باگذشت نزدیک به ۴۸ ساعت از وقوع سیل در بخش مرکزی قم، آرامش نسبی به نقاط حادثه‌دیده برگشته و روند امدادرسانی‌ها ادامه دارد، اما با توجه به ادامه ناپایداری‌های جوی استان همه مردم باید هشدارها را جدی بگیرند.
کد خبر: ۱۰۵۹۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷ 30 July 2022

به گزارش تابناک قم، در جریان سیل چهارشنبه‌شب هفته جاری در محدوده جاده قم-گرمسار بعد از عوارضی بارندگی شدید به همراه طوفان و گردوغبار سبب سیلابی شدن منطقه در حوالی روستای جعفرآباد به همراه چهار روستای دیگر در بخش مرکزی شهرستان قم شد که براثر این حادثه خسارت‌های جزیی به چند خانه روستایی وارد شد. سازمان هواشناسی استان شدت بارندگی‌های بخش مرکزی قم را ۵۰ میلی‌متر در ساعت ارزیابی کرده بود.

سیل چهارشنبه‌شب هفته جاری خسارت مالی و جانی برجای نگذاشت و مسئولان شرکت‌های خدمات رسان مانند برق و گاز نیز از حل کامل مشکلات ایجادشده در کمتر از ۴۸ ساعت خبر دادند. 

بعد از آغاز حرکت سیلاب در حوالی ساعت ۲۳:۳۰ چهارشنبه هفته جاری،بلافاصله نیروهای هلال‌احمر، راهداری ، شرکت آب ، گاز و برق به منطقه اعزام و بخش مهمی از مشکلات مردم برطرف شد و باگذشت حدود ۴۸ ساعت از زمان سیل مشکل شکستگی تیرهای برق نیز به‌صورت کامل در حال انجام است.

امدادرسانی به سیل‌زدگان توسط ۱۰ تیم عملیاتی هلال‌احمر

در همین راستا ۱۰ تیم سه‌نفره عملیاتی هلال‌احمر نیز به این بخش اعزام شدند. در ابتدا با توجه به ارزیابی اولیه تیم واکنش سریع  هلال‌احمر قم و همکاری  پلیس راهور و راهداری و نیروهای مردمی اقدام به مسدود کردن آزادراه قم به گرمسار می‌کنند که این امر  منجر به نجات نزدیک به ۵۰۰ خودرو در مسیر می‌شود.

در این امدادرسانی هشت خودرو عملیاتی، پنج دستگاه موتور آب و ۲ ست نجات به‌کارگیری شد و همچنین ۲۰ دستگاه چادر امدادی، ۳۰۰ پتو و ۲۷۰ بسته غذایی به منطقه عملیاتی ارسال شد.

بر اساس ارزیابی هلال‌احمر قم، آسیب به دیوارهای چند منزل و آب‌گرفتگی تعدادی خانه و مسدود شدن راه اصلی ورود به روستا، بخشی از خساراتی بود که در حادثه آب‌گرفتگی روستای جعفرآباد بخش مرکزی رخ‌ داد.

توزیع بسته‌ غذایی ۷۲ ساعته بین سیل‌زدگان

همچنین توزیع بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته شامل انواع کنسرو ، برنج ، حبوبات  ، خرما ، نودل و چای بین سیل‌زدگان روستاهای بخش مرکزی بلافاصله توسط هلال‌احمر استان انجام شد.

این طرح توسط ۱۰۴ نفر از  امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر در روستاهای علی‌آباد، مشک‌آباد، صیدآباد ، باقرآباد و جعفرآباد انجام گرفت.

آماده‌باش اکیپ‌های راهداری قم

همچنین از نخستین دقایق نخست بامداد روز گذشته«پنجشنبه» نیز در پی سیلابی شدن محور جعفرآباد، اداره کل راهداری قم نسبت به اعزام پنج اکیپ واکنش سریع متشکل از ۱۰ نفر عوامل اجرایی و ۸ دستگاه ماشین‌آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین به این محور اقدام کرد.

جمع‌آوری آب‌های سطحی پل زیرگذر، رفع انسداد و جابجایی تانکر آب از سطح راه، اجرای عملیات خاک‌برداری و خاک‌ریزی محور به دلیل آب شستگی‌های ایجادشده ازجمله اقدامات اکیپ‌های اعزامی به محل بوده‌است.

توزیع ۳ هزار بسته غذایی توسط ستاد اجرایی فرمان امام

گفتنی از صبح امروز(جمعه) نیز توزیع سه هزار بسته غذایی کنسرو شده به همراه ۲ هزار بطری آب‌معدنی در بین سیل‌زدگان بخش مرکزی قم به همت ستاد اجرایی فرمان امام در حال انجام است. این بسته‌ها طی امروز و فردا در بین حادثه دیدگان توزیع می‌شود.

همچنین توسط ۲ گروه جهادی توزیع غذای گرم در بین حادثه دیدگان سیل اخیر در حال انجام است.

احمدحاجی زاده معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم به همراه احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در محل وقوع سیل از نزدیک روند خدمات رسانی و حل مشکلات ایجاد شده را بررسی کردند.

بخش مرکزی با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع دارای ۲ دهستان قنوات و قمرود است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار