کد خبر: ۱۰۴۸۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶ 05 June 2022

یادداشت اختصاصی رورنامه هما خوزستان
مینا فراز
مورخ پنجشنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۱

صدای پر کشیدن زنبور‌های عسل در طبیعت گوش نواز است سکوت طبیعت و کوهستان با پرواز این کارگران تامل برانگیز است و روح را نوازش می‌کند.

عسل تولیدی خوزستان مشتریان بی‌شمار و خاصی دارد، خواص درمانی و غذایی بسیار دارد که در شهر‌های شوشتر، دزفول، گتوند و بهبهان شاهد بیشترین درختان کنار هستیم. مناطق کوهستانی پر از گل به راحتی منبع تغذیه زنبور‌های عسل را فراهم می‌کنند.

زنبور عسل نقش مهمی در باروری گیاهان و میزان تولیدات کشاورزی دارد، به گونه‌ای که اگر نباشد فرآورده‌های کشاورزی کاهش می‌یابند. از همین رو کمک به توسعه زنبورداری و پرورش زنبور عسل هم برای حفظ محیط زیست اهمیت دارد و هم برای ایجاد اشتغال میان روستاییان نقش ویژه و پر اهمیتی را دارد.

زنبورداران خوزستان معمولا در اردیبهشت ماه، پس از تولید عسل بهار به سمت ارتفاعات زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، اصفهان و حتی آذربایجان کوچ می‌کنند و پس از گذراندن زمان در اواخر شهریور و تولید عسل کوهستان در ارتفاعات دوباره به استان خوزستان مراجعت می‌نمایند و برداشت عسل کنار در شهرستان‌هایی که این پوشش گیاهی را دارند، انجام می‌دهند.

یکی از خواسته‌های به حق و جدی زنبورداران استان خوزستان که بومی‌ترین تولید کنندگان کشور به شمار می‌روند تخصیص اعتبارات دولتی است که سال‌های زیادی از قطع شدن آن می‌گذرد در این میان کمبود شکر عسل را به کام زنبورداران تلخ می کند و رونق صنعت زنبورداری نگاه ویژه مسئولان را می‌طلبد

مشکلات عمده زنبورداران کمبود شکر، فروش عسل (بازاریابی) و بیمه است. مسئله بیمه و تاخیر در پرداخت خسارت، هزینه‌های کمرشکن و سرسام آور حمل، تهیه دارو، ابزار و سایر مایحتاج از بازار آزاد، پرنده زنبورخوار، مشکلات اسکان و ... از حداقل مشکلات این قشر هستند.

عسل مرغوب تولید از استان نباید در حصار طعم ها بماند بلکه باید معرفی شود در این میان ارائه آموزش های نوین به زنبورداران و استفاده از روش های علمی و اصولی در پرورش زنبور عسل و تولید این محصول با ارزش از اهمیت بالایی برخوردار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار