری‌ها و شهرداری‌ها، با همکاری شرکت‌هایی که روند اجرای طرح را سرعت ببخشند، اقداماتی را پیگیری می‌کنند. وظیفه این شرکت‌، در استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز بر عهده شرکت انبوه‌سازان مسکن گذاشته شده است .

وی اضافه کرد: طبق تفاهم‌نامه منعقده، وزارت مسکن و شهرسازی وظیفه تامین زمین و تسهیلات بانکی، استانداری‌ها وظیفه هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی برای تامین زیرساخت‌ها و شهرداری‌ها وظیفه صدور پروانه و آماده‌سازی شرایط و خرید تضمینی برای واگذاری به افراد را بر عهده دارند.

شهردار تبریز با بیان این‌که اجرای تفاهم‌نامه در 11 هکتار از مجموع 48 هکتار مدنظر شهرداری است، تصریح کرد: طبق مفاد تفاهم نامه، شرکت طرف قرارداد، بدون این که هزینه‌ای از شهرداری دریافت کند، اقدامات اجرایی خود را آغاز می‌کند؛ در ادامه و با اتمام نیمی از اجرای پروژه، 40 درصد تعهدات مالی شهرداری و پس از پایان نیز 40 درصد بعدی از سوی شهرداری تبریز پرداخت می شود؛ 20 درصد باقی مانده نیز بعد از اتمام کامل مراحل، پرداخت می‌شود .

وی افزود: به این ترتیب، به جای این‌که خودمان تصدی‌گری کنیم، شرکتی دیگر بر اساس مطالعات وارد عمل می‌شود .

شهردار تبریز اظهار داشت: در واقع، این شیوه منطقی، اقتصادی و تجربه‌شده، مبتنی بر «مدیریت بدون پول» و نوعی بازی برد-برد است؛ به این ترتیب، بجای هزینه کردن در اول اجرای پروژه، برای پایان پروژه تضمین می‌دهیم .

دکتر نجفی با تاکید بر این‌که از نظر شهرداری، هیچ اولویتی به اندازه نجات جان شهروندان حاشیه‌نشین نیست، خاطرنشان کرد: معتقدم اگر بتوانیم این کار را با سرعت انجام دهیم و از بین سه هزار نفر، به عنوان مثال یک‌سوم را طریع انتقال دهیم، باز هم کار بزرگی صورت داده‌ایم .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جعفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
سلام. به امید روزی که تبریز و تبریزی لایق نام خود باشد. حاشیه نشینی هم مانند تکدی گری بی معنی شود.
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار