کد خبر: ۱۰۴۶۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۸ 24 May 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هما خوزستان
مورخ دوشنبه ۲ خردادماه ۱۴۰۱

از نظر تاریخی گیاهان اهمیت فراوانی در توسعه جوامع مختلف داشته اند، وجود گیاهان دارویی در طبیعت یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است در همین راستا استفاده از بعضی گیاهان دارویی به صورت سنتی مرسوم بوده و هنوز هم رواج دارد.

استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌ها از قدیمترین ایام معمول بوده و بشر به اثرات مفید آن‌ها پی‌برده و برای درمان خود مورد استفاده قرار می‌داده است، به همین دلیل همیشه تحقیقات وسیعی جهت یافتن فراورده‌ها و مواد طبیعی دارویی گیاهان در حال انجام می‌باشد.

از آنجا که انسان جزیی از طبیعت است بطور مسلم برای هر بیماری، طبیعت گیاه مداوای آن را عرضه کرده است. انسان هر چه به طبیعت نزدیکتر شود، سالم تر است و بیشتر عمر می کند.

در استان خوزستان با توجه به کاهش باران و تنش خشکی در تابستان و پاییز انگیزه کشت گیاهان دارویی که مقاوم به کم آبی و تنش خشکی هستند، افزایش داشت، برداشت بی رویه از گیاهان مرتعی، چرای بی رویه دام و جولان سودجویان در مراتع موجب آسیب به گیاهان دارویی می شود.

باید با برگزاری دوره‌های آموزشی، تغییر نگرش کشاورزان در زمینه کشت گیاهان دارویی و راه اندازی کارخانه فراوری گیاهان دارویی تلاش شود سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان افزایش یابد.

کشاورزان استان کشت گیاهان دارویی را در الگوی کشت خود قرار داده که علاوه بر بهره خوب اقتصادی، افزایش تولید را نیز به دنبال دارد. توسعه گیاهان دارویی در مناطق محروم و با محوریت محرومیت زدایی اقدام‌های خوبی را در بر دارد.

با ترویج کشت گیاهان دارویی در منطقه ای که ارزش ارز آوری داشته باشند مانند زعفران، گل گاوزبان، رز ماری، چای ترش، آویشن و ... می‌توان باعث بهروری از منابع طبیعی، چون آب و خاک شد و هم توجیه بهتر اقتصادی شد.

امید است با حمایت‌های مسئولان، الگویی نوین برای همه استان ایجاد گردد تا با توسعه کشت گیاهان دارویی به درآمدزایی و پویایی رسید و زمینه رشد و خودکفایی برای آن‌ها فراهم شود.

انسان هرچه بیشتر به طبیعت روی آورد و از نعمات آن بهره مندتر گردد، جهت درمان بیماری خود سریعتر، بهتر و مطمئن تر درمان می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار