پلهای مازندران باید بتنی باشد

کد خبر: ۷۸۳۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴ 28 September 2019

عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه نوشیروانی بابل گفت: مازندران که رطوبت و احتمال خوردگی سازه‌ها بالا بوده استفاده از سازه‌های بتنی از نظر اقتصادی، مقرون به صرفه‌تر است.

حامد حمیدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه سازه‌های امروزی برای ساخت پل را می‌توان از دو دیگاه طراحی اولیه و نظارت اجرا بررسی کنیم، اظهار کرد: از منظر طراحی، آئین نامه‌های معتبری وجود داشته که پایه و اساس آن از آئین‌های آمریکایی و اروپایی است و طبق نشریه ۱۳۹ سازمان مدیریت برای بارگذاری پل‌ها، نشریه ۳۸۹ برای طراحی پل‌های بتن آرمه، نشریه ۳۹۵ برای طراحی پل‌های فولادی و نشریه ۵۱۱ برای بهسازی پل‌های موجود، مشکل خاصی برای پل‌های متعارف نداریم.

وی بااشاره به اینکه مهندسینی که در واقع تبحر، تخصص و دانش طراحی را داشته باشند، خروجی طراحی خوبی بر اساس آئین‌نامه‌های متعارف خواهند داشت، تصریح کرد: در مناطقی مثل مازندران که رطوبت و احتمال خوردگی بالا است، سازه‌های بتنی، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است زیرا پوشش کامل بتنی می‌تواند تا حد زیادی، زمان خوردگی و نفوذ شرایط بد جوی را به تاخیر بیندازد.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه نوشیروانی بابل گفت: برای سازه‌های فولادی راه حلی شامل حفاظت کاتدی وجود دارد و با این عمل می‌توان از خرده شدن و زنگ زدن فولاد در مازندران جلوگیری کرد.

حمیدی خاطرنشان کرد: باتوجه به سطح علمی دانشگاه‌ها در آینده سازه‌ها، به سمت سبک‌تر شدن و پر مقاومت شدن مصالح می‌روند یعنی ساختمان یا پل‌هایی که احداث می‌شود تاب‌آوری بیشتری در مقابل زلزله را خواهند داشت و  دانشگاه‌ها با استفاده از تکنیک یافتن فرم یا شکل بهینه سازه‌ها به نوع بارگذاری سازه‌ای بهینه  طراحی کنند.

وی تصریح کرد: عملیاتی کردن تاب آوری پل در مقابل زلزله به زمان بیشتری نیاز دارد زیرا باید بحث اقتصادی و تکنیک‌های اجرایی آن حل شود که در واقع این عمل، در حال شکل‌گیری است و فرم کلی سازه‌ها قابل تغییر می‌شود.

 عضو هیئت علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه نوشیروانی بابل یادآورشد: در کشور ما، مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی نشریات و کتبی را منتشر می‌کند که یکی از این کتاب به نام سازه‌های نوین بوده که دارای سبک و دوام بالایی هستند و شامل سازه‌های ال اس اف(سازه‌های سبک فولادی)، سازه‌های بتنی پیش ساخته و سازه‌هایی که قابلیت تولید انبوه با هزینه کمتری در شهرک‌ها و اجتماعات دارند، در این کتاب معرفی شدند.

حمیدی اظهار کرد: در کشور ما با توجه به شرایط آب و هوایی، سیستم سازه‌ای که بتواند در برابر بارهای وارده و توان باروری مقاومت را داشته باشد، از ارکان مطلوبی برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار