نطریه بقای اصلح و مدیریت کرونایی آمریکا و انگلیس

رفتار ابتدایی دولت های انگلیس و آمریکا در مواجهه با ویروس کرونا برای دنیا تعجب آور بود چه اینکه این دولت ها جزو دول پیشرفته دنیا محسوب میشوند و انتظارات بر آن بود که با اقدامات آنها ، نرخ ابتلا و مرگ و میر پائین تر از استاندارد جهانی باشد اما چنین نشد.
کد خبر: ۸۳۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳ 08 April 2020

به گزارش تابناک تبریز، رفتار ابتدایی دولت های انگلیس و آمریکا در مواجهه با ویروس کرونا برای دنیا تعجب آور بود چه اینکه این دولت ها جزو دول پیشرفته دنیا محسوب میشوند و انتظارات بر آن بود که با اقدامات آنها ، نرخ ابتلا و مرگ و میر پائین تر از استاندارد جهانی باشد اما چنین نشد.

ابتدا این بیماری توسط روسای راست گرای دو کشور دست کم گرفته شد و البته بعد از دوهفته ، با فشار افکار عمومی ، هر دو تن به نوعی محدودیت ها و برخوردهای جدی با این بیماری شدند. اما این ماجرا یک ریشه فلسفی اجتماعی دارد که در این نوع کشورها بسیار تنومند است. برای توضیح این مطلب کمی در مورد اسپنسر و مکتب جنجالی اش بخواتیم.


هربرت اسپنسر ، دانشمند انگلیسی قرن نوزدهم است که هرچند جزو جامعه شناسان محسوب نمی گردید اما طرح یک نظریه علمی توسط او ، وی را به یکی از موثرین علوم انسانی بخصوص در حوزه جامعه شناسی و سیاست تبدیل نمود . اسپنسر قبل از داروین ( زیست شناس معروف که با نظریه ای با نام تکامل انواع معروف است )نظریه بقای اصلح را طرح کرده بود . خلاصه این نظریه این است که طبیعت به عنوان یک ارگانیسم زنده ( جامعه ، فرد، محیط زیست و .. همگی ارگانیسم های زنده ودینامیک هستند) از طریق حذف عناصر و موجودیت های ناقص و ضعیف خود نسبت به تقویت بنیان های وجودی خود اهتمام می ورزد . او مدعی بود ، این کار از روی حساب و کتاب است نه تصادف .


این نگرش او بخصوص اینکه ، جامعه مانند موجود زنده ای است که فعل و انفعال او موجب حذف گونه های ضعیف مانند فقرا ، بیماران ، سالمندان و .. به نفع طبقه متوسطه ، اشراف و زورمندان و نخبگان جامعه میشود ، بسیار حائز اهمیت بود و با فرهنگ انگلیسی تطبیق زیادی داشت . همین انطباق یکی از دلایل محبوبیت اسپنسر و البته متعاقبا شکل گیری یک جریان فکری فلسفی عمیق متاثر از او در انگلستان و عموما کشورهای آنگلوساکنس شد. یک بار از او پرسیدند اگر شما یک استاد دانشگاه با دهها سال سابقه زحمت و خدمت باشید ، چگونه ممکن است یک استاد جوان بیاید و جای شما را بگیرد آیا این عادلانه است ؟ گفته بود اگر من آنقدر قوی نیستم که بتوانم به لحاظ علمی بر او غلبه کنم، باید توسط سیستم حذف شوم و این ناراحت کننده نیست .


حال شاید از ترامپ و جانسون بپرسید چرا در برابر این بیماری در روزهای نخست این چنین بی خیال بودید ، پاسخ بشنوید چو این نوعی روند طبیعی طبیعت است . این ویروس بخشی از واقعیت های طبیعت است که آمده است ضعفا را به نفع اقویا حذف کند ، در این داستان چرا ما باید مداخله کنیم؟


البته معتقد نیستم ، این پاسخ ، قطعا از سوی این دو دولتمرد آنگلوساکسن شنیده خواهد شد اما ایمان دارم ، بخشی از فرهنگ این کشورها شدیدا متاثر از آموزه های اسپنسر و نظریات جنجالی اوست که امروزه در بین محافظه کاران خریداران جدی ای دارد.

 

غلامرضا منصوری کارشناس ارشد جامعه شناسی

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار