طرح های فرزندآوری، مولفه های مهم در انجام یک مذاکره، وضعیت نگران کننده تاکسی‌های شهری، سونامی سالمندی، ریشه یابی زورگیری، درآمد صداوسیما از فوتبال
کد خبر: ۱۰۶۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶ 02 September 2022
طرح های فرزندآوری، مولفه های مهم در انجام یک مذاکره، وضعیت نگران کننده تاکسی‌های شهری، سونامی سالمندی، ریشه یابی زورگیری، درآمد صداوسیما از فوتبال
 
 
به گزارش تابناک همدان،  گزینش اخبار و گزارش های رسانه ها اگرچه دشوار و پیچیده است، اما بنا داریم از این پس مطالبی از مطبوعات و خبرگزاری ها را به ارزیابی بگذارد تا به نوعی بهترین گزارش، مصاحبه و متن را در پایان هر هفته معرفی شود. در این ارزیابی مولفه هایی چون انتخاب سوژه، خلاقیت و نوآوری، سرعت، دقت، انصاف و جامعیت اطلاع رسانی، مطالبه گری رسانه و پاسخگو کردن مسئولان و رعایت دیگر معیارهای حرفه ای و اخلاق رسانه ای به همراه روش ارائه از ویراستاری تا گرافیک، در نظر گرفته شده است. البته انتخاب نشدن مطالب دیگر رسانه ها به هیچ عنوان به معنای انکار ارزش کاری و خبری آنان نیست.

بخوانید سوژه های برگزیده این هفته را…
به گزارش شفقنا رسانه، روزنامه همدلی در این هفته مطلبی انتقادی درباره طرح های افزایش جمعیت ارائه کرد که از چند جنبه قابل تامل است. روزنامه نگار در این مطلب با نگاهی به تعداد کودکان رها شده در خیابان، سیاست دولت ها را که بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و اجتماعی، جامعه را تشویق به فرزندآوری می کنند، زیر سوال برده است. صراحت قلم، جسارت خبرنگار در انتقاد به دولت ها، نداشتن نگاه سوگیرانه و توجه به کرامت زنان از مهم ترین ویژگی های این گزارش انتقادی است.

در این هفته، پاسخ آمریکا به احیای برجام در حالی به دست ایران رسیده که هنوز اطلاع دقیقی از محتوای این پاسخ وجود ندارد. با این وجود نقش رسانه در ارائه تحلیل و دادن اطلاعات به مخاطب نقش مهمی دارد. در همین رابطه روزنامه آرمان ملی تلاش کرد در گفتگو با یک کارشناس بین‌الملل به ویژگی های یک مذاکره سازنده اشاره کند. ارائه راهکار، داشتن نگاه تخصصی به موضوع، حاکم بودن نگاه ملی از مهم ترین ویژگی های این مصاحبه است.

معمولا این تصور وجود دارد که رسانه های دولتی کمتر مطالب انتقادی بنویسند که تصور درستی هم نیست. با این وجود روزنامه ایران در اقدام خوبی گزارشی از وضعیت تاکسی های فرسوده تهیه کرد که به دلیل گرانی تجهیزات نمی توانند ماشین خود را نوسازی کنند. گزارش میدانی خبرنگار، پاسخگو کردن مسئولان، انعکاس روایت مسافران باعث شده تا این گزارش در مطالب منتخب این هفته جای بگیرد.

روزنامه شهروند هم گزارشی از وضعیت سالمندی و میانسالی با عنوان «سونامی سالمندی در راه است» کار کرد که مورد توجه قرار گرفت. سوژه پردازی خوب، ارائه آمارهای واقعی در متن گزارش، توجه به مشکلات جامعه و مشکلات احتمالی در آینده، از دلایل انتخاب این گزارش است.

سوژه دیگری که مورد توجه قرار گرفت بحث خشونت و زورگیری است که روزنامه آرمان امروز در گزارشی با عنوان «ریشه‌یابی زورگیری با واقعیت‌های اقتصادی جامعه» به آن پرداخت. توجه خبرنگار به مشکل روز جامعه، گفتگو با کارشناسانه و ریشه یابی این معضل از جمله دلایل انتخاب این گزارش است.

روزنامه فرهیختگان هم گزارش خوبی با عنوان «فوتبال؛ معدن طلای تلویزیون» کار کرد و به این مسئله پرداخت که صداوسیما از فوتبال چند هزار میلیارد درآمد دارد. تحلیل کارشناسانه، اشاره به قانون حق پخش فوتبال در برخی از کشورهای خارجی و مقایسه آن با ایران از دلایل انتخاب این سوژه است./ شفقنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار