44 درصد از ناوگان حمل و نقل برون شهری در خراسان شمالی فرسوده است

تردد وسایل نقلیه فرسوده در ناوگان برون شهری طی سال های گذشته باعث نارضایتی مسافران شده،به طوری بر روند خدمات دهی تاثیر بسازایی داشته و به گفته مسئولان علارغم اینکه حداکثر عمر این وسایل به 15سال در استان رسیده،اما زودتر از موعد فرسوده شده و همین امر موجب شده تا ساماندهی ناوگان برون شهری نسبت به میانگین کشوری زودتر انجام شده و تسهیلات لازم جهت ساماندهی این ناوگان از سوی اداره کل حمل و نقل پایانه های استان پرداخت ولی متاسفانه رغبتی از سوی رانندگان این وسایل نقلیه وجود ندارد
کد خبر: ۹۸۳۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸ 21 September 2015

سعید سبحانی مدیرکل حمل و نقل پایانه های مسافربری خراسان شمالی در گفتگو با تابناک خراسان شمالی،با اشاره به اینکه بنا بر مصوبه ستاد حمل و نقل سوخت اتوبوس های بالای 25 سال و مینی بوس های بالای 30 سال اجازه تردد نداشته و فرسوده محسوب می شوند،گفت:در حال حاضر 220 مینی بوس،159 اتوبوس و 218 سواری خطی در ناوگان حمل و نقل برون شهری استان فعال هستند،که از این تعداد80 دستگاه مینی بوس،13 اتوبوس بالای 15سال فرسوده هستند که این اداره کل جهت ساماندهی ناوگان فرسوده از محل منابع اعتباری خود اقدام به پرداخت تسهیلات از مرداد ماه امسال به رانندگان این ناوگان نموده است.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح در استان ساماندهی ناوگان برون شهری 15سال زودتر از مصوبه ستاد حمل و نقل سوخت کشور اجرایی و محقق خواهد شد،افزود:سرانه میانگین کشوری ناوگان برون شهری در سال از لحاظ فرسودگی در اتوبوس ها 10.3،مینی بوس ها 23.2،سواری ها 8.9 است که این میزان به ترتیب در استان برای اتوبوس ها 9.4،مینی بوس 15.3 و در سواری ها 7 سال می باشد.

سبحانی در ادامه با اشاره به پایین بودن عمر ناوگان برون شهری استان،فرسودگی وسایل نقلیه را نسبت به عمر مفید این وسایل بیش تر دانسته و گفت:در این طرح مینی بوس ها و اتوبوس های بالای 15 سال کارکرد،در صورت تقاضای رانندگان در قبال از رده خارج کردن وسیله فرسوده،70 درصد و تا سقف 120 میلیون تومان با بهره 6 درصد تسهیلات در جهت خرید وسیله اعطا خواهد شد.

مدیرکل حمل و نقل پایانه های مسافربری استان،علت اصلی تعویق در نوسازی ناوگان برون شهری را عدم رغبت رانندگان به فروش وسیله نقلیه و همچنین نداشتن توانایی پرداخت اقساط دانسته و گفت:تاکنون راه حل هایی مانند افزایش مالیات و عوارض خودروهای با عمر بالا جهت ایجاد رقبت به تعویض خودروهای فرسوده،تفاوت نرخ کرایه برای ناوگان نو و فرسوده و همچنین ایجاد محدودیت تردد برای خودروهای فرسوده در دستور کار قرار گرفته که در آینده اجرایی خواهد شد.  

وی ابراز امیدواری کرد:رانندگان وسایل نقلیه فرسوده ازشرایط ویژه ایجاد شده برای نوسازی ناوگان استفاده کرده و از پایین ترین بهره تسهیلات بهره مند شوند.  

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار