مدیر کل انتقال خون کرمانشاه در گفتگو با تابناک مطرح کرد:
مدیر کل انتقال خون کرمانشاه گفت: در ٧ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته میزان درخواست خون از سوی مراکز درمانی ٣٠ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۰۰۵۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰ 01 November 2021

پژمان صالحی فر در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: هر سال با شروع فصل سرما در کل کشور ذخیره‌های خونی کاهش می‌یابد، در دو سال گذشته با شیوع بیماری کرونا این مشکل دو چندان و مراجعات نیز کاهش یافت.

وی افزود: در ٧ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ١٠ درصد افزایش خون گیری داشتیم، اما درخواست مراکز درمانی از سازمان انتقال خون با ٣٠ درصد افزایش همراه بوده است، تراکم انجام اعمال جراحی به دلیل تعویق آن‌ها همزمان با شیوع ویروس کویید ١٩ از عوامل مهم افزایش درخواست مراکز درمانی برای دریافت خون است.

مدیر کل انتقال خون کرمانشاه ادامه داد: در فصل سرما و ورود به زمستان به دلیل شرایط جوی و لغزندگی جاده ها، بروز حوادث جاده‌ای و به تبع آن میزان مصرف خون نیز افزایش می‌یابد، بنابراین میزان مراجعه روزانه در استان کرمانشاه باید به حداقل ٢٠٠ نفر در روز برسد تا بتوانیم نیاز مراکز درمانی را تامین و مقداری را به صورت ذخیره نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام شبکه ملی خون رسانی هر استانی باید در روز حداقل ذخیره ۵ روز خود را از هر گروه خونی در اختیار داشته باشد، ادامه داد: این یک ذخیره مناسب و ایده آل است و در هر شرایطی با این میران از ذخیره می‌توانیم شرایط را مدیریت کنیم، بنابراین برای تامین نیاز روزانه و حفظ ذخیره مورد نظر به روزانه ٢٠٠ واحد خون احتیاج داریم.

صالحی فر در ادامه خاطر نشان کرد: فعلا تنها مرکز فعال "مرکز انتقال خون در کرمانشاه" است، در آینده نزدیک مرکز خون گیری جدیدی در کرمانشاه و ورودی بیمارستان معتضدی راه اندازی می‌شود که از نظر مکانی مناسب و در دسترس مردم خواهد بود، در اسلام آباد غرب و کنگاور نیز زیر ساخت ساختمان، تجهیزات و امکانات لازم برای احداث مرکز خون گیری فراهم شده و مجوز استخدام نیرو را نیز دریافت کردیم که در مرحله گزینش هستند، به این ترتیب مراکز اسلام آباد و کنگاور نیز به عنوان مراکز ثابت خون گیری راه اندازی می‌شوند.

صالحی فر در خصوص نحوه خون گیری در شهرستان‌های استان، یادآور شد: در شهرستان قصر شیرین هر هفته چهارشنبه و در شهرستان سنقر در یک مکان وقفی به همت خیرین، فعلا روز‌های شنبه آماده خون گیری هستیم و در سایر شهرستان‌ها با تیم سیار ماهیانه یک الی دو بار خون گیری انجام می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار