وضعیت ساخت وسازها در کشور وخیم است

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمر مفید ساختمان در کشور فقط 30 سال است، گفت: برخی از ساختمان‌های کشور اصلا فرسوده ساخته می‌شوند.
کد خبر: ۸۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۹ 26 February 2015

سید مهدی هاشمی در نخستین همایش تخصصی بازآفرینی پایدار محله‌های هدف سبزوار با بیان اینکه مسئله سکونتگاه‌های غیر رسمی از معضلاتی است که مسئولان در سطوح مختلف با آن دست به گریبان هستند، اظهار داشت: متاسفانه امروز بسیاری از شهرها در این زمینه دارای بحران جدی هستند که بعضا در برخی از آنها از این بحران با عنوان سرطان خاموش یاد می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای درمان این مسائل و معضلات اقدامات ویژه‌ای صورت گیرد، تصریح کرد: برگزاری این همایش‌ها می‌تواند در این زمینه راهکارهای خوبی را ارائه کند تا مسئولان بتوانند با یک عزم جدی برای حل این مشکلات گام بردارند.

وی با بیان اینکه ما در بافت‌های فرسوده با مشکلات جدی مواجه هستیم، یادآور شد: ساکنان این بافت‌های فرسوده که عموما در مناطق مرکزی شهرها ساکن هستند به سرعت به سمت مناطق حاشیه‌نشین برای زندگی و سکونت روی می‌آورند که این مسئله از معضلات مهمی است که اگر به آنها رسیدگی نشود در آینده هزینه‌های سنگینی را برای ما در پی خواهد داشت.

هاشمی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل مناطق حاشیه‌نشین مسئله گسست‌ها و آسیب‌های اجتماعی است، گفت: پایداری و بهسازی محلات، ارتقاء سطح زندگی آحاد مختلف جامعه، جلوگیری از توسعه فرسودگی بافت‌های شهری و ... از راهکارها مقابله با این مسائل است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید با برنامه‌ریزی‌های میان مدت وضعیت را بهبود ببخشیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما هیچگاه به راهکارهای بلند مدت و اساسی در این زمینه توجه نمی‌کنیم و دلیل آن این است که افراد مسئول می‌خواهند تا کارها و برنامه‌ها را در درون مدیریت و زندگی خود اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه معضلات سکونتگاه‌های غیر رسمی همواره متوجه آیندگان نیز هست، گفت: بافت‌های سکونتی در مناطق فرسوده غیر پایدار است و جمعیت ساکن در آن نیز غیر پایدار هستند و اگر این جمعیت غیر پایدار کنترل نشود به ناپایداری در سطح شهر می‌رسیم.

هاشمی با بیان اینکه برای پایداری این مناطق باید ابتدا وضعیت اقتصادی و فرهنگی این محلات را پایدار کرد، ادامه داد: برای اجرای این برنامه نیازمند به عزم ملی و همکاری همه جانبه بین مسئولان هستیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله رعایت کیفیت ساخت‌ و سازهای شهری نیز گفت: متاسفانه وضعیت ساخت‌ و سازهای وخیم است و نباید گذاشت در وضعیت ساخت‌ و سازها از این بدتر شود.

وی با بیان اینکه عمر مفید ساخت یک ساختمان در کشور فقط 30 سال است، ادامه داد: برخی از ساختمان‌های کشور اصلا فرسوده ساخته می‌شوند.

هاشمی با بیان اینکه یک سوم اقتصاد کشور از صنعت ساختمان تامین می‌شود، یادآور شد: این نوع نگاه و ساخت‌ و ساز با مدل‌هایی مانند اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد و متاسفانه سبب بروز آسیب‌های محیط زیستی نیز شده است.

وی با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس آمادگی کاملی برای کمک به ارتقا مناطق حاشیه‌نشین و رفع معضلات آن دارد، اضافه کرد: ما آمادگی داریم تا در این زمینه قوانین مورد نیاز را تصویب و قوانین مضر را متوقف کنیم تا بتوانیم در این زمینه گام برداریم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محله‌سازی، جلوگیری از تخریب، توجه به شبکه حمل و نقل عمومی، شبکه معابر و پیاده‌سازی شبکه تجهیزات از موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد؛ گفت: توجه به جذب مشارکت‌های عمومی، کمک گرفتن از بخش خصوصی و توجه به نظام اجتماعی نیز باید در دستور کار مسئولان باشد.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار