حضور کشاورزان همدانی‌ درغنا

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان گفت: در کشور غنا به دنبال کشت فراسرزمینی هستیم.
کد خبر: ۹۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱ 08 September 2015
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان گفت: در کشور غنا به دنبال کشت فراسرزمینی هستیم.

به گزارش ایسنا؛"علی‌اصغر زبردست" در همایش بررسی راهکارهای پویایی واحدهای تحقیق و توسعه صنایع استان همدان و تحقق روابط متقابل صنعت و دانشگاه، با اشاره به اینکه دو کشور را برای برقراری اتاق مشترک به عنوان هدف پیگیری می‌کنیم، عنوان کرد: با ورود به آفریقا دنبال ایجاد اتاق مشترک با کشور غنا هستیم و دیگری عراق است.

وی افزود: در کشور غنا به دنبال کشت فراسرزمینی هستیم چراکه این کشور مستعد بوده و در 24 یا 25 شهریور ماه نیز سفیر این کشور به استان همدان سفر می‌کند.

وی افزود: در استان همدان با محدودیت آب و خاک مواجه هستیم که یا باید روش‌های کشت و آبیاری را اصلاح کنیم و یا باید برای کشت به فراسرزمینی بیندیشیم که در کشور غنا تقاضای 100 هزار هکتار زمین برای کشاورزی را داده‌ایم.

زبردست ادامه داد: به زودی شرکت سهامی عامی با عنوان توسعه خارجی در استان تشکیل می‌دهیم و سهام آن را نیز به مردم همدان منتقل می‌کنیم که در این مشارکت کنند تا بتوانیم در کشور غنا سرمایه‌گذاری انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه در استان 800 شرکت پیمانکاری و 400 شرکت انبوه‌ساز وجود دارد، خاطرنشان کرد: این شرکت در استان همدان با یک میلیون و 700 هزار نفر جمعیت کاری نمی‌توانند انجام دهند و بهترین راه این است که توان و ظرفیت خود را به بیرون از مرزها و به کشوری چون غنا که از صفر تا 100 به خدمات نیاز دارد منتقل کنند چراکه این کشور هیچ چیزی نمی‌تواند تولید کند.

وی اضافه کرد: در بخش سنگ‌های قیمتی از همدان گروهی متشکل از 80 تا 90 نفر به کشور غنا اعزام شده‌اند تا بر روی معادن طلای آن کشور مطالعه انجام دهند تا سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی در بخش دیگری اظهار کرد: زمانی که استاندار همدان بودم دستگاه‌ها در مقابل بحث آی‌.تی مقاومت می‌کردند اما امروز نگرش دستگاه‌ها تغییر کرده و به فناوری تمایل پیدا کرده‌اند.

وی افزود: کارخانجات خیلی دیر وارد مقوله تحقیق و توسعه شده‌اند چراکه اگر واحدهای تولیدی روش‌های خود را اصلاح نکنند دچار مشکل خواهند شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان ادامه داد: واحدهای تولیدی برای بهره‌وری بهتر باید هرچه سریعتر به سمت استفاده از فناوری حرکت کنند و از تحقق و توسعه در راستای پیشرفت بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز نمی‌توان به روش‌های سنتی کار کرد، گفت: استان همدان در راستای ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان گام‌های خوبی برداشته است.

زبردست ادامه داد: برای پیشبرد کارها باید به تمام مراحل تولید از مواد اولیه، تولید، بازار، مصرف‌کننده و همه موارد دیگر با توجه به تحقیق و توسعه نگاه کرد چراکه کارها با روش سنتی پیش نمی‌رود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کارخانجات در داخل تولیدات خوبی دارند، تصریح کرد: کارخانجات به علت عدم شناخت بازار مصرف‌کننده داخلی و خارجی نمی‌تواند در بازار رقابت کند چراکه کالاها را با سلیقه خود تولید کرده‌اند و به سلیقه و نیاز بازار توجه نمی‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با بیان اینکه در بخش صادرات فناوری وضعیت خوبی نداریم، عنوان کرد: از کشورهای اروپا، آمریکا، ژاپن و کشورهای شرق آسیا در این حوزه عقب هستیم و رتبه صادرات ایران در بخش فناوری در دنیا 89 است.

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه 37 واردات را نیز به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: خلاء ایجاد شده در حوزه فناوری باید به سرعت پر شود که این مهم توسط شرکت‌های دانش بنیان محقق می‌شود.

وضعیت همدان در حوزه صنعت فناوری بسیار ضعیف است

زبردست اضافه کرد: وضعیت استان همدان در حوزه صنعت فناوری بسیار ضعیف است که باید این بخش را تقویت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اتاق‌های بازرگانی در سطح کشور در حوزه صنعت جایگاه خوبی ندارند، خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی تنها پارلمان بخش خصوصی بوده که با سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه همکاری داشته و می‌تواند حرف بزند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی با مسئولان خوب ارتباط برقرار نکرده‌اند، تصریح کرد: از سال 88 با تشکیل انجمن متخصصان پیگیر تغییر نگرش و خروج اتاق‌های بازرگانی از وضعیت عدم ارتباط با مسئولان صنعتی و دانشگاهی برآمدیم.

همدان در اتاق ایران فقط 4 کرسی دارد

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی ایران بیش از 430 کرسی و مجلس شورای اسلامی 290 کرسی دارد، بیان کرد: در اتاق بازرگانی ایران هر استان 15 کرسی دارد اما اتاق بازرگانی همدان به علت اینکه در گرفتن عضو و کارت بازرگانی ضعیف عمل کرده از 15 کرسی در اتاق ایران فقط چهار کرسی دارد.

وی ادامه داد: در اتاق بازرگانی ایران به ازای هر 100 کارت بازرگانی یک کرسی تعلق می‌گیرد و در حال حاضر در استان همدان 280 کارت بازرگانی وجود دارد و امیدواریم بتوانیم در مدت چهار ساله خود تعداد کرسی‌های استان را به 15 کرسی برسانیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان بیان کرد: اتاق ایران دارای 19 کمیسیون تخصصی است که در استان همدان برای مدیریت بهتر این کمیسیون‌ها را به 8 کمیسیون رسانده‌ایم که اساتید می‌توانند با عضویت در این کمیسیون‌ها به اتاق همدان کمک فکری ارائه کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه اتاق ایران با 18 کشور اتاق مشترک دارد، تصریح کرد: اتاق ایران با 16 کشور اتحادیه مشترک و با 16 کشور نیز انجمن مشترک دارد که متاسفانه اتاق همدان در هیچ کدام از آنها صاحب کرسی و یا مسئولیت نیست.

زبردست تصریح کرد: وقتی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی همدان انتخاب شدم مشاهده کردم که بسیاری از صنعتگران، فعالان اقتصادی، اساتید، انجمن‌ها و تشکل‌ها با اتاق بازرگانی بیگانه هستند و این در حالیست که اتاق بازرگانی خانه امن آنها برای حل مشکلات و پیگیری مسائل محسوب می‌شود.

در همدان هیچ تشکل اقتصادی ثبت ملی نشده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان بیان کرد: در اتاق بازرگانی ایران تشکل‌ها و انجمن‌ها نیز دارای کرسی هستند اما متاسفانه از استان همدان هیچ تشکل اقتصادی به ثبت ملی نرسیده حتی دو اتحادیه خشکبار و کشمش ملایر و سفال لالجین نیز ثبت ملی نشده‌اند.

وی به شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و یادآور شد: در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به استانداران در استان‌ها اختیار داده شده که برخی ضوابط و قوانین که مانع کسب و کار هستند را برای بهبود فضای کسب و کار تسهیل کنند.

زبردست ادامه داد: در استان همدان شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با استانداری و دیگر دستگاه‌ها ارتباط خوبی برقرار کرده است.

وی به فعالیت در کمیته ماده 76 نیز اشاره کرد و گفت: در این کمیته دستورالعمل‌های مخل در تولید و سرمایه‌گذاری بررسی و موانع کسب و کار رفع می‌شوند.

عزل معاون مالیاتی وزیر اقتصاد حاصل پافشاری اتاق همدان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با اشاره به وضع مالیات در استان بیان کرد: مالیات در استان همدان از 38 درصد به 50 درصد افزایش یافت به طوریکه پایه محاسبه این افزایش مشخص نیست که با پافشاری اتاق همدان در خصوص پاسخگویی وزیر اقتصاد و دارایی منجر به عزل معاون مالیاتی وزیر شد.

وی به همکاری اتاق بازرگانی با قوه مقننه اشاره کرد و یادآور شد: با همکاری قوه قضائیه، مشارکت در تدوین قوانین، مشارکت در سیاست‌گذاری برنامه ششم، نظردهی قبل از هر لایحه اقتصادی و ... انجام می‌شود.

زبردست به همکاری‌های اتاق با قوه قضائیه اشاره و بیان کرد: ایجاد مرکز داوری بین‌المللی بین اعضا، کمیته حمایت حقوقی و مالکیت فکری و حضور رؤسای دستگاه قضائیه در اتاق بازرگانی از مهمترین همکاری‌های بین دستگاهی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در سطح همدان 27 شرکت دانش بنیان برای عضویت در اتاق بازرگانی ثبت‌نام کرده‌اند، عنوان کرد: اگر تشکل‌ها، انجمن‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و ... در اتاق همدان عضو شوند می‌توانند یک کرسی در اتاق ایران کسب کنند.

پیگیر ثبت ملی گردشگری سلامت به نام همدان هستیم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان به ایجاد گردشگری سلامت به عنوان یکی از مؤلفه‌های جذب سرمایه و ایجاد اشتغال در همدان اشاره کرد و افزود: بسیاری از کشورهای همسایه علاقمند هستند که بیماران خود را در ایران به خاطر ارزان بودن و کیفیت خوب خدمات درمانی درمان کنند که از این فرصت می‌توان در راستای گسترش گردشگری سلامت استفاده کرد.

وی اضافه کرد: زمانی که موضوع گردشگری سلامت را مطرح کردیم پزشکان مقاومت می‌کردند اما امروز بیش از 100 پزشک برای فعالیت در این حوزه ثبت‌نام کرده‌اند.

زبردست افزود: در حال پیگیری ثبت ملی گردشگری سلامت به نام استان همدان هستیم که اگر این اتفاق رخ دهد دیگر استان‌ها برای فعالیت در عرصه گردشگری سلامت باید خود را با همدان منطبق کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار