معاون فنی اداره کل منابع طبیعی قم گفت: تاکنون ۱۵ هزار هکتار از کانون‌های گردوغبار این استان در راستای مقابله با بیابان‌زایی زیر کشت نهال‌کاری و بذرکاری رفته و مراقبت و نگهداری از آن‌ها انجام شده‌است.
کد خبر: ۱۰۶۴۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵ 31 August 2022

به گزارش تابناک قم، مرتضی داودی افزود: در این زمین‌ها عمدتا نهال‌کاری صورت گرفته که نمونه بارز آن در مناطق حسن‌آباد میش مست، حسین آباد پل و کوه نمک قابل مشاهده‌است.

وی بیان کرد: در استان قم از ۹۵۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی، ۲۰۰ هزار هکتار عرصه‌های بیابانی است که حدود ۱۰۵ هزار هکتار از آن جزو کانون‌های گردوغبار محسوب می‌شود و شامل حسین‌آباد میش مست،‌ منطقه مسیله، کوه نمک و اطراف شهر قم است.

منطقه مشک آباد در ۶۵ کیلومتری شمال استان قم قرار دارد. حسین آباد میش مست یکی از روستاهای بخش مرکزی قم است که در ۳۰ کیلومتری این استان قرار دارد.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته علاوه بر کانون‌های خارجی که موجب گردوغبار در شهر قم می شود، کانون‌های داخلی هم منشا وجود گردوغبار در شهر است که در همین راستا اداره کل نسبت به اجرای طرح‌های بذرکاری، نهال‌کاری و مدیریت روان‌آب در این مناطق اقدام کرده است.

داودی گفت: اداره کل منابع طبیعی هر ساله اقدام به اجرای عملیات توسعه جنگل و پوشش گیاهی در مناطق مختلف می‌کند که این طرح در چند سال گذشته با مشارکت مردم انجام می‌شود.

وی با اشاره به پویش‌های مردمی و همگانی در زمینه بذرکاری و نهال‌کاری، افزود: سال گذشته بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی قم از طریق مشارکت مرتعداران و عموم مردم زیر کشت رفت که یک‌هزار هکتار از آن شامل عرصه‌های مرتعی بوده که زیر کشت گونه‌های دارویی و مرتعی از جمله باریجه و علوفه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: امسال نیز در نظر داریم از عموم مردم و نهادهای دولتی و غیردولتی برای مشارکت در این طرح دعوت کنیم.

معاون اداره کل منابع طبیعی قم ادامه داد: در همین راستا و با هدف توسعه پوشش گیاهی، تفاهم‌نامه‌هایی با بخش‌های مختلف منعقد شده تا برای احیا و توسعه پوشش گیاهی عرصه‌هایی که مورد استفاده قرار می‌دهند، اقدام کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار