ثبت ملی انگورملایر

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار است انگور ملایر ثبت ملی شود، گفت: در حال حاضر رقابت در این زمینه بین ملایر و تاکستان است که بیشتر انگور ملایر مورد توجه قرار دارد.
کد خبر: ۹۱۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹ 08 September 2015
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار است انگور ملایر ثبت ملی شود، گفت: در حال حاضر رقابت در این زمینه بین ملایر و تاکستان است که بیشتر انگور ملایر مورد توجه قرار دارد.

به گزارش تسنیم؛ علی نعمت چهاردولی در سومین دوره مسابقه خوشه برتر انگور این شهرستان با بیان اینکه امروز ملایر قطب انگور است، اظهار داشت: متاسفانه امروز بیشتر کشمش ملایر معروف است و توزیع می‌شود و انگور کمتر شناخته شده است.

وی با بیان اینکه محصولی که باغداران ما با هزار مشکل تولید می‌کنند به اسم کشورهای دیگر استفاده می‌شود، افزود: مسابقه خوشه برتر هرساله در ملایر برگزار می‌شود و درخواست داریم این مسابقه از وزارتخانه استارت خورده و به صورت ملی برگزار شود، همچنین یک خبر خوش نیز این است که قرار است انگور ملایر ثبت ملی شود.

چهادولی با بیان اینکه در حال حاضر رقابت در این زمینه بین ملایر و تاکستان است که بیشتر انگور ملایر مورد توجه است تا ثبت ملی شود، اظهار داشت: امسال باغ‌ها دچار سرمازدگی شد و نگران بودیم که مسابقه تعطیل شود اما دست به دست هم داده و این مسابقه برگزار شد.

وی با بیان اینکه مدل آبیاری و باغبانی در ملایر سنتی است، افزود: امروز ۱۱ هزار هکتار باغ انگور در ملایر وجود دارد اما با بحران اب و کاهش سطح آب های زیرزمینی مواجه هستیم و این نگران کننده است.

چهاردولی تصریح کرد: نیاز است ابتدا در زمینه شیوه آبیاری باغات و سپس ترویج باغبانی فراز یا ایستاده اقدام شود که با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده برای این مسئله امیدوار هستیم به این سمت پیش برویم. تسهیلات آبیاری تحت فشار برای گندم، جو و غیره وجود دارد و کشاورزان استفاده می‌کنند و امیدوار هستیم برای باغات هم این تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شود.

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: بیش از ۵ سال است با بحران آب مواجه هستیم و چاره‌ای جز مدیریت منابع آب نداریم، چاه‌های عمیق و نیمه عمیقی که حفر می‌شود، آفت و بلای کشاورزی ما هستند و کشاورزان به شدت از این مسئله رنج می‌برند.

احمد آریایی‌نژاد با بیان اینکه امسال علاوه بر خشکسالی با سرمازدگی نیز در شهرستان مواجه بودیم، افزود: قیمت محصولات کشاورزی یک مشکل عمده است، سال گذشته کشمش با ۳ هزار تومان به فروش رسید که امسال تلاش می‌کنیم به ۵ هزار تومان برسد اما باید فکر اساسی برای آن کرد که یکی از راه های آن کوتاه کردن دست واسطه ها است.

وی با اشاره به طلب کشاورزان از دولت گفت: هنوز هم تعدادی از کشاورزان پول گندم را از دولت نگرفتند و ما دائم باید التماس کنیم که این پول پرداخت شود درصورتیکه در بسیاری از استانهای گرمسیر این پول داده شده است.

آریایی‌نژاد افزود: باید فکری برای سال‌های آتی کرد که دست رنج کشاورزان ما از بین نرود یکی از مطالبات شهرستان این است که از محصولات خود شهرستان مانند کلوچه، شربت انگور، آب معدنی و غیره به جای تغذیه‌های مصنوعی در پذیرایی‌ها استفاده کنیم و این هزینه‌ها را از خود شهرستان تهیه کرده و شهرستان را حمایت کنیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار