حمایت مالی از بهره برداران بخش منابع طبیعی یزد

رییس اداره ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی استان یزد گفت: بهره برداران بخش منابع طبیعی تحت حمایت های مالی صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی قرار می گیرند.
کد خبر: ۵۷۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹ 05 July 2015
به گزارش تابناک یزدعلیرضا امینی در نشستی با موضوع توانمند سازی شرکت تعاونی منابع طبیعی و آبخیزداری در اردکان افزود: شرکت های تعاونی و صندوق توسعه منابع طبیعی در واقع ابزار و وسیله حمایتی برای رسیدن به اهداف مهمتر می باشند .
وی اضافه کرد: در واقع تشکیل این صندوق وسیله ای برای رسیدن به بهره برداری پایدار و اقتصادی در منابع طبیعی است .
امینی با بیان اینکه از دیگر اهداف این صندوق بهبود معیشت و درآمد پایدار بهره برداران عرصه های منابع طبیعی است گفت: وقتی که بهره برداری اقتصادی از عرصه های منابع طبیعی توسط خود مردم و حمایت و یاری دولت انجام شود مسلما خود مردم ضامن و حافظ عرصه های منابع طبیعی خواهند بود.
امینی افزود: تخریب هایی منابع طبیعی به این دلیل است که بهره برداری اقتصادی و درآمدزایی در این عرصه ها تعریف نشده است و مرتع دار و دامدار در نهایت عرصه را جهت معدن کاری ویا احداث صنایع واگذار می کند.
وی گفت: متاسفانه عموما کارهای صنعتی و معدنی مخرب منابع طبیعی و محیط زیست است و باعث آلودگی و افزایش گرما می شود که با شرایط کشور ما اصلا سازگار نیست .
رییس اداره ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی استان یزد ادامه داد: برای همین سازمان جنگل ها با توجه به وسعت عرصه های منابع طبیعی در کشور و همچنین استان یزد باید حفاظت منابع طبیعی برای نفع عموم ملت انجام شود و حفظ آب و خاک برابر با حفظ و بقای زندگی است.
امینی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از گیاهانی که در عرصه مراتع هستند به عنوان داروهای گیاهی حیاتی و مهم در درمان بیماری هایی نظیر سرطان ، فشارخون و ایدز از انها استفاده می شود افزود: وقتی این گیاهان را ازدست بدهیم تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی که میلیون ها سال به تکامل رسیده از دست می رود و به راحتی از این لحاظ کشوری فقیری می شویم.
وی با بیان اینکه اگر منابع طبیعی را حفظ کنیم همه محسنات قابل دستیابی است و حفظ منابع طبیعی در گرو این است که پتانسیل هال و ظرفیت ها بهره برداری اقتصادی سازگار و پایدار برایش تعریف و شناسایی کنیم ادامه داد: وظیفه دولت این است که در حمایت از کارهای اقتصادی پایدار در عرصه های منابع طبیعی ، صندوقی تشکیل شود .
امینی تصریح کرد: بنابراین دامداران، بهره برداران مرتع و ساکنان روستایی باید انگیزه و امید داشته باشند و فکرهاو ایده های خودشان را مطرح و پیگیری کنند .
رییس اداره ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی استان یزد گفت: در آن صورت است که دامدار فقط معیشتش بستگی به استفاده از مرتع در قالب دامداری وپرورش دام است بلکه در قالب تشکیل تعاونی ها و ارائه طرح های اقتصادی و زود بازده معیشت های اقتصادی ، پایدار و سازگاری که منابع طبیعی را تخریب نمی کند و در بلند مدت برایشان درامد زا است ایجاد می شود .
امینی گفت: خوشبختانه در تمام شهرستان ها این تعاونی ها تشکیل داده ایم و ازفرمانداران، بخشداری ها ، دهیاری ها و کسانی که ارتباط مستقیم با روستائیان دارند و مشکلاتشان را می دانند و نیز رسانه های جمعی نظیر خبرگزاری ها و صدا وسیما درخواست می کنیم در این زمینه اطلاع رسانی نمایند.
وی ادامه داد: بدین وسیله مردم ، دامداران و فارغ التحصیلان منابع طبیعی در قالب تشکل ها یکجا شوند کار کنند و در قالب تعاونی ها طرح ها و ایده های مختلفی که به نظرشان می رسد که از لحاظ اقتصادی و بالا بردن سطح معیشت مردم می تواند موثر باشد مطرح کنند تا از انها حمایت و پشتوانی مالی شده و در نهایت اجرایی شوند .
امینی اظهار کرد: دولت به این نتیجه رسیده که باید مردم را وارد صحنه کرد تا بتوان منابع طبیعی را حفظ کرد چون افرادی که به صورت مستقیم وغیرمستقیم درقالب بهره بردار، روستایی ، عشایر و دامدار فعال هستند از بهترین محافظان منابع طبیعی به شمار می روند.
49درصد سرمایه اولیه صندوق حمایت از توسعه بخش منابع طبیعی را دولتی و 51 درصد از سوی تعاونی های بخش کشاورزی تامین می شود.
اردکان با 80 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است. ک/2
7544/ 6197

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبیر: newsroom@irna.ir
تماس بی واسطه با مسئولین
باشگاه مخاطبان ایرنا
برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده:     *
پست الکترونیک:     
موضوع از شما گزارش از ما:
سخن شما با مسئولین:
ارسال یادداشت:
      [Security Code] [کد دیگر]
کد امنیتی     
    ارسال

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار