مدیر کل هواشناسی کرمانشاه در گفتگو با تابناک :
مدیر کل هواشناسی استان کرمانشاه از ورود سامانه بارشی به جو کرمانشاه در روزهای ٣٠ آذر و ١ دی ماه خبر داد و گفت: اگر چه این سامانه فعلا ضعیف است، اما احتمال بارش برف و باران در این روزها وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۱۴۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹ 09 December 2021

فیروز دولتشاهی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: بر اساس بررسی های هواشناسی، سامانه ای که از صبح امروز در استان حاکم بوده به تناوب به صورت ابر نمود یافته و در بعضی ساعات همراه با وزش باد و بارش پراکنده خواهد بود، بارش هم در نواحی شمالی استان نمود بیشتری داشته و در ارتفاعات به شکل رگبار برف قابل مشاهده است.

وی افزود: طی ٢۴ ساعت گذشته بیشترین بارش تا کنون مربوط به پاوه بوده و شامل ٣،۶ میلیمتر و ثلاث باباجانی با ٢ میلیمتر، کرمانشاه نیز ١ میلیمتر بارندگی خواهد داشت، سایر شهرها کمتر از ١ میلیمتر یا صفر میلیمتر بارش داشتند.

مدیر کل هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه الگوهای جوی سامانه ناپایداری را نشان می دهند که از اواخر جمعه ٢٨ آذر تا اواخر روز شنبه منطقه ما را تحت تاثیر قرار می دهد، خاطر نشان کرد: این سامانه ناپایدار سبب وزش باد نسبتا شدید و بارش برف و باران در سطح استان می شود.

دولتشاهی گفت: در حال حاضر بررسی مدل های جوی حاکی از این است که سامانه بارشی مناسبی برای تمام نقاط استان پیش بینی شده و از اواخر روز جمعه ٢۶ آذر تا اواخر روز شنبه ورود موجی ناپایدار را نشان می دهد که نسبت به ٢۶ و ٢٧ آذر ماه قدرت و رطوبت کمتری دارد و در روزهای سه شنبه ٣٠ آذر و چهارشنبه ١ دی ماه سبب وزش باد و بارندگی در برخی نقاط استان خواهد بود.

دولتشاهی با اشاره به اینکه توجه به پیش بینی های روزانه که از مرکز پیش بینی صادر می شود، حائز اهمیت است، تصریح کرد: از ابتدای آذر ماه بارندگی نزدیک به نرمال است و حدود ٣٠ تا ٧٠ میلیمتر در ماه بارندگی خواهیم داشت که میانگین نرمال آن ۵۵ تا ٨٠ میلیمتر است.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که در دی ماه بارندگی نرمال بین ۵٠ تا ٨٠ میلیمتر باشد که میانگین بلند مدت (نرمال) آن در استان (در دی ماه) ۵٠ تا ۶۵ میلیمتر و در بهمن ماه پیش بینی نرمال تا بیش از نرمال یعنی ۶٠ تا ١٠٠ میلیمتر است.

وی یادآور شد: در اسفند ماه بارندگی تا حدی کمتر از نرمال یعنی (۵۵ تا ٨٠ میلیمتر) است و بر اساس پیش بینی انجام شده در اسفند ماه ٣٠ تا ۵٠ میلیمتر بارندگی خواهیم داشت، در خصوص فروردین ماه پیش بینی ارائه نشده، اگر چه نرمال آن ۶٠ تا ٩٠ میلیمتر (نزدیک به نرمال) است و اردیبهشت ماه بارندگی بین ٣٠ تا ۵٠ میلیمتر (نرمال) خواهد بود.

وی در خصوص بارندگی در ٣٠ آذر ماه (شب یلدا) بیان کرد: در روزهای ٣٠ آذر و ١ دی ماه سامانه بارشی وجود دارد که باید تقویت شود، (فعلا ضعیف نشان داده می شود)، بنابراین ٣٠ آذر ماه و همزمان با شب یلدا احتمال بارش برف و باران وجود دارد.

وی تاکید کرد: میانگین بارش استان تا این لحظه ۶۶ و ١ دهم میلیمتر است که نسبت به سال گذشته با ۵۶ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت آن با ۴۴ درصد کاهش همراه بوده است و بارندگی سال گذشته تا این لحظه ١۴٩ و ۶ دهم میلیمتر بوده است.

دولتشاهی گفت: شهر کرمانشاه نیز تا امروز ۶٩ میلیمتر بارندگی داشته که نسبت به سال گذشته ۵٩ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت آن ٣۶ درصد کاهش داشته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار