نقش مهارت آموزی در توسعه اقتصاد دانش بنیان با رویکرد آینده پژوهی اقتصاد مقاومتی

معاون آموزشی و دانشجویی مرکز آموزش شهید سرداری سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: نقش مهارت آموزی در توسعه اقتصاد دانش بنیان با رویکرد آینده پژوهی اقتصاد مقاومتی بر هیچ کس پوشیده نیست و در واقع مهارت چیزی جزء توانائی بکارگیری دانسته ها نمی باشد.
کد خبر: ۸۷۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹ 01 September 2015
به گزارش تابناک تبریز، دکتر علیرضا دهناد در گفتگو با خبرنگاران ضمن اعلام این مطلب افزود: کشورمان در سی سال تحریم توانسته است آنها را به خوبی دور بزند و امروز با توجه به مباحث پسا تحریم تنها با ایجاد کار و تولید کار آفرینی می تواند با ایجاد یک کشور به شکل کارگاه بزرگ در جهان کار آمدی خود را به انجام رساند و به عنوان یک ابر قدرت صنعتی نو ظهور مطرح گردد.

وی ادامه داد: در واقع مهارت چیزی به جزء توانائی بکارگیری دانسته ها نمی باشد و در فرهنگ کهن ایران زمین به معنای زیرکی و زبردستی معنا شده است.

دکتر دهناد افزود: مهارت را امروزه در دو حوزه عمومی و تخصصی مطرح می نمایند که در خصوص مباحث عمومی آن در علوم اسلامی تاکیدات فراوانی از امامان و پیامبران گردیده است که از آن جمله مهمترین آنها کارگروهی و خودجوشی است در حالیکه مهارت تخصصی بر اساس شرایط زمان کسب می گردد که در این خصوص تاکیدات فروانی از رهبر معظم انقلاب در جلسات فراوانی بیان گردیده است که از فرمایشات گرانبار ایشان اهمیت جهاد علمی برای اتصال علم به صنعت جهت ایجاد امید در بخش اقتصادی مقاومتی و نیل به فعالیت های اقتصادی دانش بنیان می باشد.

وی اظهار کرد: در واقع امروزه نوآوری در فضای علم باعث کارآفرینی و تولید ثروت و در نهایت مهارت تخصصی خواهد شد و اگر متخصصین امر از بدعت و نوآوری در وادی علم بیمناک نباشند و به صورت انگیزه عام به ایجاد فرهنگ مهارت گرایی روی آورند از دستیابی به قله های موفقیت بهره مند خواهند شد و کسب مهارت به همراه دوری از تقلید ترجمه و پیدا کردن شجاعت و ایجاد ضرورت ابتکار در هر رشته از اصول مورد نیاز جامعه می باشد و این عمل بنا به فرموده مقام معظم رهبری، تولید علم بجای وابستگی به لوکوموتیو غرب می باشد و این موجب جهد علمی و فوران از درون خواهد شد و در نتیجه برای کشور تقویت مهارت در محیط کار را به ارمغان خواهد آورد و موجب رونق بخشی تولید ملی خواهد گردید.

معاون آموزشی و دانشجویی مرکز آموزش شهید سرداری سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در واقع کشور در حال گذر از دوره سوم رابطه بین نظام آموزش و مهارت سازی می باشد در این دوره بازسازی مجدد و نزدیک شدن دوباره نظام های آموزش ومهارتی با بازار کار می باشد و در این دوره ارزش و اصالت مدارک بالاتر برای دستیابی به مشاغل و مزیت های اقتصادی جای خود را به تجربه و مهارت و تخصص ناشی از فعالیت در محیط کار داده است.

دکتر دهناد افزود: این دوره از دو دهه گذشته ظاهر شده است به تدریج و مستمر موجب ارتباط هر چه بیشتر آموزش و مهارت با بازار کار شده است، به گونه ای که تجربه و آموزش توام با کار و ارتباط بین مهارت و کسب و کار نقش برجسته ای یافته است.

وی بیان کرد: به تدریج در کنار گذراندن دوره های آموزشی مدت دار و دوره از محیط کسب و کار مساله تجربه و مهارت اندوزی برای تربیت منابع انسانی ارزش مهمتری پیدا کرده است بطوریکه این دوره در اقتصاد جهانی بر مبنای داننده دانش و مهارت بنیان تعریف و رویکرد جدید به مساله دانش بوجود آورده است.

وی گفت : آینده پژوهی در نوآوری علمی در واقع راه های نارفته ای است که ما را باید به تفکر فراخواند در واقع باید استعدادی را که مغز و فکر ایرانی آن را دارد به کار اندازیم.

دکتر دهناد سخنان خود را با فرمایشات گوهر بار مقام معظم رهبری که می فرمایند "باید جرات داشته باشیم که فکر کنیم می توانیم نوآوری ـ کارافرینی ـ مهارت وتولید ثروت کنیم” به پایان برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار